stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Sist var total risperidon 93,6, da tok jeg 4 mg. Og nå var den 127,9, nå tar jeg 3 mg. Hvordan kan det ha seg? Må vel redusere enda mer da? Sykepleieren skulle ta det opp med psykiater på mandag, men jeg forstår jo ingenting av dette? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Han skulle se om han fikk tak i en annen psykiater i dag, han og mente det var mot normalt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Kan det være at fluoxetin forsterker risperidon? 0 Siter
frosken Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Sist var total risperidon 93,6, da tok jeg 4 mg. Og nå var den 127,9, nå tar jeg 3 mg. Hvordan kan det ha seg? Må vel redusere enda mer da? Sykepleieren skulle ta det opp med psykiater på mandag, men jeg forstår jo ingenting av dette?Interaksjonsanalyse sier følgende: Risperidon N05A X08 (søkeinput risperdal)Fluoksetin N06A B03 (søkeinput fontex) Klinisk konsekvensØkt konsentrasjon av risperidon og summen av risperidon og aktiv metabolitt (respektivt 3-4 og 1,3-1,8 ganger i interaksjonsstudier), økt risiko for bivirkninger Det betyr vel at resultatet er omtrent som en kunne forvente. 0 Siter
frosken Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Kan det være at fluoxetin forsterker risperidon?Ja, det er nettopp det som skjer. Sannsynligvis var dette en av grunnene til at psykiateren ville at du skulle redusere risperdal da du startet på fontex. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Ja, det er nettopp det som skjer. Sannsynligvis var dette en av grunnene til at psykiateren ville at du skulle redusere risperdal da du startet på fontex. Sykepleieren ringte og sa det nå. Skulle fortsette med 3 mg, men syns serumet var høyt da. Får jo for mye medisin i meg nå. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Interaksjonsanalyse sier følgende: Det betyr vel at resultatet er omtrent som en kunne forvente. Det forstår ikke jeg noe av. Men det betyr vel at risperidon blir forsterket av fluoxetin? 0 Siter
ISW Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Det forstår ikke jeg noe av. Men det betyr vel at risperidon blir forsterket av fluoxetin?Det betyr at Fluoxetin hemmer noen stoffer i kroppen din som bryter ned Risperdal.Det gjør at du får mer Risperdal i blodet. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Det betyr at Fluoxetin hemmer noen stoffer i kroppen din som bryter ned Risperdal.Det gjør at du får mer Risperdal i blodet. Men det er jo skummelt. Kan jo få overdose da. 0 Siter
frosken Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Men det er jo skummelt. Kan jo få overdose da.Jeg synes det er mer nærliggende å tenke at dette ikke er skummelt siden din psykiater følger opp med serumkonsentrasjonsmåling. Hvis du følger de rådene du får av behandler, så er det ingen grunn til bekymring når det gjelder dine medisiner - tror jeg. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Jeg synes det er mer nærliggende å tenke at dette ikke er skummelt siden din psykiater følger opp med serumkonsentrasjonsmåling. Hvis du følger de rådene du får av behandler, så er det ingen grunn til bekymring når det gjelder dine medisiner - tror jeg.Men jeg skulle jo fortsette på 3 mg? Men dette var en an psykiater. Han andre mente jo jeg lå for høyt allerede sist. Blir jo skeptisk da. Og nå må jeg vel ta ny serum igjen og sikkert, begynner å bli lei av det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Jeg synes det er mer nærliggende å tenke at dette ikke er skummelt siden din psykiater følger opp med serumkonsentrasjonsmåling. Hvis du følger de rådene du får av behandler, så er det ingen grunn til bekymring når det gjelder dine medisiner - tror jeg.Ligger over det NHD skrev var ok og, det var 120. 0 Siter
slabbedask Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Ligger over det NHD skrev var ok og, det var 120. Mulig du skal ned til 2 mg da? Du får ta det opp med legen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Mulig du skal ned til 2 mg da? Du får ta det opp med legen.Ja det var det jeg og trodde. Men psykiateren sykepleieren hadde snakket med i dag, sa jeg skulle fortsette med 3 mg. Tenk om det stiger mer da. Håper han tar det opp med han andre psykiateren på mandag. Liker ikke dette. 0 Siter
ISW Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Ja det var det jeg og trodde. Men psykiateren sykepleieren hadde snakket med i dag, sa jeg skulle fortsette med 3 mg. Tenk om det stiger mer da. Håper han tar det opp med han andre psykiateren på mandag. Liker ikke dette. Det er ikke farlig å ligge litt over normalområdet i serumkonsentrasjon på sånne medisiner. Det er bare noen få medisiner som har så "smalt terapeutisk vindu" at litt over normalområdet er farlig. Risperdal er jo en trygg medisin. Det er sikkert mange som ligger litt over fordi sykdommen krever så høy dosering, og mange som ikke vet at de ligger litt over.Men med det sagt, du kan få litt flere bivirkninger av å ligge høyt i serumkonsentrasjon. Det er jo ikke farlig og det er fint at legen tar tak i det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Det er ikke farlig å ligge litt over normalområdet i serumkonsentrasjon på sånne medisiner. Det er bare noen få medisiner som har så "smalt terapeutisk vindu" at litt over normalområdet er farlig. Risperdal er jo en trygg medisin. Det er sikkert mange som ligger litt over fordi sykdommen krever så høy dosering, og mange som ikke vet at de ligger litt over.Men med det sagt, du kan få litt flere bivirkninger av å ligge høyt i serumkonsentrasjon. Det er jo ikke farlig og det er fint at legen tar tak i det. Skal jeg bar redusere til 2 mg? Liker ikke at det ligger så høyt, kanskje det er derfor jeg er så rar. At det er bivirkninger. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Tror jeg reduserer til 2 mg jeg, kan jo ikke ligge så høyt i serum. Enig NHD? Det skader vel ikke å redusere heller nå som jeg ligger så høyt? 0 Siter
ISW Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Skal jeg bar redusere til 2 mg? Liker ikke at det ligger så høyt, kanskje det er derfor jeg er så rar. At det er bivirkninger. Nei, det synes jeg ikke. Du bør avvente hva legen din sier. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2015 Forfatter Skrevet 25. september 2015 Nei, det synes jeg ikke. Du bør avvente hva legen din sier.Men hun psykiateren i dag sa jeg skulle fortsette med 3 mg. Syns ikke det høres særlig lurt ut, er sikkert på at min psykiater hadde sagt jeg måtte redusere. 0 Siter
frosken Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Men hun psykiateren i dag sa jeg skulle fortsette med 3 mg. Syns ikke det høres særlig lurt ut, er sikkert på at min psykiater hadde sagt jeg måtte redusere. Det kan du ikke være sikker på, du må vente til han evt. skulle formidle til deg at du skal redusere. Du har jo hatt noen vanskelige uker etter at du endret medisineringen sist, og det er nå viktig at du fortsatt følger de rådene du får og ikke gjør endringer på egenhånd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.