Gå til innhold

Nedtrapping av beroligende hos eldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far (75 år) har i mange år hatt en fastlege som skrevet ut i overkant mye A/B-preparater.  Dette gjelder ikke bare min far, dessverre.

Han har stått på 2 stesolid daglig siden rundt 1997, tror vi.  Min far er noe kognitivt redusert etter hjerneslag.  Han har siden han ble syk vært svært urolig, får også antidepressiva (husker ikke i farten hva det heter, noe som starter på z...?)

Nå har han fått ny fastlege, som på ingen måte er interessert i å foreskrive store mengder av "trekantmedisin".  Han har ikke hatt sin første time hos vedkommende enda, men har hørt fra flere som nå har måttet bråkutte medisiner, og som sliter.

Min far har stolt 100% på sin gamle fastlege.  Når vedkommende sa at "dette er ikke farlig", har ikke min far tenkt mer over det.  Man kan ikke forvente at han selv klarer å søke opp informasjon om dette, verken på nett eller i bøker, da han sliter litt med å lese.  Det er selvfølgelig pasientens ansvar også, men min far har handlet i god tro, altså.  Vi barna har ikke visst omfanget av dette.

Mitt spørsmål er da: Hvilke rettigheter har han i forhold til nedtrapping?  Kan ny fastlege bestemme at han må bråstoppe?  Vi forstår det slik at bråstopp kan gi alvorlige abstinenser.  Han er fortvilet selv.

Han har godtatt at jeg blir med på første legetime med ny lege.  Men hva gjør vi hvis den nye legen er svært steil?

Anonymkode: 969a0...799

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Fastlegen hans har rett. Dette er ikke farlig.

2. Om han skal trappe ned, bør han gå via oksazepam/Sobril. Din far bruker nå en døgndose på 10 mg Stesolid. Dette tilsvarer 25 mg Sobril. Ved å skifte til Sobril 10 mg x 2 har han allerede trappet litt ned. Så kan han fjerne 5 mg hver 3. uke (hvis han faktisk MÅ trappe ned).

Z-medisinen er sannsynligvis Zoloft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...