Gå til innhold

NHD: depresjon vs narkolepsi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne i 30 årene, bor med mann og barn, har fast jobb. Tilbakevendende depresjon fra ca 18 års alder, pcos(?) og tidligere hyperthyreose (sannsynlig autoimmun), tourettes syndrom.  Bruker Remeron 15 mg og Efexor 225 mot depresjon og angst. Usikker effekt egentlig. Ved behov 3,75 mg Imovane. Er ikke alvorlig deprimert nå.

Har fått råd av deg før, ang. depresjonsbehandling, men har en del symptomer som jeg har blitt usikker på kan tilskrives depresjon/angst/medisinering for dette, eller om det kan være noe helt annet:

• Glemmer mye, er veldig uoppmerksom og lett distraherbar, vansker med å fokusere, f.e. hvis noen snakker og det er bakgrunnstøy, er det som om jeg hører alle lydene like godt/dårlig, satt på spissen. Mens jeg holder på med en ting, ser jeg ofte nye/andre ting jeg også skulle gjort, så gjør jeg kanskje det innimellom, og så vet jeg til slutt ikke hva jeg egentlig skulle, eller det tar veldig lang tid å bli ferdig med det jeg primært skulle gjøre
  • En del ganger er det som jeg "faller ut", kan plutselig stå et sted og lure på hva jeg skulle der (innenfor husets/jobbens vegger)
  • Mye trett, lite energi, men er vel flink til å presse meg til å gjøre det jeg må, og noen ganger er jeg vel opplagt også
  • Plasserer ting på merkelige steder, og deretter har jeg ingen erindring om handlingen (tingene har blitt funnet, gjerne tilfeldig, dager senere.
  • En periode med mye av en litt rar svimmelhet, som om verden snurrer/faller i mindre enn et sekund
  • Husker én gang, på vei ut en dør på barneskolen, at jeg nesten fallt da knea sviktet
  • Ett tilfelle med følelse av å falle, sånn som er normalt idet man ligger i sengen og skal sovne, bare at jeg satt på en stol, i erfaringsutveksling på et seminar. Varte sikkert i under et sekund, men veldig ubehagelig. Skvatt til og prøvde gripe fatt i noe å holde meg fast i
  • Hatt rykninger i hodet/nakke idet jeg skal konsentrere meg veldig, er litt nervøs, men ikke må skjelve på hendene. Går over når oppgaven er utført.
  • I det siste små, ukontrollerbare "rykninger", mest i bena, kan være i bare ene benet om gangen
  • Mye søvnparalyser, siden midt i tenårene, dog mindre når jeg bruker Efexor, det kan nå på Efexor gå flere uker mellom, eller det kan være flere ganger hver natt. Oftest når jeg våkner, noen få ganger idet jeg holder på å sovne.
  • Idet jeg sovner, ser eller hører jeg ting. Jeg våkner veldig lett av lyd/bevegelse, og forstår at det ikke var ekte. Oftest gjelder det ikke skremmende ting, egenlig virker det oftest helt tilfeldig, ting som ikke betyr noe for meg egentlig, eks. et krus øl på nattbordet (jeg drikke ikke øl). Tror dette første gang skjedde da jeg gikk på barneskolen. Det var da noe læreren hadde sagt, en irettesettelse, og jeg visste ikke om det var virkelig eller om jeg hadde drømt det.
  • Én gang mulig hørselshallusinasjon i 20-årene, muligens var dette etter inntak av Imovane eller Stilnoct. Hadde ingen til å spørre om det var virkelig, men fornuften sa meg at det var merkelig, og én gang synshallusinasjon, der jeg i ettertid også selv fant ut at det jeg hadde sett ikke kunne være ekte. Dette var mer relatert til en følelse, noe som har betydning for meg enn andre lignende "bilder", jeg følge meg nok avslørt og skamfull.
  • Har siste året begynt å sovne når jeg ikke skal sovne. Jeg forblir ikke sovende. Jeg tror jeg våkner igjen ganske raskt, men jeg ser da eller hører ting, akkurat som når jeg er iferd med å sovne, som beskrevet over. Vet ikke om det merkes, om jeg fortsetter med det jeg gjør eller tar en pause, men jeg "faller ut" litt i alle fall. Det skjer bare i sengen, så det skaper ikke en farlig situasjon, men det er pinlig hvis det merkes (det er vel én ting som er lov på soverommet utenom å sove?). Har tenkt at det kunne være Remeronen (15 mg) som gjør meg sløv. Har derfor forsøkt å vente med å ta denne til jeg faktisk skal sove, selv om det krever litt planlegging, men det hjelper ikke. Det skjer likevel flere ganger under en "seanse".
  • Til tider søvnproblem, varierende, tider der jeg opplever innsovningsproblem, tider med hyppig oppvåkning og tider med tidlig oppvåkning eller blanding av alt dette.
  • Føler jeg mye mindre enn de fleste andre takler å innimellom sove litt mindre enn optimalt

Spørsmål:

• Er det grunn til å tro at dette er noe annet/mer enn "bare" depresjon/angst, eller er mine tanker i retning narkolepsi trolig uttrykk for hypokondri/helseangst?
  • Hvis det trolig har med depresjon å gjøre; sier det noe om hvorvidt det er i bipolart spekter (skulle gjerne visst, siden kanskje behandlingen da kanskje skulle være annerledes)?
  • Det at jeg sovner når jeg ikke skal, på tidlig kveld, er det sannsynlig at det har med Remeron å gjøre, selv om det ikke var forandring ved å utsette inntaket en kveld det var aktuelt?

Anonymkode: 06fbb...834

Skrevet

Jeg ble utredet for ADHD og narkolepsi, og kjenner igjen at symptomene du beskriver var en del av spørsmålene jeg fikk

Har du noen gang merket at du "legger ting på merkelige steder"? (ADHD)

Sovner på steder du ikke skal (Narkolepsi)

Både ADHD og narkolepsi behandles med ritalin.

Har du mye indre uro?

Anonymkode: 51880...b7c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg får assosiasjoner til narkolepsi når jeg leser dette. 

Derimot får jeg noen assosiasjoner til ADHD. Det betyr ikke at jeg mener at du har ADHD, men en utredning bør kanskje vurderes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...