Gå til innhold

Hva er årsaken til at vekten går opp med lithium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det matlysten som går opp eller forbrenningen som går ned?

Jeg har ikke merket økt matlyst, men er det bare litt økt matlyst så vil det kanskje ikke merkes så lett når en ikke teller kalorier. Det har også bare vært en gradvis lett økning av vekten over lang tid. Men til slutt blir det en del kilo ut av det. 

Anonymkode: 86b00...3ae

Skrevet

man blir tørst og drikker kalorier, og det er vanskelig å merke selv

Skrevet

man blir tørst og drikker kalorier, og det er vanskelig å merke selv

Jeg drikker bare vann og lettbrus. Kanskje et glass juice til frokost.

Skrevet

Jeg drikker bare vann og lettbrus. Kanskje et glass juice til frokost.

og likevel går du opp! jeg skal def skifte til lamictal!

Skrevet

og likevel går du opp! jeg skal def skifte til lamictal!

Jeg tror du skal tenke skikkelig igjennom konsekvensene av å slutte med lithium.  Jeg vet ikke om du har prøvd lamictal før, men har du det og hatt like god effekt av den så bør du ta det opp med legen. Jeg har prøvd begge deler og har hatt klart mye bedre effekt av lithium. 

Det sies ofte her at årsaken til overvekt er av vi spiser mer enn vi forbruker.  Dette tror jeg alle forstår og er enig i.  Men spørsmålet er hvorfor.  Hos mange reguleres sult og forbruk seg av seg selv.  De trenger ikke å tenke så mye på hvor mye de spiser.  Hos andre fungerer dette dårligere.  Og sammen med enkelte medisiner kan det fungere veldig dårlig.  Og da kreves det mye og enda mer enn mange tror å få kontroll.

Det styggeste jeg hører er når slanke mennesker sier at det ikke er merkelig at den og den er tykk som spiser det og det.  Det høres ut som de selv har en kjempevilje, mens de som er tykke ikke eier vilje.  De som tenker slik skjønner veldig lite. Ofte  kan det minne om mobbing.  

Men uansett kommer vi ikke unna at vi må spise mindre enn vi forbruker hvis vi skal klare å gå ned i vekt.  For min del har jeg begynt å tenke på tabletter som demper sultfølelsen.  Det har hjulpet meg til å komme igang før, men jeg er usikker på om det går sammen med medisinene jeg bruker.  Helsekostprodukter og legemiddel er jo ikke sjekket opp mot hverandre. Jeg får google litt og se hva jeg finner.

Skrevet

Jeg tror du skal tenke skikkelig igjennom konsekvensene av å slutte med lithium.  Jeg vet ikke om du har prøvd lamictal før, men har du det og hatt like god effekt av den så bør du ta det opp med legen. Jeg har prøvd begge deler og har hatt klart mye bedre effekt av lithium. 

Det sies ofte her at årsaken til overvekt er av vi spiser mer enn vi forbruker.  Dette tror jeg alle forstår og er enig i.  Men spørsmålet er hvorfor.  Hos mange reguleres sult og forbruk seg av seg selv.  De trenger ikke å tenke så mye på hvor mye de spiser.  Hos andre fungerer dette dårligere.  Og sammen med enkelte medisiner kan det fungere veldig dårlig.  Og da kreves det mye og enda mer enn mange tror å få kontroll.

Det styggeste jeg hører er når slanke mennesker sier at det ikke er merkelig at den og den er tykk som spiser det og det.  Det høres ut som de selv har en kjempevilje, mens de som er tykke ikke eier vilje.  De som tenker slik skjønner veldig lite. Ofte  kan det minne om mobbing.  

Men uansett kommer vi ikke unna at vi må spise mindre enn vi forbruker hvis vi skal klare å gå ned i vekt.  For min del har jeg begynt å tenke på tabletter som demper sultfølelsen.  Det har hjulpet meg til å komme igang før, men jeg er usikker på om det går sammen med medisinene jeg bruker.  Helsekostprodukter og legemiddel er jo ikke sjekket opp mot hverandre. Jeg får google litt og se hva jeg finner.

jeg har jo ingen effekt av litium lenger

Skrevet

jeg har jo ingen effekt av litium lenger

Var det ikke du som lå litt lavt på lithium da, eller tar jeg feil?

Skrevet (endret)

Var det ikke du som lå litt lavt på lithium da, eller tar jeg feil?

0,6 sier de? er det lite?

Endret av mxxmas
Skrevet

0,6 sier de? er det lite?

Det er mulig du bør ligge høyere for å få god nok effekt. Hva har du ligget på før, og hva sier behandlerne? Jeg har forstått det slik at du har hatt bra effekt før.

Skrevet

Det er mulig du bør ligge høyere for å få god nok effekt. Hva har du ligget på før, og hva sier behandlerne? Jeg har forstått det slik at du har hatt bra effekt før.

ja før har jeg hat bra effekt på lavere speil så jeg forsår ikke hva som har skjedd, men det er nok på tide å gå over til lamictal

Skrevet

prob er at lamictal tar hundre år å trappe opp, åssen skal jeg overleve i mellomtia?

Skrevet

jeg var stabil fra jeg var 23-29

etter det har det bare vært katastrofe

Skrevet

jeg var stabil fra jeg var 23-29

etter det har det bare vært katastrofe

Du kan jo diskutere med behandler om du skal forsøke lamictal. Selv om det tar lang tid å trappe opp, så går det ikke raskere om du venter. De tar vel heller ikke bort lithium før du får effekt. Det er vel også enkelte som bruker begge deler.

Skrevet

Du kan jo diskutere med behandler om du skal forsøke lamictal. Selv om det tar lang tid å trappe opp, så går det ikke raskere om du venter. De tar vel heller ikke bort lithium før du får effekt. Det er vel også enkelte som bruker begge deler.

eller kanskje jeg skulle forsøk brintillex

Skrevet

eller kanskje jeg skulle forsøk brintillex

Det er en ukjent medisin for meg. Men hvis den er effektiv for BP, så kan du jo diskutere det med behandler.

Skrevet

Det er en ukjent medisin for meg. Men hvis den er effektiv for BP, så kan du jo diskutere det med behandler.

noen som brukte den sammen med litium på et annet forum jeg var på 

er helt ny antidepp

Skrevet

noen som brukte den sammen med litium på et annet forum jeg var på 

er helt ny antidepp

Hvis du kjenner til andre som har effekt ville jeg tatt det opp med behandler. Lurer på hvilke erfaringer NHD har hatt med den medisinen.

Skrevet

Viktig at du får snakket ordentlig med dps om hvordan du har det for tiden.

Av og til kan sykdommen gå inn i en ekstra aggressiv fase, og i så fall kan det være at medisineringen må endres en periode. Det er lett å forstå din frustrasjon akkurat nå, men viktig at du gjør det mulig for dps å se endringen også. Dps kjenner deg vel ikke så godt? Kanskje må du få hjelp fra fastlegen også om han har kjent deg lengre. Jeg husker hvordan du ble endret da du fikk virkningen sv litium. Håper du kan komme inn i en ny lang god fase!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når en bruker litium, produseres det ca 0,5-0,8 liter mer urin per døgn. En må drikke tilsvarende mer dvs 4-5 melkeglass mer. Det er særdeles viktig at en da drikke en væske helt uten kalorier. Hvis ikke renner kiloene lett på.

Når det gjelder medisiner og vektoppgang generelt, er det av stor betydning at en slutter med all unødvendig "mat" slik som snop og kaloriholdige drikker.

Hvor stor litiumkonsentrasjon en trenger, avhenger av sykdomsaktiviteten. I lange perioder vil mange klare seg med 0,6. I perioder der sykdommen er aktiv, må en øke dosen slik at nivået kan bli på 0,8-1,0. Ved manier helt opp i 1,2.

Skrevet

Når en bruker litium, produseres det ca 0,5-0,8 liter mer urin per døgn. En må drikke tilsvarende mer dvs 4-5 melkeglass mer. Det er særdeles viktig at en da drikke en væske helt uten kalorier. Hvis ikke renner kiloene lett på.

Når det gjelder medisiner og vektoppgang generelt, er det av stor betydning at en slutter med all unødvendig "mat" slik som snop og kaloriholdige drikker.

Hvor stor litiumkonsentrasjon en trenger, avhenger av sykdomsaktiviteten. I lange perioder vil mange klare seg med 0,6. I perioder der sykdommen er aktiv, må en øke dosen slik at nivået kan bli på 0,8-1,0. Ved manier helt opp i 1,2.

Jeg drikker lite kaloriholdig veske.  Det går mest i vann, kaffe, litt lett brus og enkelte ganger et glass juice. Sjelden melk.  Så jeg tviler på at det er årsaken hos meg.

Kan kanskje endre litt på kostholdet.  Men erfaringsmessig er at jeg da blir enda mer sulten og får like mange kalorier i meg selv om jeg kun holder meg til sunn mat.  Derfor er det bare beinhard vilje som jeg ikke har nok av til å gjennomføre over tid, eller få hjelp av piller som kan nedsette matlysten.  Klarer jeg å begrense det den ene dagen, er jeg dobbelt så sulten og sugen neste dag.  Alt for strengt kosthold har gitt meg spiseproblemer før. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...