Gå til innhold

ADHD og høy puls, sammenheng eller burde jeg bekymre meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har "unormalt" høy puls i forhold til andre. Til "vanlig" når jeg sitter og ser serie eller slapper av er den gjennomsnittlig på 90. Når jeg går og gjør vanlige gjøremål er den på gjennomsnitt 110, gjerne 115. 

Før idag var jeg på trening og hadde på meg pulsbelte, så på denne timen med styrketrening har jeg hatt i gjennomsnittpuls på 151 og max 187. Dette uten cardio. Holder jeg på med jogging e.l så er pulsen over 200. 

Fikk kjæresten til å teste beltet, og han hadde merkbart mindre puls, spesielt hvilepuls, hos han er den på 65.. Og han er litt overvektig til og med. 

Er ikke dette veldig høy puls? Burde jeg bekymre meg? Jeg er 23 år, 174 høy og veier 65kg. Så er normalvektig og alt, og helt ok form egentlig.. 

Skrevet

Nå er alle hjerter forskjellige. Noen har høy hvilepuls og høy maxpuls, noen har lav hvilepuls og lav maxpuls. Akkurat som hjerter fysisk / strukturelt sett også kan være veldig forskjellige. Noen har små hjerter, noen har store. Noe som er normalt for en kan være helt unormalt for en annen. Formelen 220-alder = maxpuls er bare tull, siden det kan være så individuelt.

Når det er sagt, hvis du har puls på over 200 ved vanlig jogging, og er i ganske god form, så ville jeg vurdert å ta en prat med en lege om det. Det kan være greit å få bekreftet at du har en normal rytme når pulsen er så rask, og ikke at du har et annet fokus ett eller annet sted i hjertet som fyrer en for rask rytme visse anledninger. Dette finner man ut av ved å ta en sykkeltest. Men det er absolutt ikke sikkert at det er nødvendig da. Det kan legen din ta stilling til.

Skrevet

90 ved hvile og 200 ved jogging er ganske høyt. Det kan hende du er stresset når du måler hvilepulsen.Pulsen stiger fort 10-20 bpm bare man rører seg litt i sofaen eller er litt nervøs. Du legge deg godt til rette i sofaen, slappe helt av med nettsurfing e.l. og ha på beltet så lenge at du glemmer at du har det på.

Skrevet

Hei!

Jeg har "unormalt" høy puls i forhold til andre. Til "vanlig" når jeg sitter og ser serie eller slapper av er den gjennomsnittlig på 90. Når jeg går og gjør vanlige gjøremål er den på gjennomsnitt 110, gjerne 115. 

Før idag var jeg på trening og hadde på meg pulsbelte, så på denne timen med styrketrening har jeg hatt i gjennomsnittpuls på 151 og max 187. Dette uten cardio. Holder jeg på med jogging e.l så er pulsen over 200. 

Fikk kjæresten til å teste beltet, og han hadde merkbart mindre puls, spesielt hvilepuls, hos han er den på 65.. Og han er litt overvektig til og med. 

Er ikke dette veldig høy puls? Burde jeg bekymre meg? Jeg er 23 år, 174 høy og veier 65kg. Så er normalvektig og alt, og helt ok form egentlig.. 

Hvis du bruker sentralstimulerende medikamenter, så er en relativt vanlig bivirkning noe forhøyet puls. Se f.eks. http://legemiddelhandboka.no/Generelle/59123

Skrevet

Hvis du bruker sentralstimulerende medikamenter, så er en relativt vanlig bivirkning noe forhøyet puls. Se f.eks. http://legemiddelhandboka.no/Generelle/59123

Ååh, det tenkte jeg ikke på. Selvfølgelig. Jeg går på Wellbutrin Retard, det kan kanskje ha noe med saken å gjøre.. 

Takk for svar dere :-) Får se om jeg blir for bekymret og drar til legen likevel en dag :-p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...