Gå til innhold

NHD: Ritalin/Concerta mot Lamictal-bivirkninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vansker med konsentrasjon, oppmerksomhet og arbeidsminne fra før. I tillegg har jeg fått vansker med språk og mentalt anstrengende arbeid. Dette skaper problemer i det daglige. Jeg bruker 200 mg. Lamictal daglig mot bipolar lidelse. Jeg er sikker på at de beskrevne vanskene har forverret seg pga Lamictal-behandlingen. 

Mitt spørsmål er da om jeg kan få f. eks Ritalin mot disse bivirkningene slik at jeg evner å holde oppmerksomheten såpass lenge at jeg klarer å få med meg beskjeder, konsentrere meg og ikke faller ut hele tiden. Jeg har lest på diverse amerikanske forum at enkelte har fått sentralstimulerende for å motvirke disse bivirkningene og at det har hjulpet. 

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det kan du ikke få.

Skrevet

Nei, det kan du ikke få.

Hva foreslår du da? Litium er ikke noe alternativ for meg, og bivirkningene Lamictal gir er strevsomme. 

Skrevet

Hva foreslår du da? Litium er ikke noe alternativ for meg, og bivirkningene Lamictal gir er strevsomme. 

Jeg tror det er stor skepsis mot å skrive ut sentralstimulerende til de som ønsker den stimulerende virkningen. Tror det nesten kan bli sett på som litt uetisk. I tilfellene ADHD/ADD er det jo litt motsatt.

Jeg vet at i USA brukes sentralstimulerende "off label" for en del andre tilstander. Snakket f.eks med en som hadde OCD med samme problemstilling som meg, som fikk Vyvanse (Elvanse i Norge) og ble symptomfri nesten over natten.

Et alternativ er jo forsåvidt Wellbutrin. Ikke at jeg skal ha noen formening om det er en bra medisin for deg, men det er vel ett av de få C-preparatene med en viss stimulerende virkning.

Skrevet

Jeg tror det er stor skepsis mot å skrive ut sentralstimulerende til de som ønsker den stimulerende virkningen. Tror det nesten kan bli sett på som litt uetisk. I tilfellene ADHD/ADD er det jo litt motsatt.

Jeg vet at i USA brukes sentralstimulerende "off label" for en del andre tilstander. Snakket f.eks med en som hadde OCD med samme problemstilling som meg, som fikk Vyvanse (Elvanse i Norge) og ble symptomfri nesten over natten.

Et alternativ er jo forsåvidt Wellbutrin. Ikke at jeg skal ha noen formening om det er en bra medisin for deg, men det er vel ett av de få C-preparatene med en viss stimulerende virkning.

Jeg har tenkt at jeg kan ha ADD lenge før jeg fikk bipolar-diagnosen. Det er bare det at problemene har blomstret etter Lamictal-behandlingen. Det tar bunnen av depresjonene, men disse bivirkningene er strevsomme.

Jeg kommer til å spørre om Wellbutrin, men det får jeg jo ikke mtp at jeg ikke har prøvd ut SSRI. 

Skrevet

Jeg har tenkt at jeg kan ha ADD lenge før jeg fikk bipolar-diagnosen. Det er bare det at problemene har blomstret etter Lamictal-behandlingen. Det tar bunnen av depresjonene, men disse bivirkningene er strevsomme.

Jeg kommer til å spørre om Wellbutrin, men det får jeg jo ikke mtp at jeg ikke har prøvd ut SSRI. 

Du tenker på kriteriet for å få den på blå?

Enten kan du få den på vanlig hvit resept (men det koster litt da) - ellers tror jeg mange leger er meget lite hellige med å følge dette kriteriet. Jeg selv hadde tilsvarende problemstilling med Zeldox (man skal egentlig ha prøvd Seroquel, Risperdal eller Zyprexa først), men legen ga F. 

Annonse

Skrevet

Du tenker på kriteriet for å få den på blå?

Enten kan du få den på vanlig hvit resept (men det koster litt da) - ellers tror jeg mange leger er meget lite hellige med å følge dette kriteriet. Jeg selv hadde tilsvarende problemstilling med Zeldox (man skal egentlig ha prøvd Seroquel, Risperdal eller Zyprexa først), men legen ga F. 

Akkurat. Jeg trodde at man ikke fikk tilgang på denne medisinen i det hele tatt uten å ha prøvd SSRI. Takk for opplysningen. Da kan jeg ta det opp med legen. 

Det er forresten nesten slik at jeg håper på å få påvist ADD slik at jeg kan få hjelp for vanskene med arbeidsminnet, konsentrasjonen og oppmerksomheten. Å rote med språket er heller ikke artig.

Skrevet

Hvorfor er det uetisk å skrive ut et medikament som potensielt kan gjøre en stor positiv forskjell for meg? Ikke ment som kverulering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...