Gå til innhold

Spørsmål rundt litium. (Litionit)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg blir så og si tvunget til å begynne med litium (Litionit) eller en annen forebyggende medisin for å få tilbake sertifikatet mitt.

Lurer da på om noen som har gått på, går på eller har kjennskap til mennesker som har gått på litium kan komme med noen erfaringer rundt dette?

• Er det slik at det fører til vektøkning veldig, veldig ofte? 

Leser ellers at det kan bli skader på nyrer, lever og skjoldsbruskkjertel-plager som andre bivirkninger av dette. Psykiateren min sier at det med normale mengder som regel ikke blir plager med dette. 

Fikk dette svaret fra advokaten min som frarådet meg å begynne på litium: "Du vet ikke hvordan du reagerer på det. Mange blir stive i fysisk framtoning og følelsesmessig flate, samt det er vel også mulig at hjernen får mindre skader." 

• Blir man da fysisk stive i fremtoningen og følelsmessig flate av det? Da også mindre kreativ av det? 

Har ellers lest veldig mye positivt om det, og da spesielt litium orotate som de sier ikke skal ha alle disse bivirkningene som gjør at jeg stusser på å gå på dette. (Ref. https://www.youtube.com/watch?v=pZhLPOxtnzQ, http://www.tahomaclinicblog.com/lithium-the-misunderstood-mineral-part-1/, osv) 

Jeg har egentlig en mistanke om at litium kan være veldig bra for både syke og til og med friske mennesker (har m.a. også lest at det kan motvirke demens og Alzheimer, samt er et lignende stoff og virkemåte som magnesium), men blir da veldig skeptisk til at man må ta en type litium som har mange og kjente bivirkninger.

Stor takk for alle typer innspill og erfaringer. 

Skrevet (endret)

Jeg merker at jeg ville vært bittelitt skeptisk til å høre på en advokat når det gjelder medisin. Ville så godt det lar seg gjøre stolt på legen din på dette temaet.

Et annet spørsmål du har, om hvilken formulering av stoffet du bør ta. Det er lithium-ionet, Li+, som har den biologiske effekten i kroppen. Hvilket negativt ladet ion Lithium er bundet til i selve tabletten (være seg sulfat, orotat, citrat, etc.) spiller ingen rolle for virkningen, muligens kan det ha betydning for opptaket av stoffet. Når tabletten er løst opp i magen, så er lithium-ionene frie uansett.

For å sammenligne litt: Du får like mye koffein i deg uavhengig av om du har melk eller heimbrent i kaffekoppen.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

stiv i fysisk fremtoning????????????? HÆ?

Hans egne ord dette. Antar han mente mindre ekspressive ansiktsutrykk hos pasientene, og at pasientene blir tregere i fysisk fremtoning eller noe. 

Skrevet

Jeg merker at jeg ville vært bittelitt skeptisk til å høre på en advokat når det gjelder medisin. Ville så godt det lar seg gjøre stolt på legen din på dette temaet.

Et annet spørsmål du har, om hvilken formulering av stoffet du bør ta. Det er lithium-ionet, Li+, som har den biologiske effekten i kroppen. Hvilket negativt ladet ion Lithium er bundet til i selve tabletten (være seg sulfat, orotat, citrat, etc.) spiller ingen rolle for virkningen, muligens kan det ha betydning for opptaket av stoffet. Når tabletten er løst opp i magen, så er lithium-ionene frie uansett.

For å sammenligne litt: Du får like mye koffein i deg uavhengig av om du har melk eller heimbrent i kaffekoppen.

Ja, enig i det første her. Dette er riktignok en advokat som har jobbet med mange av disse sakene her før, og også har studert til å bli psykolog tidligere (mener det var psykolog og ikke psykiater han sa). 

OK. Ser den, men flere kilder på nettet sier at Litium Orotate ikke gir de samme bivirkningene som f.eks. Litihum Carbonate. Isåfall er det jo veldig interessant med orotate...
Har som sagt lest veldig mye positivt om litium, men å bli utsatt for bivirkninger er det jo seff ingen som ønsker. 

Skrevet

For meg har lithium vært den medisinen som har gjort meg mest stabil. Jeg var skeptisk og leste det jeg kom over før jeg bestemte meg for å forsøke. Har ennå ikke merket noe særlig til alle bivirkninger som skremte meg. 

Det er en medisin jeg har stor respekt for, så jeg er nøye med å få tatt nødvendige blodprøver og jeg er nøye med doseringen.

Jeg sliter med vektoppgang, men kan ikke si med sikkerhet at lithium er årsaken. Tørsten som en annen bruker skriver om har ikke jeg merket noe til.

For å finne ut om dette er rette medisinen for deg må du selv prøve å se hvordan det fungerer på deg, og eventuelt hvilke reaksjoner du får. Vurdere fordeler mot ulemper. I dette spørsmålet ville jeg ikke valgt å høre på advokaten.

Velger du å forsøke anbefaler jeg deg til å være nøye med dosering og blodprøver.

Anonymkode: aa854...3d3

Skrevet

Eneste problemet med litium, er at du blir JÆVLIG tørst.

OK. 

For meg har lithium vært den medisinen som har gjort meg mest stabil. Jeg var skeptisk og leste det jeg kom over før jeg bestemte meg for å forsøke. Har ennå ikke merket noe særlig til alle bivirkninger som skremte meg. 

Det er en medisin jeg har stor respekt for, så jeg er nøye med å få tatt nødvendige blodprøver og jeg er nøye med doseringen.

Jeg sliter med vektoppgang, men kan ikke si med sikkerhet at lithium er årsaken. Tørsten som en annen bruker skriver om har ikke jeg merket noe til.

For å finne ut om dette er rette medisinen for deg må du selv prøve å se hvordan det fungerer på deg, og eventuelt hvilke reaksjoner du får. Vurdere fordeler mot ulemper. I dette spørsmålet ville jeg ikke valgt å høre på advokaten.

Velger du å forsøke anbefaler jeg deg til å være nøye med dosering og blodprøver.

Takk for veldig godt svar. :)  Frister meg også.

Jeg liker av og til å ta meg en god fest... Er dette da over? Forstår at inntak av alkohol ikke mikser så bra med dette og kan føre til at man blir veldig sløv og ute av det? (Forøvrig en virkning jeg syns jeg allerede merker av alkohol noen ganger...)

Forstår at moderat alkoholforbruk ihvertfall skal gå greit. 

Skrevet

OK. 

Takk for veldig godt svar. :)  Frister meg også.

Jeg liker av og til å ta meg en god fest... Er dette da over? Forstår at inntak av alkohol ikke mikser så bra med dette og kan føre til at man blir veldig sløv og ute av det? (Forøvrig en virkning jeg syns jeg allerede merker av alkohol noen ganger...)

Forstår at moderat alkoholforbruk ihvertfall skal gå greit. 

Jeg våger ikke å uttale meg om alkohol.  Selv er jeg avholdsmenneske så det blir ikke noe problem.  Men jeg har forstått det slik at med mange av medisinene bør en være måteholden.  NHD kan nok gi deg bedre svar på hvor mye du kan drikke sammen med lithium.

Skrevet

Det står ingen ting på Interaksjoner mellom alkohol og litium (bortsett fra at i registeret er merkelig nok litium listet under antipsykotika og det er en generell liten advarsel om økt sedasjon med sederende AP og alkohol.)

Jeg tviler på at du finner noen lege som sier "kjør på og drikk deg drita sammen med psyk. medisiner". Som legen min sier, man må prøve seg litt frem, man skal jo tross alt leve selv om man tar medisiner (nå går ikke jeg på litium da, men rådet virket ganske generelt). Jeg sier ikke nei til noen øl med kompiser en gang iblant. Men jeg har prøvd meg fram og sett at det går bra, og jeg drikker aldri ekstreme mengder (var egentlig litt ferdig med det etter russetiden uansett). Har for øvrig en et stykke ut i slekta som tar litium og som meg bekjent aldri har sagt nei til en god fest :) 

Så jeg vet egentlig ikke. Optimalt sett burde du spurt legen din, eller satset på et svar fra NHD. Men bruk sunn fornuft uansett hva du gjør når det gjelder alkohol.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva definerer du som vektøkning? Et par kg kan det bli.

Litium skader ikke lever. Nyrer blir skadet om litium overdoseres - bl.a. derfor følges doseringen med serumkonsentrasjonsmåling hver 3.-4. mnd.

Litium kan gi nedsatt stoffskifte/hypotyreose. En må i så fall kompensere med inntak av Levaxin.

Når det gjelder "stiv i fremtoningen" har nok advokaten forvekslet dette med en del eldre antipsykotika som kan gi parkinsonistiske bivirkninger.

Skrevet

Hva definerer du som vektøkning? Et par kg kan det bli.

Litium skader ikke lever. Nyrer blir skadet om litium overdoseres - bl.a. derfor følges doseringen med serumkonsentrasjonsmåling hver 3.-4. mnd.

Litium kan gi nedsatt stoffskifte/hypotyreose. En må i så fall kompensere med inntak av Levaxin.

Når det gjelder "stiv i fremtoningen" har nok advokaten forvekslet dette med en del eldre antipsykotika som kan gi parkinsonistiske bivirkninger.

Takk for svar :-) 

OK. Vet du hvorfor folk går opp i vekt av det? Det er jo ikke ønskelig selvsagt. Har lest noe om at enkelte faktisk har gått ned også pga de drikker mer vann enn før.

"Kan gi" - Det gjelder da ikke for alle ? Har du noe ca. prosentandel på det, hvor mange som får nedsatt stoffskifte? Er dette da kanskje også skyld i vektøkningen ? 

OK.

Skrevet

Jeg er så tørst at det er helt uutholdelig. Tenker bare på cola

Skrevet

Jeg er så tørst at det er helt uutholdelig. Tenker bare på cola

Huff. Hvorfor blir man så tørst av det ? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg finner i øyeblikket ingen sikre tall for hvor mange som utvikler hypotyreose. Derimot fant jeg en studie som undersøkte hvor mange som fikk forhøyet TSH (dette er langt flere enn de som utvikler hypotyreose). De som hyppigst får dette er kvinner under 60 år. Hos denne gruppen fikk 56% økning i TSH.

Hypotyreose er ikke årsaken til vektopgang fordi enhver hypotyreose vil bli behandle/korriger med Levaxin.

To forhold kan gi vektøkning: 1 En samler noe mer vann i kroppen. 2 En blir mer tørst og drikker energiholdige drikker.

Skrevet (endret)

Ok, takk for gode svar. Hva er det som gjør at det samler mer vann i kroppen, og at man blir mer tørst? 

Er et veldig interessant stoff dette :-) Har lest at det kan motvirke Alzheimer og gjøre hjernen friskere. Har også lest at selvmordstatistikken i Japan har vært lavere hvor grunnvannet har høyere konsentrasjoner av litium. Samt at de tidligere brukte dette i brus og tørstedrikker, så def. interessant. Har også lest noe om at magnesium og litium er ganske tett beslektet eller hva det var (magnesium fungerer på utsiden av cellene og litium da på innsiden). 

Kanskje det er mengdeproblematikken og det direkte dårlige ryktet av at det har blitt brukt innenfor psykiatrien, som har gitt det det dårlige ryktet? 

Er det en direkte sammenheng mellom for høye Litium konsentrasjoner i kroppen og nyreproblemene, eller kan man risikere å få nyreproblemer også med mindre og normale mengder? Forstår at en dosering på ca. 82 mg med Litionit er vanlig hvert døgn.

Skulle gjerne hatt litt mer argumentasjon på hvorfor ikke Litium orotate blir brukt som medikament...! Hvis det ikke er store forskjellen på dette, og man hører fra flere kilder at man da slipper alle bivirkningene med det, så bør det def. undersøkes. 

Kan det tenkes at det er mer pengeøkonomiske motiver bak dette fra farmasøytselskapene, som gjør at Orotate ikke blir frontet så mye som de andre Litium-produktene? 

Endret av meaningfull
Skrevet

Det står ingen ting på Interaksjoner mellom alkohol og litium (bortsett fra at i registeret er merkelig nok litium listet under antipsykotika og det er en generell liten advarsel om økt sedasjon med sederende AP og alkohol.)

Jeg tviler på at du finner noen lege som sier "kjør på og drikk deg drita sammen med psyk. medisiner". Som legen min sier, man må prøve seg litt frem, man skal jo tross alt leve selv om man tar medisiner (nå går ikke jeg på litium da, men rådet virket ganske generelt). Jeg sier ikke nei til noen øl med kompiser en gang iblant. Men jeg har prøvd meg fram og sett at det går bra, og jeg drikker aldri ekstreme mengder (var egentlig litt ferdig med det etter russetiden uansett). Har for øvrig en et stykke ut i slekta som tar litium og som meg bekjent aldri har sagt nei til en god fest :) 

Så jeg vet egentlig ikke. Optimalt sett burde du spurt legen din, eller satset på et svar fra NHD. Men bruk sunn fornuft uansett hva du gjør når det gjelder alkohol.

Takk for godt svar :) Store mengder bør man absolutt holde seg unna. Jeg har nok hatt litt problematikk med dette, så skadene er nok da uansett ganske store. ##cutdown 

Skrevet

Sist jeg drakk var det en drink og da endte jeg med å blotte meg offentlig 

Skrevet

Sist jeg drakk var det en drink og da endte jeg med å blotte meg offentlig 

Ikke bra. 

Hvor mye går du på da ? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...