Gå til innhold

RITALIN gjør meg trøtt NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,  jeg har trappet opp til 60 mg.  ( 20 mg #3 stk.)  

pleide ofte å sovne da jeg av og til tok tabletter før, tok dem ikke fast. ( 20 mg)   I dag begynnte jeg på 60mg depot og begynnte som vanlig etter inntak av ritalin å gjespe, får en slags gjenkjennelig gjesping av ritalin.  prøvde å gjøre noe konstruktivt siden jeg tross alt var full av ritalin, men fant ikke roen etter to timer, så tok en til ( til sammen 80 mg.)  men gjesping gikk over til en behagelig søvn på sofaen.     

Jeg er over 170 høy og veier 60 kg.   Hva er maks dose for mg da?    

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør bruke 60 mg. Du må ta det fast i flere uker før du kan vurdere effekten. 

Skrevet

Ok. Bare føler effekten er så liten. Og trodde ritalin virket omgående.  Og rart at jeg kan sovne  av ritalin,spesielt av tabletter ,kanskje fordi hjernen blir overveldet av å faktisk fungere. Sikkert derfor. 

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg sovner også og blir trøtt når dosen er litt for lav. Noen ganger er det en ørliten forskjell som avgjør for lav eller virksom dose. Kan f.eks. uten problemer ta 5 eller 10 mg i det jeg legger meg for å hjelpe på innsoving. Har t.o.m sett dette vært anbefalt av flere amerikanske spesialister på området. Det stemmer ikke at Ritalin gir søvnproblemer, det er diagnosen som gjør det. Og så er det selvfølgelig doseavhengig.

Jeg veier en del mer enn deg og bruker 80 mg i døgnet pluss noen ganger en halv til en tablett (5-10 mg) ekstra for å sove bedre. Jeg har brukt de sammenhengene i snart et år. Håper du finner rette dose for deg, det er ikke alltid så lett og kan være små justeringer som avgjør. Skjønner godt den frustrasjonen å sovne når du egentlig skulle ha hatt noe gjort:-)

Skrevet

Jeg sovner også og blir trøtt når dosen er litt for lav. Noen ganger er det en ørliten forskjell som avgjør for lav eller virksom dose. Kan f.eks. uten problemer ta 5 eller 10 mg i det jeg legger meg for å hjelpe på innsoving. Har t.o.m sett dette vært anbefalt av flere amerikanske spesialister på området. Det stemmer ikke at Ritalin gir søvnproblemer, det er diagnosen som gjør det. Og så er det selvfølgelig doseavhengig.

Jeg veier en del mer enn deg og bruker 80 mg i døgnet pluss noen ganger en halv til en tablett (5-10 mg) ekstra for å sove bedre. Jeg har brukt de sammenhengene i snart et år. Håper du finner rette dose for deg, det er ikke alltid så lett og kan være små justeringer som avgjør. Skjønner godt den frustrasjonen å sovne når du egentlig skulle ha hatt noe gjort:-)

Takk, ja det er frustrerende:) . Og når man ikke finner noe konstruktivt å gjøre er også leit, da jeg er rastløs men vil jo bruke hjernen også av og til. Greit å vite at flere blir trøtt av den med. Går kun på depot selv om tabletter virket mer effektiv.       Men en gang sovnet jeg i tre timer etter 20 mg tablett. Nesten tragikomisk. Her sitter jeg og har tatt med. Og har forberedt mg til å gjøre noe organisert arbeid, men så sovner jeg bare...?!   

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Viktig med BCs konstruktive svar til deg. Men du må ta dette i to etapper:

Først 60 mg depot fast til fast tid hver dag i minst 4 uker.

Deretter finjustering slik BC forteller om.

PS. Ja, den virker relativt raskt på hyperaktivitet. På de andre symptomene må en forvente at det tar lengre tid før virkning.

Skrevet

Ok takk. Da venter jeg og ser.     Nå ble jeg usikker på min unge psykiater som sier noe annet ang.opptrapping. Og så er det  justeringer av Ad som venter på tur også, igjen. Psykiatri er så komplisert :( 

Ha en fin kveld.  

Skrevet

Til tross for trøtthet hjelper den å holde mg våken om morningen ( rart at det kan virke begge veier!).   Sånn sett er ritalin et Mirakel.        En militær kommandant hadde ikke klart lignende engang. 

Ø 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...