Gå til innhold

Hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er halvt sykmeldt, legen ville sykmelde meg 100 %, men pga psyken ønsket jeg å jobbe litt (har vært fullt sykmeldt). Dette forutsatte at jeg jobbet korte vakter, og maks 3 timer pr dag. Legens strenge ord.

Det har så langt ikke blitt så mye respektert som jeg håpet på. Den siste uken har vært hard, og jeg har jobbet/skal jobbe totalt 22 timer på 5 dager/1uke. 4+4+7+4+3.

Jeg ville ikke si fra om den lange vakten fordi det ville satt kollegaene mine i knipe. Og sjefen sa jo heller ikke noe. Men det har nå straffet seg med at jeg ble verre, og jeg har idag en dårlig dag pga det.Jeg kjente godt at 4 timer også var litt for mye.

Det er ingen som legger til rette for meg, jeg føler jeg "maser" og må ordne opp i alt selv (Egentlig er ikke det min jobb å ordne det heller). Kanskje sjefen ikke vil ha meg der, at jeg er en byrde? Det er nemlig ikke så lett å legge til rette i min jobb pga ulike årsaker.

Jeg har tenkt at det kanskje var dumt av meg å begynne på jobb igjen, og legen sa til meg at jeg måtte kontakte hn og si fra hvis det ikke ble respektert, for da skulle jeg få full sykmelding. Jeg kræsjet nemlig en gang før i sommer fordi det ikke ble respektert at jeg var halvt sykmeldt. Men jeg får meg ikke til å gjøre det.

Hvordan ville du løst dette? Jeg føler jo et ansvar selv, at jeg må si fra om at det må tilrettelegges siden det var legens strenge ord, og det har jeg jo også sagt fra om, men.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for nå er formen dårlig og jeg gruer meg til å gå på jobb idag.

Jeg synes også det er vanskelig å si det til sjefen at jeg har blitt verre nå, for jeg føler at jobben min står litt i fare også. Sjefen vil jo så klart ha friske arbeidsfolk.

Anonymous poster hash: f944f...f8d

Skrevet

Jeg hadde gått til sjefen og sagt at enten så må det tilrettelegges ellerså blir du borte 100%. Forklart at du gjerne vil jobbe, men at du har begrensninger og at du blir værre slik som det er nå. Så får jo sjefen velge om hn vil ha deg der eller ikke. Hn kan ikke si deg opp så lenge du er sykemeldt.

Skrevet

Jeg hadde gått til sjefen og sagt at enten så må det tilrettelegges ellerså blir du borte 100%. Forklart at du gjerne vil jobbe, men at du har begrensninger og at du blir værre slik som det er nå. Så får jo sjefen velge om hn vil ha deg der eller ikke. Hn kan ikke si deg opp så lenge du er sykemeldt.

Jeg skal prøve men vet ikke om jeg klarer det.

Jeg angrer på at jeg begynte å jobbe. Jeg burde hørt på legen og visst at det ikke ville bli tatt hensyn denne gangen heller. Det er "bruk og kast" hos oss. Har hatt minst 40 kolleger på få år i en liten bedrift, og det sier vel sitt.

Får vel heller begynne å tenke på om dette er en jobb jeg kan fortsette i. Men jeg aner ikke hva jeg ellers kan gjøre med de begrensningene jeg har, så jeg frykter for at jeg raskt havner utenfor arbeidslivet med det tempoet jeg har hatt. Da går det i hvertfall bare en vei. Det kjennes ikke så lyst ut akkurat nå, for de plagene jeg har er kroniske.

Skrevet

Jeg skal prøve men vet ikke om jeg klarer det.

Jeg angrer på at jeg begynte å jobbe. Jeg burde hørt på legen og visst at det ikke ville bli tatt hensyn denne gangen heller. Det er "bruk og kast" hos oss. Har hatt minst 40 kolleger på få år i en liten bedrift, og det sier vel sitt.

Får vel heller begynne å tenke på om dette er en jobb jeg kan fortsette i. Men jeg aner ikke hva jeg ellers kan gjøre med de begrensningene jeg har, så jeg frykter for at jeg raskt havner utenfor arbeidslivet med det tempoet jeg har hatt. Da går det i hvertfall bare en vei. Det kjennes ikke så lyst ut akkurat nå, for de plagene jeg har er kroniske.

Kjenner situasjonen. Jeg ble sykemeldt og kom aldri tilbake i den jobben. De tok ikke hensyn til mine plager og var ikke interessert i å tilrettelegge. Det er ikke så lett å finne en jobb når man har begrensninger for det er få som gidder ansette noen som ikke kan yte 100% og gjerne litt til. Den bedriften jeg jobbet i hadde også stort gjennomtrekk. De tok ikke hensyn til de ansatte. Problemet er jo at det gjerne er de flinke som slutter. De som lett får jobb andre steder. Jeg tror det er lurt å høre på legen. Det er ikke alltid legene har rett, men man må noen ganger bare stole på at de har det. Du kan jo også gå til NAV, forklare situasjonen og høre om de kan hjelpe deg med å finne noe annet. Kanskje du kan få noen kurs eller arbeidstrening slik at du kan få en jobb du kan klare. Jeg vet jo ikke hvordan utfordringer du har. Kanskje er det vel optimistisk å tro at du kan få en annen jobb. Det vet du bedre enn meg. Men det kan være verdt å ta en prat med NAV. Uansett så tror jeg ikke det er bra for deg å bli i det firmaet du er i.

Skrevet

Hvordan jeg ville løst det hjelper neppe deg når du ikke tørr pippe litt om dette. Men ett forslag sett opp et par tidsintervall 8-11, 11-14, 13-16 (bare eksempler), du presenteres for bedriften hvor du vil være der. Før er du hjemme, etter er du gått! Og så følger du dette slavisk (la det være ditt ansvar).

Anonymous poster hash: e9093...fb8
Skrevet

Kjenner situasjonen. Jeg ble sykemeldt og kom aldri tilbake i den jobben. De tok ikke hensyn til mine plager og var ikke interessert i å tilrettelegge. Det er ikke så lett å finne en jobb når man har begrensninger for det er få som gidder ansette noen som ikke kan yte 100% og gjerne litt til. Den bedriften jeg jobbet i hadde også stort gjennomtrekk. De tok ikke hensyn til de ansatte. Problemet er jo at det gjerne er de flinke som slutter. De som lett får jobb andre steder. Jeg tror det er lurt å høre på legen. Det er ikke alltid legene har rett, men man må noen ganger bare stole på at de har det. Du kan jo også gå til NAV, forklare situasjonen og høre om de kan hjelpe deg med å finne noe annet. Kanskje du kan få noen kurs eller arbeidstrening slik at du kan få en jobb du kan klare. Jeg vet jo ikke hvordan utfordringer du har. Kanskje er det vel optimistisk å tro at du kan få en annen jobb. Det vet du bedre enn meg. Men det kan være verdt å ta en prat med NAV. Uansett så tror jeg ikke det er bra for deg å bli i det firmaet du er i.

Takk for svar, Trine :)

Skrevet

Som du vet, så er det velkjent at lange sykemeldinger øker sannsynligheten for at man ikke kommer tilbake i jobb. Jeg tror derfor at delvis sykemelding er en god løsning for deg. I tillegg til mange andre ting, så vil det være en ikke-enten-eller løsning, men en gylden middelvei.

Jeg tenker at du må jobbe med din evne til grensesetting. Finne ut av hvordan få gjennomslag for gode løsninger, snakk med både sjefen din og kollegaer, og foreslå gode løsninger. Jeg tror ikke det er slik at det er avgjørende nøyaktig hvor mange timer du jobber ulike dager, men jeg tror det er viktig at du tar deg tid til å senke skuldrene når stresset bygger seg opp, at du får noen hele fridager innimellom, og at du klarer å bruke fritiden din til også litt allsidig aktivitet.

Selv om plagene dine er definert som kroniske, så sier det lite om hvor mye du kommer til å være plaget av dem i fremtiden. For de aller fleste av oss, så vil det være slik at f.eks. muskel-skjelettplager øker når vi har mye stress rundt oss for øvrig. Det betyr at når den totale belastningen går ned, så vil vi også fungere bedre til tross for våre plager. I tillegg er det mange som erfarer at de finner ut av hvordan leve greit med en del smertebelastning.  Jeg vet ikke hvor stor andel av befolkningen som til enhver tid har såkalte kroniske smerteplager, men det er en stor andel - det er egentlig ganske normalt å ha vondt, selv om det selvfølgelig innimellom kan bli så vondt at man trenger tilpasning av ulik karakter.

Prøv å bruk denne situasjonen til å bli bedre på tydelig kommunikasjon med dine omgivelser. Sett fornuftige grenser, prøv å tåle at sjefen ikke alltid synes valgene dine er perfekte.

Skrevet

Jeg sa klart og tydelig fra til sjefen både i går og dagen før om at jeg ikke kan jobbe mer enn 3 timer og at det var streng beskjed fra legen. På hvilke andre måter skal jeg sette disse grensene?

Skrevet

Jeg sa klart og tydelig fra til sjefen både i går og dagen før om at jeg ikke kan jobbe mer enn 3 timer og at det var streng beskjed fra legen. På hvilke andre måter skal jeg sette disse grensene?

Gå hjem når 3 timer på arbeid er over. 

Anonymous poster hash: e9093...fb8

Skrevet

Når du får beskjed om når du skal ha neste vakt, så vil det være lurt å si at "Ok, hvis jeg skal begynne klokken elleve, så må jeg gå klokken to". Om ting blir veldig mye enklere for arbeidsplassen om du i stedet jobber 3,5 eller 4 timer, så tror jeg neppe det gjør noen vesentlig forskjell, det viktige er at det ikke sklir ut og blir altfor mange timer i løpet av en uke. Leger besitter ikke eksakt kunnskap om nøyaktig hvor mange timer man kan klare å jobbe.

Skrevet

Gå hjem når 3 timer på arbeid er over.  Anonymous poster hash: e9093...fb8

Der går ikke i min job.

Skrevet

Når du får beskjed om når du skal ha neste vakt, så vil det være lurt å si at "Ok, hvis jeg skal begynne klokken elleve, så må jeg gå klokken to". Om ting blir veldig mye enklere for arbeidsplassen om du i stedet jobber 3,5 eller 4 timer, så tror jeg neppe det gjør noen vesentlig forskjell, det viktige er at det ikke sklir ut og blir altfor mange timer i løpet av en uke. Leger besitter ikke eksakt kunnskap om nøyaktig hvor mange timer man kan klare å jobbe.

Det utgjør en forskjell; for jeg har prøvd det. Legen kjenner mine fysiske plager. Heldigvis tar hn meg og mine plager på alvor, og forstår at det utgjør en forskjell.

Skrevet

Det utgjør en forskjell; for jeg har prøvd det. Legen kjenner mine fysiske plager. Heldigvis tar hn meg og mine plager på alvor, og forstår at det utgjør en forskjell.

Poenget mitt er at det vesentlige fordeler forbundet med å ikke være hundre prosent sykemeldt over lang tid. Det beste er sikkert om du får jobbe nøyaktig tre timer daglig siden det er det du og legen har tro på. I praksis så vil dagsformen avgjøre hvor slitsomt det er å jobbe hhv. 3 og 4 timer. Det kan diskuteres hvem som tar deg mest på alvor, en lege som ikke ser betenkeligheter med lange sykemeldinger og de som er opptatt av fleksible løsninger.

Skrevet

Jeg avslutter tråden nå. Kjenner det ikke gjør meg godt å skrive på dol lenger.

Skrevet

Poenget mitt er at det vesentlige fordeler forbundet med å ikke være hundre prosent sykemeldt over lang tid. Det beste er sikkert om du får jobbe nøyaktig tre timer daglig siden det er det du og legen har tro på. I praksis så vil dagsformen avgjøre hvor slitsomt det er å jobbe hhv. 3 og 4 timer. Det kan diskuteres hvem som tar deg mest på alvor, en lege som ikke ser betenkeligheter med lange sykemeldinger og de som er opptatt av fleksible løsninger.

Du vet ingenting om hva legen min tenker ift lange sykemeldinger! Jeg har en seriøs lege som er kjent for å være streng på dette, og det et jeg glad for. Jeg er heller ikke den som sykmelder meg for lite. Jeg hanglet lenge før jeg gikk til legen, det stoppet seg selv. Ikke få meg til å føle det som at jeg utnytter dette, for dette er eksremt vondt for meg. Legen ville jeg skulle jobbe 2,5 tiner hver dag i to uker, og så øke etter to uker hvis det går fremover. Jeg har forsøkt 4 og 3 timer.

Skrevet

Du vet ingenting om hva legen min tenker ift lange sykemeldinger! Jeg har en seriøs lege som er kjent for å være streng på dette, og det et jeg glad for. Jeg er heller ikke den som sykmelder meg for lite. Jeg hanglet lenge før jeg gikk til legen, det stoppet seg selv. Ikke få meg til å føle det som at jeg utnytter dette, for dette er eksremt vondt for meg. Legen ville jeg skulle jobbe 2,5 tiner hver dag i to uker, og så øke etter to uker hvis det går fremover. Jeg har forsøkt 4 og 3 timer.

Jeg har ikke på noe tidspunkt antydet at du utnytter sykemeldingen. Jeg har primært sagt at dette er en situasjon hvor du kan øve på grensetting. I tillegg har jeg sagt noe om hvordan gjøre det rent praktisk, samt noe om kroniske smerter.

Skrevet

Jeg har ikke på noe tidspunkt antydet at du utnytter sykemeldingen. Jeg har primært sagt at dette er en situasjon hvor du kan øve på grensetting. I tillegg har jeg sagt noe om hvordan gjøre det rent praktisk, samt noe om kroniske smerter.

"Det kan diskuteres hvem som tar deg mest på alvor, en lege som ikke ser betenkeligheter med lange sykemeldinger og de som er opptatt av fleksible løsninger."

Skrevet

"Det kan diskuteres hvem som tar deg mest på alvor, en lege som ikke ser betenkeligheter med lange sykemeldinger og de som er opptatt av fleksible løsninger."

Dette var ingen antydning om at du misbruker sykemelding. Du surna fordi jeg sa at det neppe hadde stor betydning om du jobbet tre, tre og en halv, eller fire timer den enkelte dagen, bare det ikke fløt ut slik at det ble for mange timer totalt sett. Du trakk frem at legen din kjente plagene dine og tok deg på alvor, og jeg sier at det er mange måter å ta folk på alvor.

Skrevet

Dette var ingen antydning om at du misbruker sykemelding. Du surna fordi jeg sa at det neppe hadde stor betydning om du jobbet tre, tre og en halv, eller fire timer den enkelte dagen, bare det ikke fløt ut slik at det ble for mange timer totalt sett. Du trakk frem at legen din kjente plagene dine og tok deg på alvor, og jeg sier at det er mange måter å ta folk på alvor.

Det er en grunn til at jeg ikke skal jobbe mer enn 3 timer hver dag. Jeg har vært meget fleksibel i jobben og jeg kunne gjerne tenke meg å jobbe 4 timer 4 dager i uka i stedet for 3 timer timer 5 timer i uka nå. Det er helt greit for hodet mitt - men ikke kroppen. Hadde det vært opp til hodet mitt, hadde jeg jobbet fullt. Jeg har allerede tapt en del inntekt med tanke på feriepenger og har egentlig ikke råd til det, men hva skal jeg gjøre når jeg går på den ene smellen etter den andre? Jeg har prøvd! Virkelig!

Derfor utgjør den timen der mye, det er ikke slik at det er snakk om totalen her, det er prøvd, og dette er det noe jeg og legen min har kommet frem til sammen. Dette er noe vi prøvet ut nå.

Skrevet

Hender, armer, nakke og skuldre er det jeg sliter med. Det er ikke slik at jeg har "litt vondt". Det er mye verre enn som så. Og jeg er nye sliten pga det - det er verre enn smertene.

Jeg fungerer ikke på fritiden min fordi jeg bruker omtrent all energien min på jobben. Jeg har ikke noe sosialt liv, har ikke energi til det, og husarbeidet blir det så som så med. Sånn har jeg hatt det i mange år nå.

Prøv å holde hendene utstrakt i været i 8 timer i strekk uten å ta de ned for å hvile. Hver dag. Sånn føles det for meg når jeg er på jobb.

Jeg går og står 8 timer i strekk på jobb, på hardt gulv. Det er lite muligheter for å sette seg ned i noen minutter - det er også sjelden mulighet for å ta matpause da vi stort sett er alene på jobb og har kunder nesten hele tiden. Dessuten får vi kjeft hvis vi sitter.

Sjefen krever at vi er effektive og jobber hele tiden når vi er på jobb, vi har ikke lov å sette oss ned, og gjør vi det må vi skrive det opp slik at hn kan trekke oss i lønn. Dessuten følger hn med på kameraene og sjekker om vi sitter.

Jeg jobber på bensinstasjon og vi har ansvar for å passe kassen hele tiden, og det kommer kunder nesten hele tiden. Bare det å gå på do er håpløst.

Vi har masse vasking og rydding i tillegg til matlaging og varepåfylling og mer til. Vi er kåret til landets reneste stasjon, og sjefen krever at alt er strøkent til enhver tid, hvis ikke blir det kjeft å få. Hvis vi ikke har rukket å gjøre alt, sjekker hn kameraene og kundeantall på pc for å se om vi har hatt mange kunder.

Oppå det hele er det få som tar ansvar og ser alt som skal gjøres. Mange kolleger gjør ikke jobben sin, de får kjeft gang på gang men gir faen, og da må jeg gjøre deres jobb i tillegg til min.

Det er en beintøff jobb med mye stress. Men jeg har elsket det og vokst utrolig mye i jobben og på alle utfordringene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...