Gå til innhold

NHD/ Kan det hende at diagnosen er feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei kvinne i førti årene som har fått diagnosen bipolar 2. Men "problemet" er vel egentlig at jeg aldri har vært hypoman eller manisk. Men jeg har vært dypt deprimert flere ganger de siste 20 åra.(AD har stortsett ikke hjulpet.) Tenker da at jeg ikke har bipolar lidelse , men hva kan det da være??

Går på Lamictal og fungerer greit nå, men det kan også være for at jeg har en stabil livssituasjon. Har tidligere gått til en psykiater, men han var mer opptatt av egne teorier enn å høre på meg føltes det ut som.. Men generelt sett kjennes det helt ok ut at jeg er ferdig i psykiatrien.

Må sies at jeg har mye "energi" og blir ikke så fort trøtt, men det ligger veldig sterkt i morsslekten da min bestemor og mor også har mye overskudd. Er hverken uansvarlig eller kreativ i perioder.. ;-)

Kan det vurderes at jeg kan slutte med Lamictal?

Takknemlig for svar. :-)

Anonymkode: 922b8...577

Skrevet

Tror det er et feilskritt å være så opptatt av om diagnosen er "riktig". Hvis en medisin hjelper en, så bør man fortsette med den, og kanskje være fornøyd med at man faktisk har funnet noe som hjelper. For hva vil det egentlig si at en diagnose er "riktig" eller "feil"? Noen som tenker over det? Psykiatriske diagnoser er deskriptive/beskrivende. De ser ikke etter noen underliggende årsak. Hvis man oppfyller kriteriene så kvalifiserer man for en diagnose. Du får ikke noe "bevis" på dette uansett... da bør man se på hva som hjelper en, enten det er medisiner eller andre ting.

Ang. Lamictal så var det også sånn for meg, at denne hjalp meg, og jeg hadde ikke effekt av noen antidepressiva jeg hadde forsøkt. Jeg vet ikke om jeg har vært hypomanisk. Tror ikke det. Men det varierer veldig hvor fort hjernen og kroppen min tikker.

Jeg har absolutt ingen bivirkninger av Lamictal, og mitt inntrykk er at man generelt slipper de typiske AP/AD-bivirkningene som tretthet, vektøkning, følelsesavflatning.

Skrevet

Hvordan virker Lamictal på depresjon?

Blir man mer flat, lystigere, likegyldig, sløv, oppstemt...

Skrevet

Hvordan virker Lamictal på depresjon?

Blir man mer flat, lystigere, likegyldig, sløv, oppstemt...

man blir normal

Skrevet

man kan bli oppstemt av lamictal ,da gir de deg litium.... det skjedde med meg. ble ikke oppstemt pga lamictal, men på tross av den, den hjelper ikke så godt mot oppstemt het. men lurer på om den hjelper litt!

Skrevet

Tror det er et feilskritt å være så opptatt av om diagnosen er "riktig". Hvis en medisin hjelper en, så bør man fortsette med den, og kanskje være fornøyd med at man faktisk har funnet noe som hjelper. For hva vil det egentlig si at en diagnose er "riktig" eller "feil"? Noen som tenker over det? Psykiatriske diagnoser er deskriptive/beskrivende. De ser ikke etter noen underliggende årsak. Hvis man oppfyller kriteriene så kvalifiserer man for en diagnose. Du får ikke noe "bevis" på dette uansett... da bør man se på hva som hjelper en, enten det er medisiner eller andre ting.

Ang. Lamictal så var det også sånn for meg, at denne hjalp meg, og jeg hadde ikke effekt av noen antidepressiva jeg hadde forsøkt. Jeg vet ikke om jeg har vært hypomanisk. Tror ikke det. Men det varierer veldig hvor fort hjernen og kroppen min tikker.

Jeg har absolutt ingen bivirkninger av Lamictal, og mitt inntrykk er at man generelt slipper de typiske AP/AD-bivirkningene som tretthet, vektøkning, følelsesavflatning.

Herlighet. Det er vel ikke det samme hvilken diagnose man har.. Personlighets forstyrrelse og bipolar lidelse behandles da ikke likt. Samtidig som lungebetennelse og KOLS er to forskjellige diagnoser.. Bare et eksempel. Jeg vil gjerne vite om jeg får riktig behandling når jeg går på Lamictal og har fått diagnosen bipolar lidelse og kanskje ikke har det..

Anonymkode: 922b8...577

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I dette tilfellet vil jeg støtte psychopomps første innlegg. så enkelt er det faktisk.

Alt tyder på at du har en bipolarspektrumlidelse. Det er fint mulig å ha en bipolar disposisjon med gjentatte depresjoner uten at det til nå har slått ut i en hypomani.

Nei, jeg anbefaler deg ikke å slutte med Lamictal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...