Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...... Å skyte seg selv i hodet? 

Hvis man bare er lei og ikke finner noen løsning. Og hvis man sørger for at ting går kjappt og ikke ser så stygt ut? Skåner mest mulig omgivelsene. Og det går smertefritt og greitt over? Jeg kan ikke se at samfunnet/psykiatrien har så rett til å bestemme over liv eller død. 

Skrevet (endret)

Jeg mener det er galt å ta livet sitt (rett av samfunnet/psykiatrien å forhindre det) hvis man er under påvirkning av en psykisk sykdom som gjør at man ser urimelig mørkt på livet og sine framtidsutsikter.

Jeg mener også at det er rett å forhindre det hvis man er i en tilstand (psykisk lidelse eller ikke) der alt ser håpløst ut, men at man med hjelp kan komme ut av håpløsheten, og at ting objektivt sett ikke er like mørkt som de for personen selv framstår.

Hvis livet objektivt sett er helt håpløst (uhelbredelig sykdom som bare går en vei med stadig tiltakende smerter f.eks) så bør man få lov å ta sitt eget liv.

Min mening iallfall.

Litt på siden: Det skjedde en ting i helgen som gjorde meg så fortvilet at jeg et kort øyeblikk tenkte at "det er faktisk ikke så nøye om jeg ikke hadde våknet i morgen". Har aldri tenkt slik før, så det bekymret meg litt. Men det tok ikke mange minuttene før jeg endret konklusjon, selv om ikke situasjonen var noe forandret. Det tyder jo på at hjernen "overdriver" litt iblant og lar seg rive med av følelser.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

...... Å skyte seg selv i hodet?

Hvis man bare er lei og ikke finner noen løsning. Og hvis man sørger for at ting går kjappt og ikke ser så stygt ut? Skåner mest mulig omgivelsene. Og det går smertefritt og greitt over? Jeg kan ikke se at samfunnet/psykiatrien har så rett til å bestemme over liv eller død.

Hei Sukk,

Er det like vanskelig hele tiden, eller har du gode perioder innimellom? Får du den hjelp du ønsker fra helsevesenet?

Skrevet

Etikk er subjektivt. Du kan mene hva du vil om hva man har av rettigheter (og plikter). Mange vil være uenige med deg, noen vil være enig. Pårørende får ofte livene sine ødelagt når noen begår selvmord. Når det gjelder psykiatriske årsaker til et ønske om å begå selvmord så kan omstendighetene eller psyken forandre seg med tiden.

Skrevet

Jeg tror att de som virkelig vil ta livet av seg, gjør det. Uansett. Selv på lukket avdeling er det mulig å ta livet av seg, dersom man går inn for det. Jeg hadde mange selvmordsimpulser som tidlig voksen. Det som hindret meg fra å ta livet var att selvoppholdelsesdriften slo inn, når jeg stod på broen, og ikke klarte hoppe. De som virkelig vil, bortenfor all tvil de får det til. Jeg skal være så ærlig at jeg inrømmer att jeg har truet med selvmord, men egentlig visst jeg ikke kunne klare det. Mennsket er ikke lagd for å ta livet av seg. Det krever en vanvittig psykisk eller fysisk smerte som drivkraft i allefall.

Vel ikke nødvendigvis fasit for alle, men det var nå slik jeg ser på det.

Skrevet (endret)

Så lenge man ikke har familie, venner eller andre pårørende som blir påvirket av dette mener jeg det er et helt legitimt valg. Men det betyr selvfølgelig ikke at jeg mener man bør gjøre det.

Endret av slabbedask
Skrevet

Jeg syns det er galt, tanten, onkelen min og kusinene mine ble helt ødelagt da kusina mi tok selvmord!! selvmord fjerner ikke smerte, det bare flytter det til de andre!

Skrevet

men likevel får jeg selvmordstanker likevel i blandt!

Det er ikke noe galt i å få selvmordstanker. 

Mange slike tanker er jo ikke et resultat av at man ønsker dem, men at de kommer som en konsekvens av en veldig vanskelig situasjon. Det er like lite en deprimert person sin "skyld" at han får selvmordstanker som det er en person med hjerteinfarkt sin skyld at han får vondt i brystet.

Når det kommer til selve handlingen å ta sitt eget liv, så blir spørsmålet mer komplekst. Jeg mener som Frosken en gang skrev, å ta livet sitt er et aktivt valg. 

Men å ha selvmordstanker er neppe noe man velger.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva "selvmordstanker" betyr jeg, da... mulig jeg er dum.

Det er godt mulig du er dum det kan ikke jeg uttale meg om!

Men hva tenker du folk som tar selvmord tenker før de tar selvmord, er det mulig de har noen selvmordstanker ? Eller hva mener du de har istedenfor som gjør at de faktisk gjør slutt på sitt eget liv ?

Anonymkode: 8829c...310

Skrevet

Jo, jeg vil tru de tenker at de skal ta livet sitt.

mhm, mulig at selvmordstanker er tanker om å ta livet sitt da, muligens, hvem vet

Anonymkode: 8829c...310

Skrevet

Skjønner ikke helt hva "selvmordstanker" betyr jeg, da... mulig jeg er dum.

Det er et spørsmål jeg har lurt på rimelig mange ganger selv.

Siden engelsk er et langt rikere språk enn norsk, så har de nyanser av begrepet "selvmordstanker". De skiller mellom "suicidal thoughts" og "suicidal ideation".

I "suicidal thoughts" ligger det nok å tenke som følger: "jeg orker ikke å leve mer", "verden ville vært bedre uten meg", "holder ikke ut lengre", "det hadde vært bedre å være død" osv. Med "suicidal ideation" menes vel mer direkte tanker om selvmord, ikke bare å ønske seg død. Altså at man i tankene om død også har en hensikt/vurdering om å gjøre noe aktivt med saken selv.

Men hva som eksakt menes med det norske begrepet "selvmordstanker" vet jeg egentlig ikke. Legen min kaller det jeg nevnte først for "dødstanker" og kaller viljestyrte tanker og planer om å ta livet sitt for selvmordstanker. Om det er riktig vet jeg ikke, har hørt så mange ulike definisjoner.

Skrevet (endret)

Det er et spørsmål jeg har lurt på rimelig mange ganger selv.

Siden engelsk er et langt rikere språk enn norsk, så har de nyanser av begrepet "selvmordstanker". De skiller mellom "suicidal thoughts" og "suicidal ideation".

I "suicidal thoughts" ligger det nok å tenke som følger: "jeg orker ikke å leve mer", "verden ville vært bedre uten meg", "holder ikke ut lengre", "det hadde vært bedre å være død" osv. Med "suicidal ideation" menes vel mer direkte tanker om selvmord, ikke bare å ønske seg død. Altså at man i tankene om død også har en hensikt/vurdering om å gjøre noe aktivt med saken selv.

Men hva som eksakt menes med det norske begrepet "selvmordstanker" vet jeg egentlig ikke. Legen min kaller det jeg nevnte først for "dødstanker" og kaller viljestyrte tanker og planer om å ta livet sitt for selvmordstanker. Om det er riktig vet jeg ikke, har hørt så mange ulike definisjoner.

Det er vel en glidende overgang fra dødsønske til selvmordstanker til selvmordsplaner.

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...