Gå til innhold

Ny partner etter overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har nylig fått en ny kjæreste. Han er en veldig flott og fin fyr og jeg blir bare mer og mer glad i han for hver dag som går. Det er allikevel noe ved han som får meg til å trekke meg litt unna. 

For rundt 1 år siden ble jeg utsatt for overgrep. Jeg valgte å fortelle han om dette da jeg fortsatt har litt problemer med intimitet, må gå litt varsomt frem og føle jeg ikke mister kontrollen helt, da han er veldig rett frem og litt pushende når det kommer til slikt. 

Han tok det veldig fint og har vært veldig støttende i ettertid, men det har blitt for mye. Han ønsker å snakke om det hele tiden, noe jeg egentlig ikke ønsker da jeg føler meg ferdig med hendelsen sånn sett. Jeg har allerede vært hos psykolog og bearbeidet det der. 

Han skal tolke alt og finner all mulig info om overgrep og etterreaksjoner på nettet. Jeg vet det er i beste mening, men det blir egentlig kun verre for meg. 

Har prøvd å ta det opp med han, men da sier han kun at det er nødvendig for oss og snakke om det. Tror kanskje han har en følelse av at det er hans ansvar å fikse meg på sett og vis? 

Hvordan kan jeg få han til å innse at sånn han holder på absolutt ikke hjelper og nesten gjør ting verre? 

Føler nesten forholdet vårt kun dreier seg om overgrepet nå. 

Anonymous poster hash: fae39...a3f
Skrevet

Du valgte å være åpen om dette og med det innlemme noen i noe som har vært vanskelig for deg selv. Det virker som om han har behov for å snakke om dette både av omsorg/omtanke for deg og for å bearbeide den informasjonen du har delt. Jeg tror derfor at klar tale fungerer best. Si takk for omsorg/omtanke/engasjement, og legg til at du nå er i behov av å gå videre fra dette og at du derfor øsnker at  dette tar minst mulig plass i deres hverdag. 

Anonymous poster hash: 28b8c...7d4
Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg tror nok mange er usikre på hvordan de skal håndtere sånt og man hører ofte at løsningen på alle problemer er å snakke om ting. Det sitter nok dypt i mange.

Utfordringen er kanskje å få ham til å skjønne at du virkelig mener det når du ikke vil snakke om det, og at det faktisk ikke gjør ting bedre. Jeg vet ikke om du kan referere til noe psykologen har sagt, eller om du har andre faglige alibi du kan bruke for å overbevise ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...