Gå til innhold

Shizoid Personlighet forstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble til min store overraskelse fortalt etter en personlighet test, at jeg har en del tegn på shizoid psf. Men er ikke diagnosert heldigvis. Fordi har forstått at det ikke er noe særlig behandling å få.     Da var jeg innlagt grunnet andre årsaker.     Jeg vet ikke mye om den, annet enn at man er ofte einstøing og humørløs.     Jeg ser ikke på mg selv som humørløs,men liker ofte å være alene.    Slipper å forholde mg til andre sine behov.  Det høres så hjerteløst ut, men jeg er ikke flink med andre mennesker og har aldri likt å være i en gruppe... Likevel setter jeg pris på kontakt med andre, og savner det faktisk av og til.Og jeg vil tro jeg er medmenneske selv om det er vanskelig å uttrykke dette direkte til andre. 

Blir ofte fortalt at jeg må smile mer, og det er så irriterende, fordi jeg har ikke mange uttrykk annet enn at jeg smiler eller ikke.     Jeg kan jo ikke gå rundt og smile hele dagen , da dette ikke er naturlig.          Men pga disse bemmerkelsene hele tiden, så tvinger jeg mg selv til å smile når jeg sier hei til noen f.eks og prater med noen.    Er ikke i sur kun fordi jeg ikke smiler , men folk lar meg ikke komme unna med at jeg ofte har et uttrykk i løpet av dagen.  Og da blir jeg jo sint og irritert.            Høres dette virkelig ut som shizoid psf?? 

Anonymkode: 038fa...786

Skrevet

schizoide, ønsker vel ikke mer kontakt med andre? Tror jeg. Du ønsker det jo, så kanskje ikke? Uansett er det veldig få som passer 100% i en diagnose.

Skrevet

schizoide, ønsker vel ikke mer kontakt med andre? Tror jeg. Du ønsker det jo, så kanskje ikke? Uansett er det veldig få som passer 100% i en diagnose.

Sant nok det du sier.   Det varierer en del.  Selv er jeg ikke interessert i å gå på kafe og prate med venner /bekjente fordi jeg ser ikke mye mening i det.   Er jente , og har aldri likt å være i en pratsom venninne gjeng da dette gjør meg ille til mote.   Har ingenting til felles med jenter som går ut sammen for å ha det gøy da jeg føler mg som fisk på land. 

For mg blir det hele falskt og kleint.  Men til tross for lav selvtillit, så er jeg ikke brydd av det.     Bryr mg ikke om folk sine meninger om meg selv, og kritikk gjør meg ikke lei meg i det hele tatt, sikkert noen unntak, men generelt bryr jeg meg ikke,ikke fordi jeg velger å ikke bry meg. Og ikke fordi jeg er en egoistisk tulling.    Ros gjør mg heller ikke noe positivt, annet enn jeg kan forsette som før. 

Føler mg så kald pga dette.   Er en person som bryr seg om rettferdighet hos mennesker og rettigheter.  ikke en følelsesløs einstøing som det står om denne diagnosen på nettet.     Jeg blir ganske forvirret av det hele.     Men jeg begynner å forstå hvorfor jeg blir misforstått hele tiden.   

Skrevet

Syns ofte det ikke gir mening å snakke om at man "har" eller "ikke har" den og den personlighetsforstyrrelsen. Det er tross alt personlighetstrekk som er helt menneskelige, og kan ikke sammenlignes med at man "har" kreft eller "har" diabetes. Hvis du syns personligheten din er problematisk kan du få behandling. Da må du få en diagnose, som du skal behandes etter. Mer enn det dreier det seg ikke om.

Du har et poeng.    Min psykiater sa noenlunde det samme. Egentlig så er det ingen mening i å ta det opp engang.. Men hvis det hadde finnes behandling som kan gjøre at jeg får mer såkalt glede over ting, så hadde jeg jo sagt ja takk.  Men på den andre siden skånes jeg kanskje fra en del negative ting, som har med følelser og reaksjoner å gjøre. Men jeg blir opprørt over å se urettferdighet som krig og flyktninger.    Det et vel mer personlige enkelthendelser jeg tenker på som får mg til å føle meg kald.  Kan være veldig likegyldig uten å mene noe vondt. Har blitt noen brudd med kjæreste hvor han gråt i timesvis og pratet om det ustanselig.  Kjente ingenting selv. brydde mg mer om å ha noe alenetid igjen men sa jo ikke dette høyt.  Uff.   Jeg er visst en bitch hvis jeg ikke da har en psf.        

Skrevet

Du skriver ikke nok til å kunne si om du har schizoid (eller asperger)

Men det er teoretisk sett mulig at du har det. Men ja det er ikke så veldig mye en får gjort med disse diagnosene hva gjelder behandling i retning av å bli "frisk" er vel hovedsakelig "tilrettelegging" som gjøres noen ganger, så det blir eventuelt noe du kan undersøke dersom du eventuelt ikke kommer inn i arbeidslivet på grunn av dette og ikke vil leve på sosialen resten av livet. Men ellers er det vel bare å leve livet så bra du klarer, som alle andre mennesker 

For schizoid trenger du 4 av 9 av disse

(1) Few, if any, activities provide pleasure.

(2) Displays emotional coldness, detachment, or flattened affectivity.

(3) Limited capacity to express warm, tender feelings for others as well as anger.

(4) Appears indifferent to either praise or criticism of others.

(5) Little interest in having sexual experiences with another person (taking into account age).

(6) Almost always chooses solitary activities.

(7) Excessive preoccupation with fantasy and introspection.

(8) Neither desires, nor has, any close friends or confiding relationships (or only one).

(9) Marked insensitivity to prevailing social norms and conventions; if these are not followed this is unintentional.

--------------------------------------------------------------------------------------

Excludes: Asperger's syndrome (F84.5) delusional disorder (F22.0) schizoid disorder of childhood (F84.5) schizophrenia (F20.-) schizotypal disorder (F21) 

For asperger trenger du disse oppfylt

A. A lack of any clinically significant general delay in spoken or receptive language or cognitive development. Diagnosis requires that single words should have developed by two years of age or earlier and that communicative phrases be used by three years of age or earlier. Self-help skills, adaptive behaviour and curiosity about the environment during the first three years should be at a level consistent with normal intellectual development. However, motor milestones may be somewhat delayed and motor clumsiness is usual (although not a necessary diagnostic feature). Isolated special skills, often related to abnormal preoccupations, are common, but are not required for diagnosis.

B. Qualitative abnormalities in reciprocal social interaction (criteria as for autism).

C. An unusually intense circumscribed interest or restricted, repetitive, and stereotyped patterns of behaviour, interests and activities (criteria as for autism; however it would be less usual for these to include either motor mannerisms or preoccupations with part- objects or non-functional elements of play materials).

D. The disorder is not attributable to the other varieties of pervasive developmental disorder; schizotypal disorder (F21); simple schizophrenia (F20.6); reactive and disinhibited attachment disorder of childhood (F94.1 and .2); obsessional personality disorder (F60.5); obsessive-compulsive disorder (F42). 

--------------------------------------------------------------------------------------

Includes: autistic psychopathy schizoid disorder of childhood

Excludes: anankastic personality disorder (F60.5) attachment disorders of childhood (F94.1, F94.2) obsessive-compulsive disorder (F42.-) schizotypal disorder (F21) simple schizophrenia (F20.6) 

*Tar forbehold om trykkfeil meningsfeil og alle andre mulige feil, er autist ikke lege, lizzom

Anonymkode: 9b137...e07

Skrevet

Takk for utfyllende respons.   Har før vært innom tanken på Asperger, før denne psf kom i bildet.    Vanskelig å vite hva man ser etter kun ved å lese. Har allerede problemer ang.jobb pga av andre årsaker.     Ville jo vite om jeg i så fall har Asperger, siden det er en omfattende tilstand.        Er ikke flink i sosiale situasjoner og er ofte nervøs med fremmede folk og til og med kjente.  psykiater gjør ingenting for å få mg bedre rystet til dette, leser ofte om behandling som går ut på å bedre sosiale evner men har aldri opplevd dette i behandlingen selv. 

Ingen fagfolk har nevnt Asperger til meg.   må man ikke utredes av spesialister da kanskje.  

Skrevet

Glemte anonymitet da jeg skrev siste innlegg.     Typisk.    må nok snart melde mg ut av dol.   Vil ikke folk skal vite alt liksom.  

Skrevet

Glemte anonymitet da jeg skrev siste innlegg.     Typisk.    må nok snart melde mg ut av dol.   Vil ikke folk skal vite alt liksom.  

Ja merkelig at de ikke lagrer ønsket om å skrive som anonym fra gang til gang så man manuelt må endre til synlig dersom forrige innlegg var anonymt. Evt at dersom en logger inn som anonym så er innleggene anonyme som standard og man manuelt må endre det til synlig hver gang

Skrevet

Ja merkelig at de ikke lagrer ønsket om å skrive som anonym fra gang til gang så man manuelt må endre til synlig dersom forrige innlegg var anonymt. Evt at dersom en logger inn som anonym så er innleggene anonyme som standard og man manuelt må endre det til synlig hver gang

Ja.  Du er kanskje en av dem som har flere bruker kontoer på forum .    Smart det, men gidder det ikke selv. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mye, særlig i ditt andre innlegg, som taler for at diagnosen schizoid pf er korrekt.

Skrevet

Ja merkelig at de ikke lagrer ønsket om å skrive som anonym fra gang til gang så man manuelt må endre til synlig dersom forrige innlegg var anonymt. Evt at dersom en logger inn som anonym så er innleggene anonyme som standard og man manuelt må endre det til synlig hver g

Skrevet

Hva er vitsen med å diagnostisere seg selv da?

Kjeder meg for tiden.   Men begynner i praksis igjen snart, heldigvis.    

Skrevet

Javel?  nevnte det med ros og kritikk bevisst, det var dette fagfolkene på avdelingen fanget opp,sa de.   Det er rart jeg ikke bryr meg om hva folk kanskje tenker om meg, hvis jeg f.eks har gått med genseren vrengt en hel dag  eller har et papirstykke hengt fast under skoen.  vet at folk flest, men ikke alle,ville blitt flaue og oppgitt.   Teit eks,men dette er til tross for angst i sosiale situasjoner pluss nokså lav selvtillit.    skjønner det ikke.   

Det er mye, særlig i ditt andre innlegg, som taler for at diagnosen schizoid pf er korrekt.

• 1 måned senere...
Skrevet

finnes det noe yrkesmessig tilrettelegging for personer med schizoid pf? (mao slippe å forholde seg til mennesker).

har ingen diagnose da jeg ikke ser noe poeng i det, med mindre det hjelper meg til økt livskvalitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...