Gå til innhold

Dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler stort behov for å slutte med risperdal nå, da hadde jeg gått ned i vekt og følt meg bra. Men jeg tør ikke...jeg er vel svak som ikke klarer meg uten? Jeg burde jo klare meg uten, men da føler jeg meg vel enda rarere. Har jo trappet ned litt da og går på fluoxetin, men jeg føler meg sletts ikke bra. Klarer ikke gjøre stort. Klarer ikke gå tur heller. 

Skrevet

Føler meg så tung og deppa, vet ikke når det går over. 

Skrevet

Akkurat nå er du i gang med utprøvning av en litt annen medisinering enn du har brukt det siste året. Du må prøve å være tålmodig og ikke vurdere fra dag til dag hva du skal gjøre med medisinene. Du skal ta de medisinene du er blitt enig med psykiateren om, verken mer eller mindre. Når får du besøk av psykepleieren neste gang? Slik jeg ser det, så er det meningen at han skal hjelpe deg med å evaluere hvordan den nye medisineringen etter hvert vil virke på deg.

Jeg synes for øvrig du burde gå på dagsenteret fast minst en dag i uken og så delta på turgåing en gang i uken. Du trenger litt mer kontakt med andre og litt mer aktivitet:-)

Skrevet

Akkurat nå er du i gang med utprøvning av en litt annen medisinering enn du har brukt det siste året. Du må prøve å være tålmodig og ikke vurdere fra dag til dag hva du skal gjøre med medisinene. Du skal ta de medisinene du er blitt enig med psykiateren om, verken mer eller mindre. Når får du besøk av psykepleieren neste gang? Slik jeg ser det, så er det meningen at han skal hjelpe deg med å evaluere hvordan den nye medisineringen etter hvert vil virke på deg.

Jeg synes for øvrig du burde gå på dagsenteret fast minst en dag i uken og så delta på turgåing en gang i uken. Du trenger litt mer kontakt med andre og litt mer aktivitet:-)

Ok. Jo han kommer neste uke, men kjenner jo ikke noe mer da enn nå. 

Ja jeg burde komt meg mer ut, det er bare så vanskelig. Har jo den rarheten også. 

Skrevet

Ok. Jo han kommer neste uke, men kjenner jo ikke noe mer da enn nå. 

Ja jeg burde komt meg mer ut, det er bare så vanskelig. Har jo den rarheten også. 

Det vet du jo egentlig ikke før nste uke kommer? :-) Forsøk deg en tur på dagsenteret til uken, kanskje det kan gi en liten pause fra rarheten?, at du får litt annet å fylle hodet og tankene dine med.  

Skrevet

Det vet du jo egentlig ikke før nste uke kommer? :-) Forsøk deg en tur på dagsenteret til uken, kanskje det kan gi en liten pause fra rarheten?, at du får litt annet å fylle hodet og tankene dine med.  

Nei jeg vet jo ikke det, men psykojenta merket jo ikke noe på flere måneder. Rart hvis jeg skulle merke det før da, men får se. 

Jeg blir jo rar av alt jeg, må vel leve med det. 

Skrevet

Var med en venninne på cafe men ble så rar, hun kjørte meg hjem. Det er så rart å sitte ute å se på folk, alt blir så uvirkelig. Forstår ikke hvorfor jeg blir sånn, er lei av det. Skulle jo vært til frisøren og, men det er den rarheten. Kan ikke sitte der da. 

Skrevet

Får aldri fri fra rarheten jeg. Det satt noen og maste på bordet ved siden av, og det gikk folk forbi og pratet. Det ble for mye. Det er som om hjernen min ikke takler det, er det flere som har det sånn?

Skrevet

Får aldri fri fra rarheten jeg. Det satt noen og maste på bordet ved siden av, og det gikk folk forbi og pratet. Det ble for mye. Det er som om hjernen min ikke takler det, er det flere som har det sånn?

Ja, i dårlige perioder.

Skrevet

Ja, i dårlige perioder.

Jeg takler det bare ikke. 

Skrevet

Hvis det er tilfelle at du hadde følt deg bra/bedre da, syns jeg du bør slutte på medisinen med en gang.

Har følt meg bedre før uten medisin, nå føler jeg meg helt elendig. Skulle til foreldrene mine, men min mor måtte følge meg hjem for jeg følte meg så rar. Taklet ikke at det kjørte biler forbi. 

Skrevet

Det høres ut som forverring av sykdom på meg. Medisiner hjelper mot dette, i alle fall for meg.

Uff, vet ikke hva jeg skal gjøre. Har jo nettopp begynt på fluoxetin, vet ikke om det har med det å gjøre. Har også redusert risperdal til 3 mg etter psykiaters ønske. Blir jo bare verre og verre. 

Skrevet

Du må ikke forandre på medisiner på egenhånd.

Nei, det var psykiateren som sa jeg skulle redusere, serumet lå for høyt sa han. Det betød vel at jeg fikk for mye medisin, men NHD sa det var ok. Skulle ta ny serum om noen uker. 

Skrevet

Ja, hvem vet som har rett. Det vil alltids være uenighet leger imellom.

Ja det vil vel det. Men jeg prøvde jo 3 mg i en periode tidligere, gikk ikke så bra det så han sa jeg skulle øke til 4 mg igjen. Tror han har glemt det. Alle inntrykk forsterkes nå når jeg føler meg rar nå, det er veldig ubehagelig. Men rart jeg blir sånn om jeg hadde for mye medisin, men nå har jeg vel mindre. Uff, nei ikke godt å si hva som er rett. 

Skrevet

Høres ut som du bør øke til 4 mg, du kan jo gjøre det allerede i dag, siden du har fått klarsignal fra NHD og du har brukt det tidligere.

Jeg vet ikke jeg hva som er rett å gjøre. Sykepleieren kommer på onsdag. 

Skrevet

Høres ut som du bør øke til 4 mg, du kan jo gjøre det allerede i dag, siden du har fått klarsignal fra NHD og du har brukt det tidligere.

Frosken skrev jo jeg skulle ta verken mer eller mindre. 

Skrevet

Ja, da velger du om du skal høre på henne eller ikke. Eller meg. Eller noe helt annet? Hva med å høre på deg selv?

Jeg vet ikke hva som er best, vet ikke hva jeg mener. Jeg vil jo egentlig bare slutte med risperdal. 

Skrevet

Du gjør som du vil. Jeg ville ikke gjort det, tror jeg.

Neivel, jeg er så ambivalent til det. 

Skrevet

Ja, det kan skje den beste det, men uansett ambivalens må du ta valg. Så det blir enten 3 mg eller 4 mg. Enten i dag, i morgen, søndag, etc. etc. Du bør også ta opp dette med legen neste gang.

Skal ta det opp med sykepleieren, han snakker med legen. Valg er ikke lett. 

Skrevet

Det finnes mange vanskelig valg ja, men er dette vanskelig? Har det noe si, egentlig, om du tar 3 frem til du skal til legen, eller øker til 4 i dag? Hva er konsekvensene?

Er bare redd for hva de sier når jeg styrer på selv, men jeg pleier jo å si at jeg har fått råd herfra da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...