Gå til innhold

Øke dose på egen hånd? ( Fluoxetin)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker 25 mg Fluoxetin daglig.

Har fungert fint noen mnd nå, klart meg litt i jobb og klart å holde angsten greit under kontroll.

Fikk et kraftig panikk/angstanfall denne uken, som helt slo meg ut. Ønsket bare å besvime og ikke våkne mer... Blir så utrolig redd når det står på, og ønsker mest å dø. Anfallene pleier å vare noen timer, med kraftig hyperventilering, muskelkramper, gråt, uklart syn, hysteri... Tok en Sobril etter noen timer, og fikk en litt rolig natt. Men klarte ikke sove på to netter gr tankekjør. Brukte Zopiklone den ene natten, og sov da tre timer.

Har ikke klart å hente meg inn igjen etter denne dagen, og har derfor ikke gått på jobb denne uken, slik jeg jo har klart i noen mnd nå.

Nå kommer tankene på at jeg ikke klarte dette likevel, og hva skjer videre nå? Og burde jeg øke dosen på  Fluoxetin?

Har ikke time hos psykolog før om to uker, og har ikke oppfølging fra fastlegen nå.

Deltar også på KIB kurs på DPS, men der er det ikke rom for noe individuell samtale.

Hvem og hvordan kan jeg avgjøre om doseøkning er det rette? 

Hvem kan jeg spørre om råd?

Skrevet

Må spørre av nysgjerrighet: Hvordan greier du å ta 25 mg Fluoxetin? Finnes den ikke bare i 20 mg smeltetabletter eller kapsler? 

Men for øvrig: Dosen du trenger for å med sikkerhet "blokkere" panikkanfall kan være høyere enn den du trenger for å lindre depresjon. Men med det sagt; kan det være at du fortsatt har noe depresjon? Under et "rent" panikkanfall er det jo mest vanlig å være _redd_ for å dø, ikke å ønske å dø.

Jeg ville spurt fastlegen om råd om du skal øke medisinen eller ikke. 20 mg (eller 25 mg, hvis du på ett eller annet mystisk vis greier å ta det) er jo en lav dose Fluoxetin.

Skrevet

ISW: 

mine tabl er vanlige harde tabl m delestrek! Tar en og en halv tabl! 

Pakningen heter Fluoxetin Sandoz, dispergerbare tabl.

Jo depresjon har jeg, absolutt. Har hatt tilbakevendende episoder m depresjon siden tidlig ungdomsår. På og av i 25 år....

Så sterk angst som jeg har hatt denne perioden, halvannet år, har jeg ikke opplevd før. 

Jeg får bestille time hos fastlegen... takk for svar! 

Skrevet

ISW: 

mine tabl er vanlige harde tabl m delestrek! Tar en og en halv tabl! 

Pakningen heter Fluoxetin Sandoz, dispergerbare tabl.

Jo depresjon har jeg, absolutt. Har hatt tilbakevendende episoder m depresjon siden tidlig ungdomsår. På og av i 25 år....

Så sterk angst som jeg har hatt denne perioden, halvannet år, har jeg ikke opplevd før. 

Jeg får bestille time hos fastlegen... takk for svar! 

Det er for ordens skyld 30 mg :-)

Ja, jeg ville gjort det såfremt NHD ikke kommer med et råd du kan følge. Trøsten er uansett at du trolig har masse å gå på i doseøkning.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Øk til 40 mg. Men husk å fortelle det til fastlegen. 

Skrevet

ISW: haha! 20+10=30!!!! Hva i alle dager er det med hoderegningen min? " jeg tar 25 mg" 

Jaja, skitt samma! 

Har tatt to hele tabl i dag, det skulle vel tilsi 40 mg ;-) 

Tenkte å trappe opp annenhver dag i ca en uke, så 40 mg hver dag fremover....

Må gjøre noe, det er så utrolig vanskelig med denne angsten som lammer meg sånn. 

Føler at Fluoxetin har dempet noe av depresjonen, men den er ikke så effektiv på angst og NAT (negative automatiske tanker) 

takk for svar dere! 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ta 40mg hver dag fra i dag. 

Skrevet

ISW: haha! 20+10=30!!!! Hva i alle dager er det med hoderegningen min? " jeg tar 25 mg" 

Jaja, skitt samma! 

Har tatt to hele tabl i dag, det skulle vel tilsi 40 mg ;-) 

Tenkte å trappe opp annenhver dag i ca en uke, så 40 mg hver dag fremover....

Må gjøre noe, det er så utrolig vanskelig med denne angsten som lammer meg sånn. 

Føler at Fluoxetin har dempet noe av depresjonen, men den er ikke så effektiv på angst og NAT (negative automatiske tanker) 

takk for svar dere! 

Mitt inntrykk er at det første som forsvinner med SSRI (hvis det virker) er nedstemthet. Med høyere dose blir angstfølelsene dempet, og med enda høyere dose dempes eventuelle tvangstanker, hvis man har sånt.

Automatiske tanker kan også dempes, men selve grubling- og bekymringstanker (viljestyrte) kan ikke medisineres bort. De må man ta et oppgjør med i terapi. Spesielt metakognitiv terapi. Det kan også hjelpe på måten du forholder deg til NAT på.

Skrevet

Hjelpes meg!

Jeg må vist redusere til 30 mg igjen! Jeg er så utrolig kvalm, får ikke i meg mat...

Kan ligge søvnløs hele natten, blir helt desperat av dette!

Jeg kan ikke klare dette, så jeg prøver meg på redusering til 30 mg igjen.

Takk for gode råd på veien! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...