Gå til innhold

Deprimert, eller bare lat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skiller man på latskap og trekk ved depresjon? Jeg er så redd for at psykologen skal avvise meg og gi meg beskjed om at jeg bare er lat, så jeg holder tilbake mye.

Alle andre rundt meg fyker avgårde mens jeg klarer ikke å henge med. Jeg forstår ikke hvor de får energien sin fra, for jeg klarer kun noen få gjøremål i løpet av en dag. Jeg sliter med konsentrasjonen og selvfølelsen. Av følelser er det frykt og skam som dominerer. I møte med andre kan jeg ta meg sammen for en kortere periode bare for at de ikke skal innse at jeg er så lat som jeg er, men det tapper meg for krefter. Spille skuespill, det får jeg til. Det eneste andre jeg føler jeg mestrer og har kontroll på er mat og trening. Det er den eneste motivasjonen jeg har for å holde meg i gang: Ikke bli oppdaget, ikke gå opp i vekt.

Jeg har hatt det slik jeg har det no over ganske lang tid, men jeg vil ikke være et problem, jeg vil ikke syte. Jeg føler det er min egen feil at livet mitt stopper opp fordi jeg bare er lat.

Anonymkode: e32f4...4ed

Skrevet

Hva legger du i begrepet lat?

Ja, det var det da. Er usikker selv, så er i grunnen derfor jeg spør.

Å være lat handler vel også om indre motstand, å ikke gidde, prokrastinere, men så er det hva som skiller denne motstanden fra den en deprimert person føler.

Anonymkode: e32f4...4ed

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Latskap er et varig personlighetstrekk. Depresjon er episodisk. Dessuten har en flere andre symptomer ved depresjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...