Gå til innhold

NHD - behandling av sf og traume

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD. 

Kan du komme med noen tanker, om du orker? 

Problemstilling: Traumelidelse med dissosiasjon. KPTSD. I tillegg til dette sliter jeg med atypisk anoreksi. Er i 30 årene, og opplevde i sent tenårene at anoreksien tok helt overhånd og ble innlagt for sonde. Har blitt holdt stabilt inntil for et par år siden. Jeg har variert med en BMI i denne perioden på mellom 16 og 19. Det siste året mellom 16 og 17. 

Jeg går i aktiv behandling for min traumelidelse og har innleggelser ved DPS ved behov. Men alltid må det basale jobbes med, i stedet for traumene, fordi jeg stadig faller tilbake til for lite mat og går ned i vekt. Og lite søvn. Og må ta det igjen ved innleggelser der.

Jeg må innrømme at jeg hater kroppen min og straks jeg går opp i vekt, så faller jeg tilbake til alvorlig selvskading og suicidal atferd, fordi jeg virkelig hater kroppen min. 

Dette har ført til at det skal søkes om parallell poliklinisk behandling ved spesialavdeling ved spiseforstyrrelser i min region. 

Mitt spørsmål til deg er todelt:

1: Jeg har lest at det ikke er mulig å motta hjelp to steder på en gang. Dvs, ved DPS og ved denne spesialavdelingen. Er det tilfelle? 

2: Jeg har og lest at enkelte spesialavdelinger for spiseforstyrrelser mener at de bør ha behandlingsansvar når BMI har vært under 17,5, pga risiko for tilbakefall. Og at det først ved BMI på 19-20 skal gradvis overføres til sitt eget hjemmemiljø. Vil dette si at de tenker innleggelse i denne perioden? Hva er vanlig? Og hva vil du anbefale i mitt ståsted?

Mvh meg

Anonymkode: f8ff4...b33

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg velger å svare litt på siden av dine spørsmål.

Det er anerkjent at psykoterapi er hensiktsløst med en BMI under 17-18. Derfor må første mål være å bringe deg stabilt over 18 i BMI.

Deretter kan en evt ta fatt på traumebehandling. Svarene på dine spørsmål spørsmål tror jeg er at dette praktiseres ulikt fra behandlingssted til behandlingssted.

Skrevet

Takk for svar. 

Hva ville du anbefalt meg å gjøre/søke om? Har dere ikke en spesialavdeling i Levanger? Hva ville dere anbefalt der? 

Er det noen regler som sier at man ikke kan motta poliklinisk behandling to steder samtidig? (DPS og sf-spesialavdeling)

Anonymkode: f8ff4...b33

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror vår avdeling i Stjørdal ville vært mest aktuell for deg siden du er 30+

De ville først prioritert reduksjon av skadelig undervekt til minst BMI 18.

Det er ingen regel som hindrer en slik parallellbehandling. Men ingen fornuftige fagfolk ville tatt deg i traumebehandling om din BMI var under 18.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...