Gå til innhold

NHD - sterk angst, sliten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan angst bli verre om den ikke blir behandlet korrekt? Har i årevis slitt med angst, men har flere ganger bare fått beskjed om å distrahere meg, men problemet er nå at angsten er ofte så sterk at jeg ikke klarer å konsentrere meg. Angsten kan komme selv når jeg leser, ser morsomme eller kjekke program på tv eller prater med folk om positive ting. Har bare blitt verre og verre. Og kan utløses av bagateller eller ingenting. Startet først for mange år siden da det skjedde noe som var traumatisk for meg og som snudde livet mitt så og si på hodet. Fikk for noen år siden diagnosen EUPF, men er i tvil om den stemmer. Er for mye av det motsatte. Jeg er engstelig og forsiktig, tør ikke ta sjanser og har lite konflikter med folk. Har lite sosialangst. Vil gjerne få hjelp med angsten, men tåler ikke medisiner så godt og har vært flere ganger på legevakta pga angsten gjør meg ustabil og jeg blir suicidal eller får hyppige selvmordstanker. Kan en innleggelse være nødvendig eller til hjelp? Skal til legen om et par dager så hadde satt pris på svar og litt hjelp. Er sliten nå.

Anonymkode: 731c3...21e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Varig endring av angstlidelse kan bare skje gjennom psykoterapi. Jeg synes du skal be fastlegen henvise deg til et sted hvor du kan få kognitiv terapi.

Innleggelse fører sjelden til særlig endring av angst. Bruk av legevakt fører aldri til endring. Bruk fastlegen i akutte tilfeller og en kognitivbehandlr for å oppnå varig endring.

Skrevet

Har forsøkt samtaleterapi er usikker på hva navn den hadde, men jeg klarer ikke uttrykke meg og det forsto ikke behandleren. De mente jeg ikke ville snakke om følelser, men problemet var og er fremdeles at jeg ikke klarer uttrykke de eller beskrive de. En kunne like gjerne bedt en person som aldri har rørt en bil om å kjøre bil i rushtrafikken. Ble henvist til DPS igjen i fjor og forsøkte å si hvorfor behandlingen fungerte. De var ikke interessert og jeg ble sendt til psykiatritjenesten i kommunen, men det hjelper jo ikke. Må ha hjelp til å lære å uttrykke meg. Får vel bare forfalle jeg for psykiatrien har jeg omtrent gitt opp. Er visst ingen hjelp å få. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis langvarig poliklinisk behandling ikke har ført frem, kan en innleggelse være aktuelt bl.a. for å vurdere diagnose og hvilken behandling som skal anbefales.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...