AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 Skrevet 22. september 2015 Vil vedvarende høy kreatininverdi være kontraindikasjon for bruk av litium? Stemmer det at det er greit med kreatinverdi opp til litt over 200 uten at det er grunn til nærmere undersøkelser av nyrer eller justering av medisiner? Anonymkode: ee767...bde 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. september 2015 Skrevet 23. september 2015 Litiumdosen skal uavhengig av kreatinin justeres slik at serumkonsentrasjonen er korrekt/på ønsket nivå. Måling hver 3.-4. mnd. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 Skrevet 24. september 2015 Litiumdosen skal uavhengig av kreatinin justeres slik at serumkonsentrasjonen er korrekt/på ønsket nivå. Måling hver 3.-4. mnd.Takk for svar. Det jeg imidlertid lurer mest på er om det er slik at man ved litiumbehandling ikke reagerer på høye kreatinin-verdier? Anser man det ikke nødvendig å utrede mulig nyresykdom når kreatininverdiene vedvarende ligger rundt 200? Anonymkode: ee767...bde 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. september 2015 Skrevet 24. september 2015 Ved vår avdeling ville vi helt klart ha utredet dette. Jeg synes det er en selvfølge. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 Skrevet 24. september 2015 Ved vår avdeling ville vi helt klart ha utredet dette. Jeg synes det er en selvfølge.Godt å høre at praksis ikke er lik overalt! I det tilfellet jeg er opptatt av, så har det i årevis blitt argumentert med at de høye verdiene ikke var noe å bry seg om, og at man kunne gå opp til over 200 før det var grunn til å vurdere seponering av litium. Det kan godt hende at seponering av litium ikke trengte å være et tema, men at verken blodtrykk eller nyrer har blitt kontrollert er vanskelig å ikke være kritisk til nå, når pasienten er blitt diagnostisert med både alvorlig nyresvikt og hjertesvikt. Jeg har ikke noe ønske om å være kritisk til bruk av litium, men jeg synes "teorien" om at kreatinin på 200 ikke er noe å bry seg om så lenge man går på litium, burde vært advart mot. Erfaren psykiater som har hevdet det og fastlegen har ikke tatt tak i situasjonen heller. Kanskje er det slik at mennesker med psykiske lidelser i mindre grad enn andre klager over det ,som vel må grense mot dårlig faglig skjønn, da de jo gjerne er knyttet til sine behandlere på en særegen måte. Kanskje kan slike feilvurderinger da også fortsette uten at noen tar det opp. Konsekvensen i dette tilfellet er svært alvorlig for den det gjelder. Anonymkode: ee767...bde 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.