usikker Skrevet 17. september 2015 Skrevet 17. september 2015 Prøver å lese meg opp på bipolar 2, ettersom jeg kjenner meg igjen i flere av symptomene.Da dukker det opp bla lamotrigin og litium som tilleggsmedisin, til event ssri.På meg stemmer det godt med langvarige, stadig tilbakevendende perioder m depresjon, og sterk angst. Få, og nesten fraværende, episoder med oppstemthet.Jeg tenkte å drøfte det m legen min og psykologen min... 0 Siter
Janus30 Skrevet 17. september 2015 Skrevet 17. september 2015 (endret) Bruker Lamictal daglig. Den har hjulpet noe på depresjonene i form av at de ikke varer like lenge og ikke er fullt så dype. Før var de helt uutholdelige.Har imidlertid noen veldig ugreie bivirkninger. Arbeidsminnet er merkbart svekket, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker, språkvansker (finner ikke ordene, snøvler), svekket retningssans og andre kognitive utfall. Dette medfører problemer i det daglige, spesielt i jobb.Disse bivirkningene er såpass plagsomme at jeg vil ned i dose for å se om det hjelper. Forhåpentligvis går det over med det. Det er sikkert mange som ikke får disse bivirkningene, men for meg har medaljen en vesentlig bakside. Jeg er nok ikke langt unna å oppfylle kriteriene for ADD slik det er nå. Endret 17. september 2015 av Janus30 0 Siter
sunflower Skrevet 17. september 2015 Skrevet 17. september 2015 (endret) Utredning? Bruker begge deler. De er stemningsstabiliserende, lamotrigin mot nedstemthet og lithium mot mani. Antidepressiva alene ved bipolar kan utvikle hypomani/mani Endret 17. september 2015 av sunflower 0 Siter
sunflower Skrevet 17. september 2015 Skrevet 17. september 2015 Janus, har noe av de samme bivirkningene...kan slite med å finne ord, og roter litt...bare å skrive her kan noen ganger være en utfordring da jeg plutselig glemmer et ord eller fler jeg skulle skrive. Har veldig kaos i huet om dagen så kan være det å hehe 0 Siter
Janus30 Skrevet 17. september 2015 Skrevet 17. september 2015 Janus, har noe av de samme bivirkningene...kan slite med å finne ord, og roter litt...bare å skrive her kan noen ganger være en utfordring da jeg plutselig glemmer et ord eller fler jeg skulle skrive. Har veldig kaos i huet om dagen så kan være det å heheFor meg er dette så plagsomt at det gjør meg nedstemt. 0 Siter
sunflower Skrevet 17. september 2015 Skrevet 17. september 2015 Da blir jo egentlig hensikten med de borte....hvis dublir nedstemt av det. har ikke greie på medisiner men det fins sikkert noen andre du kan bruke. Jeg bruker lamictal, lithium og en bitteliten dose antidepressiva. Kun de jeg har greie på hehe. Snakk med legen din...du kan ikke ha det sånn 1 Siter
usikker Skrevet 17. september 2015 Forfatter Skrevet 17. september 2015 Hvilken antidep bruker du?Prøver å tenke meg til en kombinasjon av Fluoxetin og event Lamotrigin. Alt for å unngå disse panikkanfallene, den uutholdeligede angsten, de påfølgende sorte dagene, redselen for å gå ut....osv. 0 Siter
sunflower Skrevet 18. september 2015 Skrevet 18. september 2015 Jeg bruker escitalopram, noe av det samme som cipralex men billigere. Har du noen diagnose? 0 Siter
usikker Skrevet 18. september 2015 Forfatter Skrevet 18. september 2015 Jeg har generell angst, sosial angst og tilbakevendende depresjoner.Har hatt plager m depresjon og angst i Ca 25 år, men først nå har jeg søkt aktivt hjelp.Fontex har hjulpet noe med depresjonen, men har ennå mye uro og angst. 0 Siter
mxxmas Skrevet 18. september 2015 Skrevet 18. september 2015 ta den iallfall til mat! ellers kan man få oppkast og kvalme de luxe 0 Siter
sunflower Skrevet 18. september 2015 Skrevet 18. september 2015 Da ville jeg ha snakka med legen om å prøve noe annet. Jeg prøvde fontex for mange år siden, og de funka ihvertfall dårlig på meg. Gikk over til cipramil da, (cipralex) Så bra du endelig har søkt hjelp for det 0 Siter
usikker Skrevet 18. september 2015 Forfatter Skrevet 18. september 2015 Jeg har problemer med spising, vekt og tanker rundt mat....Det er helt uaktuelt for meg å bruke et ssri som kan gi vektøkning, derav valget Fluoxetin/Fontex.Brukte Cipralex for 12-13 år siden, og gikk raskt opp i vekt. Mye opp dessverre. Har lest meg til at Lamictal/Lamotrigin ikke har vektøkning som bivirkning. 0 Siter
sunflower Skrevet 18. september 2015 Skrevet 18. september 2015 La på meg litt av cipralex men klarte å stoppe mer vektøkning ved hjelp av trening. har ikke lagt på meg av lamictal ihvertfall.Kanskje mulig å få noe i tillegg til fontex, mot angsten...håper NHD kan svare deg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.