Gå til innhold

Reparere etter antipsykotiske og psykiatriske medisiner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurer på om det er noen som vet noe om hvordan man faktisk kan reparere og gjøre godt etter bruk av psykiatriske medisiner ? 

Leser igjen og igjen om at de aller fleste medisinene har bivirkninger, og tenker da at man seff burde ha reseacha hvordan man kan reparere hodet og kroppen igjen.

Tenker da på type avgiftning, oppbygging med mineraler, vitaminer, evt. sopp (har lest at enkelte sopparter faktisk kan regenerere friske og fine hjerneceller) og lignende. Trening og mentalt tankesett/positiv livsinnstilling. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bortsett fra tardive dyskinesier kjenner jeg ingen bivirkning som ikke forsvinner nå man slutter med medisiner.

Resten av det du skriver om (mineraler, vitaminer etc) er bare tull som du sikkert har funnet på en eller annen uvitenskapelig/alternativ nettside.

Skrevet (endret)

Meaningfull:

De fleste medisiner virker ved å blokkere en eller annen reseptor, slik at den endogene substansen (f.eks dopamin, serotonin, adrenalin, stoffer som øker kroppstemperaturen/whatever) ikke kan bindes til reseptoren i samme grad. Noen få medisiner stimulerer reseptoren fremfor å bare blokkere den (egenstimulerende effekt, agonisteffekt). Det blir litt som å ha på seg en hanske for å ikke få møkk på fingrene. Medisinen er på en måte hansken.

Når du slutter med medisinen, og fem halvveringstider har gått og du ikke lengre har medisin i kroppen, så skjer intet annet enn at "hansken ikke er på" og at den endogene (=kroppens egne) substans stimulerer reseptoren slik den gjorde før du tok medisinen. Ingen skade skjedd.

I noen tilfeller har medisinen gjort reseptoren oversensitiv (den er på en måte vant med å ikke bli stimulert). Da får man "rebound"-effekt, altså at effekten av substansen kroppen produserer er sterkere enn den var før man tok medisinen. Eventuelt, i tilfellet f.eks benzo, som stimulerer reseptorer, kan reseptorene ha blitt undersensitive som følge av langvarig stimulering. Det er derfor man skal trappe langsomt ned, for å venne reseptorene til "følelsen" av at "her skjer det noe" igjen. Særlig gjelder dette AP. 

Det er lite vitaminer kan gjøre med dette. Sånn fungerer det, og det er ikke mer eller mindre mystisk (om medisinen er Ibux eller AP - forskjellen er bare hvilken reseptor det virker på). Noen som tar AP lenge kan få kronisk oversensitive dopaminreseptorer (og kan få tardiv dyskinesi). Igjen, derfor er det viktig å trappe langsomt ned.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Hei,

Lurer på om det er noen som vet noe om hvordan man faktisk kan reparere og gjøre godt etter bruk av psykiatriske medisiner ? 

Leser igjen og igjen om at de aller fleste medisinene har bivirkninger, og tenker da at man seff burde ha reseacha hvordan man kan reparere hodet og kroppen igjen.

Tenker da på type avgiftning, oppbygging med mineraler, vitaminer, evt. sopp (har lest at enkelte sopparter faktisk kan regenerere friske og fine hjerneceller) og lignende. Trening og mentalt tankesett/positiv livsinnstilling. 

Har du registrert bivirkninger som ikke forsvinner etter seponering?

Anonymkode: 385eb...f89

• 4 uker senere...
Skrevet

Tje. Føler jeg ikke er så kvikk i frontallappene i hjernen. Og har ikke mye troen på dette de gir psykiatripasienter.

De satt meg på Orifiril og Zyprexa i vinter, og jeg har lest noe om at antipsykotiske midler faktisk kan krympe hjernen, så da er det def. rebuilding tid. 

Skrevet

Tje. Føler jeg ikke er så kvikk i frontallappene i hjernen. Og har ikke mye troen på dette de gir psykiatripasienter.

De satt meg på Orifiril og Zyprexa i vinter, og jeg har lest noe om at antipsykotiske midler faktisk kan krympe hjernen, så da er det def. rebuilding tid. 

Hva skal du gjøre uten medisinen? Har du noe valg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...