Gå til innhold

Spørsmål rundt litium. (Litionit)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ikke bra. 
Hvor mye går du på da ? 

250 mg og det er tydeligvis for lite

men får ikke økt for fastlegen får aldri svar på speilet mitt

i mellomtiden lider jeg, det er snakk om umenneskelig lidelse og jeg holder ikke ut jeg. og skrek på vei hjem fra big horn og sparket i gjerder, ingenting gir meg forløsning for smerten. kanskje jeg må strippe naken og sette fyr på ting. neida skal til legen i morgen, men hun kan jo ikke gjøre noe annet enn å gi meg en samtale. nekter gi meg sobril som forløsning mot min smerte. jeg er plassert på planeten uten å være velkommen som den jeg er. mine impulser er ikke sosialt akseptert og kan ende fengsel.

Endret av mxxmas
Skrevet

man må jo legge seg inn for å få en liten sobril og så vil de ikke ha deg inn når du ønsker en sobril

Skrevet

Sist jeg drakk var det en drink og da endte jeg med å blotte meg offentlig 

Det var vel sykdommen og ikke lithium som fikk deg til å blotte deg, ville jeg tro.

Anonymkode: aa854...3d3

Skrevet

Det var vel sykdommen og ikke lithium som fikk deg til å blotte deg, ville jeg tro.

det var iallfall ikke drinken, for jeg har samme impulser når som jeg er edru

Skrevet

Takk for godt svar :) Store mengder bør man absolutt holde seg unna. Jeg har nok hatt litt problematikk med dette, så skadene er nok da uansett ganske store. ##cutdown 

Bare hyggelig, fint at du likte svaret :)

Hvis du tidligere har hatt problemer med alkohol (noe som er veldig vanlig ifm bipolar lidelse) så ville jeg uansett vært forsiktig med å drikke mye.

Du spør om Lithium orotat. Som jeg skrev over så finnes det en rekke lithiumsalter (altså Li+ bundet til et negativt ladet ion). Lithium i ren form (metallisk form) er ustabilt i luft og vann. Derfor lages det salter for å stabilisere stoffet kjemisk. Typisk for alle disse saltene er at mengden lithium i dem er ganske små. Lithium er et bittelite atom (nr 3 i det periodiske system) med lav atomvekt. 

Orotate er et negativt ladet molekyl som jeg aldri hadde hørt om før. Rent strukturmessig ligner det veldig på et barbiturat, uten at jeg tror det deler noen av barbituraters virkning. Men poenget med ethvert salt er at så snart det løses i vann, så splittes stoffet i negativt og positivt ladede ioner. I dette tilfellet Li+ or Orotate- akkurat som bordsalt løses i Na+ og Cl- i vann. Når du kjenner smaken av salt, er det egentlig ionene du kjenner, ikke stoffet NaCl som sådan. Hvis du er helt tørr i munnen så smaker ikke salt noen ting. 

Men, hvis kroppen trenger en viss mengde natrium for å opprettholde sine funksjoner, så betyr det ingenting om du inntar dette i form av bordsalt eller f.eks en brusetablett. Det blir det samme med lithiumsalter. Når stoffet løses i vann så splittes saltet i ionisert lithium og whatever negativt ion det var forbundet med (karbonat, citrat, orotat, sulfat) og det sistnevnte stoffet gjør ingenting biologisk og tisses bare ut igjen. Mange basiske stoffer innen medisin er i tabletten i form av et saltsyrekompleks (f.eks sertralinhydroklorid, som er sertralin bundet til saltsyre). Det samme er kokain (kokainhydroklorid) med mindre det er i form av crack, da er det den frie basen (free base). Det er det samme stoffet og det virker likt.

Det var dagens undervisning i kjemi :)

Skrevet

Jeg har uansett drukket på meg 36 kg på litium godt hjulpet av matlysten zyprexa gir da jeg gikk på den

Skrevet

det var iallfall ikke drinken, for jeg har samme impulser når som jeg er edru

Jeg synes det er trist at du ikke får bedre hjelp og oppfølging nå.  Hvis svarene på lithiumprøven ikke er kommet bør du få tatt en ny prøve straks.  

Skrevet

Jeg synes det er trist at du ikke får bedre hjelp og oppfølging nå.  Hvis svarene på lithiumprøven ikke er kommet bør du få tatt en ny prøve straks.  

vurderer å legge meg inn

keg

Skrevet

Men, hvis kroppen trenger en viss mengde natrium for å opprettholde sine funksjoner, så betyr det ingenting om du inntar dette i form av bordsalt eller f.eks en brusetablett. Det blir det samme med lithiumsalter. Når stoffet løses i vann så splittes saltet i ionisert lithium og whatever negativt ion det var forbundet med (karbonat, citrat, orotat, sulfat) og det sistnevnte stoffet gjør ingenting biologisk og tisses bare ut igjen. Mange basiske stoffer innen medisin er i tabletten i form av et saltsyrekompleks (f.eks sertralinhydroklorid, som er sertralin bundet til saltsyre). Det samme er kokain (kokainhydroklorid) med mindre det er i form av crack, da er det den frie basen (free base). Det er det samme stoffet og det virker likt.

Hvis det tisses ut igjen så går det da vel gjennom nyrene ? Kanskje det er da dette stoffet og arten av Litium-produkt som gjør at nyrene  belastes feilaktig - og at noen får problemer med disse? 

Skrevet (endret)

Jeg har uansett drukket på meg 36 kg på litium godt hjulpet av matlysten zyprexa gir da jeg gikk på den

Kjenner godt til at man legger på seg med Zyprexa. 

Er du sikker på at du egentlig må gå på så mange medisiner ?? Synes det er skummelt mye medisinering ute og går. Har en stygg mistanke om at man styrer mye av manier og psykoser selv. 

I mitt tilfelle, eller begge mine tilfeller så har det hatt sammenheng med "graveperioder" hvor jeg har hatt ønske om å finne ut av dypere spørsmål i livet. 30 åra: Yin / yang, chakraer / legevitenskap ++ Tidlig i 20 åra: Gudommelig spørsmål.

Så kommer da denne psykiatrien inn og skal ha det til at vi er så sinnsykt syke. Kjøper det ikke helt, og tror veldig mange kunne klart seg veldig godt med langt mindre medisin (og bekymrede mennesker rundt seg). 

Jeg har i det siste oppdaget at det er noe som heter nocebo, som er det stikk motsatte av placebo. Begge to vitenskaplig bevist: Tror man at man blir syk eller ser på seg som syk, så blir man da det også, og kanskje mer og mer syk. Tror man at man blir frisk og at ting går bra, så går det da også det. Psykiateren min som sa, og bekreftet at begge er vitenskaplig bevist. 

I min alternativ "forskning" så er dette da konnektert med Håpe-chakraen, og i vestlig legevitenskap: Lymfesystemet - vannsystemet til kroppen, hvor både immunsystem og annet ligger slik jeg forstår det. Tror det er sink som styrker Thymus-kjertelen. 

De har også gjort gode resultater på at magnesium kan hjelpe mot bipolar lidelse, samt da også Omega-3 som er et av de aller beste anti-depresjonsmidlene vi har. Se denne flotte videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=drv3BP0Fdi8

Endret av meaningfull
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

All litium er billig. Døgnpris 3-5 kroner.

Har svart om litium i flere tråder de siste ukene. Noe som etterspørres i en tråd er svart på i en annen. Anbefaler interesserte å lese litt på tvers.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

All litium er billig. Døgnpris 3-5 kroner.

Har svart om litium i flere tråder de siste ukene. Noe som etterspørres i en tråd er svert på i en annen. Anbefaler interesserte å lese litt på tvers.

På latskap skal landet bygges. ;-) 

Bare kjapt: Har du svart på vedr. om det kanskje kan være de ulike Litium-sammensetningene som gjør at preparatet er skadelig for nyrene ved for høye mengder ? 

Bitteliten teori på at det kan være det litium er bundet til som går gjennom nyrene og ut gjennom urinen ("tisset ut", skreiv issomethingwrong), som forårsaker nyreskadene. Da f.eks. carbonate eller annen sammensetning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...