Gå til innhold

NHD: Hva vil være optimal medikasjon her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Bakgrunn

Har i bunnen residiverende depresjoner og tourettes syndrom. Tror selv at jeg kanskje kan ha add i tillegg, men aldri vært utredet for dette. Jeg vet ikke om depresjonene er i bipolar spekter eller ikke. Aldri hatt klare manier, men har hatt perioder med ganske mye energi, fått tid til og klart en god del, kanskje litt mer enn vanlig, men andre har ikke reagert på det, og jeg har i disse periodene stort sett sovet godt (dog på 15 mg. Remeron)

Et par episoder med alvorlig depresjon med melankoli i 2006. Siden holdt meg ganske bra, vært oppmerksom på symptomer og hatt lav terskel for å ta imot behandling, både medikamentelt og kognitiv terapi.

Av medisiner bruker jeg nå

• Efexor depot 225 mg (økt fra 150 mg for fire uker siden), sparsom effekt etter doseøkning
  • Remeron 15 mg
  • Ved behov Imovane 1/2 tablett á 7,5 mg. ved behov.

Aktuelt

Har fra i vår/tidlig sommer fått økende symptom på depresjon, score på MADRS er i øvre område av mild depresjon, da med ganske jamn score på de fleste punkt, bortsett fra at søvnen er ganske bra (på 15 mg. Remeron og av og til Imovane), og at jeg ikke har selvmordstanker. Diagnose fra fastlegen er moderat depresjon.

Depresjonssymptomene som er mest framtredende er:

• Gråter lett, også foran andre, selvom jeg hater å gråte når andre ser meg
  • Veldig lett distraherbar, ganske store problemer med konsentrasjon
  • mindre glede av aktiviteter jeg vanligvis har glede av
  • Føler at tankene går så tregt
  • Lite spontan, treg i reaksjonen (subjektivt)
  • Føler meg litt "fraværende"
  • Mindre energi
  • Grubling, bekymringer
  • Synest ikke jeg får til å smile, at det bare blir en kunstig grimase

Det er viktig for meg å bli bedre, for å være en god mamma for to småbarn, og for å takle arbeidslivet, støreste hinder i arbeidslivet er for tiden konsentrasjon.

Står for tiden i en konflikt, som jeg muligens blåser opp på grunn av depresjonen. Samtidig tror jeg aktuell konflikt har økt symptomene mine, og er med på å opprettholde depresjonen.

Er henvist psykiater og skal få hjelp på familievernkontor for å finne litt ut av konflikten.

Spørsmål

1. Er det noe mer/annet jeg burde prøve medikamentelt?
  2. Er det ok å bruke Imovane ved behov i stedet for å øke Remeron?. Får økt matlyst og legger på meg av Remeron. Varierer litt hvor ofte jeg har tatt Imovane, men fikk 100 tabl. for tre år siden, har igjen ca. et halvt brett.

Anonymous poster hash: ff248...90d

Anonymous poster hash: ff248...90d
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for meget bra formulert spørsmål.

Det mest nærliggende, om du skal endre på noe, er å øke Efexor til 300 evt 375 mg. Deretter evt Remeron til 30 evt 45 mg.

Ja, det er helt ok å bruke Imovane slik du bruker det.

Viktigst er det sannsynligvis å få løst disse konfliktene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...