AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 Skrevet 7. september 2015 Dette ligger kanskje mer innenfor psykologi, men spør likevel.Er det i det hele tatt mulig å se seg selv slik man egentlig ser ut? Hvorfor er vi mennesker så "selvbevisste" at vi ikke klarer å se forbi "selvet"? Man ser seg i speilet, man ser nedover kroppen sin, og ser tilsynelatende noe helt annet enn det andre ser. Når andre virker så bevisst på hvordan de selv ser ut, er det fra andres tilbakemeldinger de har dannet seg dette bildet, eller ser de faktisk hvordan de ser ut?Jeg har aldri klart å se meg selv ordentlig. Ansiktet jeg ser endrer seg med dagsformen og kroppen like så. Inntil jeg ble sammen med min nåværende samboer hadde jeg ingen anelse om hvordan jeg så ut. Jeg har forsåvidt fortsatt ikke det, men jeg har skjønt at jeg kanskje er litt mindre enn jeg føler meg. Anonymkode: 03c8d...6e4 0 Siter
Psychopomp Skrevet 7. september 2015 Skrevet 7. september 2015 Det er mye subjektivt knyttet til utseende. Det dreier seg like mye om andre mennesker enn deg selv og kulturelt enn din egen selvopplevelse. Og - jeg snakker ikke bare om smak og behag, men også hva man opplever som virkelig. Noen syns en nese ser større ut enn normalt, andre syns det ikke - helt uavhengig av smak og begag. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 Skrevet 8. september 2015 Det er mye subjektivt knyttet til utseende. Det dreier seg like mye om andre mennesker enn deg selv og kulturelt enn din egen selvopplevelse. Og - jeg snakker ikke bare om smak og behag, men også hva man opplever som virkelig. Noen syns en nese ser større ut enn normalt, andre syns det ikke - helt uavhengig av smak og begag.Takk for svar. Hva man ser er veldig subjektivt, ja. Man fokuserer på forskjellige trekk. Når man ser på andre så klarer man likevel å se litt mer riktige proporsjoner, så man ser ikke en overvektig person når man ser på en som er undervektig og motsatt. Med seg selv derimot er dette fullt mulig. Man ser det man føler, ikke det som faktisk er der. Når man stort sett føler seg meningsløs og ubrukelig så blir speilbildet kun en bekreftelse på at man er det.Jeg ser en tv-serie om dagen. Har lagt merke til at alle kvinnene i serien er sykt tynne, og dette er en serie som i utgangspunktet ikke har fokus på kropp i det hele tatt. Det er pent å se på, men det er vanskelig ikke å la seg påvirke. Hadde det bare vært mulig å objektivt se at man faktisk er like tynn selv, så hadde denne påvirkningen ikke vært noe problem. Anonymkode: 03c8d...6e4 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.