AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 Skrevet 28. september 2015 Hei! Det kan jo være mange ulike eller sammensatte grunner til at du ikke klarer ta deg sammen.Det kan skyldes sykdom, feks depresjon, det kan skyldes svak egostryrke, sånn at man ikke greier gjøre ubehagelige ting, det kan skyldes medisiner, som i noen tilfeller gjør enkelte tiltaksløse(slik jeg har lest på dol), og sikkert en masse mer.Det du kan gjøre er jo prøve sortere ut hva som er ditt problem, altså hva forhindrer deg fra å gjøre noe slik at livet ikke føles bortkastet.Jeg kjeder meg heller ikke, om jeg ikke studerer eller jobber, men jeg kjenner mer mening og tilfredshet ved daglige rutiner og det at man bidrar, om så er på en annerledes måte enn andre.Jeg studerer fordi jeg liker å lære, fordi jeg håper å kunne bidra med noe jeg er flink på til fellesskapet, men ikke minst, og det siste er viktig, jeg trenger den daglige rutinen, stå opp til samme tid, ha en plan, en daglig rutine, i tillegg gir studier meg, mye glede, men også sorg og stress, men den daglige rutinen det gir meg gjør at jeg ikke gir meg.Jeg ønsker å få jobb og når man har autisme, så må man finne en måte å leve best mulig på, mange av oss strever i vanlig arbeidsliv, fordi vi har forsinket prossisering, er mer i våre egne tanker og er ofte så direkte/rett på sak, at det for andre kan kjennes merkelig. Jeg har fått nye samarbeidspartnere nå, og jeg merker selv nå, pga av kunnskap, om autisme, at alle sekundene ekstra det tar før jeg svarer, for andre kan oppleves rart. Men jeg tror en god start alltid er å sortere ut hva er din grunn for ikke å endre på hverdagen sånn at den faktisk gir mening. Det fins jo ikke et riktig svar for alle, selv om jeg tror fortsatt det er mye god helse i daglige rutiner som å stå opp tidlig, legge seg stort sett på samme tid, og på en eller annen måte bidra med noe positivt. Jeg kan feks tenke meg å merke skiløyper som frivillig når jeg ikke studerer mer, eller gjøre annet frivillig arbeide, jeg har tenkt på programmeringskurs til barn og ungdom, det er mange viktige samfunnsoppgaver som er basert på frivillighet.Takk, Madelenemie. Dette fikk meg til å innse at det største hinderet mitt er nok de forventningene jeg tror andre har til meg og tanken på at jeg aldri kommer til å klare å prestere. Da du skrev "programmeringskurs til barn og unge" var det noe i meg som sa at "det har jeg også lyst til!" Ganske fort ble denne gløden drept av tanken på alle menneskene man isåfall må forholde seg til, at jeg ikke hadde fått det til uansett og at det ville endt i skuffelse slik som så mye annet jeg gjør. Slik tenker jeg om det meste og denne tankegangen må jeg endre. Anonymkode: ef6e3...118 0 Siter
Madelenemie Skrevet 28. september 2015 Skrevet 28. september 2015 Takk, Madelenemie. Dette fikk meg til å innse at det største hinderet mitt er nok de forventningene jeg tror andre har til meg og tanken på at jeg aldri kommer til å klare å prestere. Da du skrev "programmeringskurs til barn og unge" var det noe i meg som sa at "det har jeg også lyst til!" Ganske fort ble denne gløden drept av tanken på alle menneskene man isåfall må forholde seg til, at jeg ikke hadde fått det til uansett og at det ville endt i skuffelse slik som så mye annet jeg gjør. Slik tenker jeg om det meste og denne tankegangen må jeg endre.Anonymkode: ef6e3...118:-)Jeg har kjent på hinder jeg også. Av og til er det jo sånn at ytre ting som også andre mennesker utgjør, kan påvirke oss i retning av å ta feil valg, eller ikke tørre ta valg, eller at de bare får oss til å kjenne en slags smygende mindreverdighetsfølelse, som kan skape mange hinder på veien for oss, slik at vi ikke greier ta de valgene som er best for oss. I tillegg har noen av oss handikap, sykdom eller en annerledeshet i oss m.m. , som gjør oss litt mer sårbare og utsatte.uansett om det er noe i dette eller ikke, så er løsningen mye den samme, det er å sortere ting fra hverandre, også spørre seg selv, hva er det som egentlig hindrer meg?For min del var det verken sosial angst eller dårlige evner eller annen sykdom, det var ikke andre menneskers syn på meg heller, men en kombinasjon av at jeg gjorde mitt handikap for stort(inni hodet mitt), overdimensjonerte det, i forhold til mulighetene. Jeg strever virkelig hver dag, så det at jeg har funnet en løsning, betyr ikke at jeg kanskje "lykkes" sånn som man leser om at lykkes er i avisene, om du skjønner hva jeg tenker på, (vil ikke skrive meg bort, men jeg gikk altså ikke på det de så fint kalte karrieredagene:-)) livet mitt dreier seg mer om å gjøre noe ok ut av det her og nå, kjenne på gleden ved livet, og det er også å inkludere alle følelser, de uebahgelige, de stressende, begrensingene, alt det henger jo sammen, så å kjenne glede og begeistring, kjenne at livet er godt å leve, handler jo mye om å tåle og mestre ubehaget som livet også tidvis gir , om enn i ulik styrke og skala for oss mennesker.Men selv om noen mennesker opplever mer motgang enn andre, enten vi har medfødte sykdommer eller har opplevd traumatiske hendelser eller vi plutselig blir rammet av sykdom, så handler det mye om at vi må gjøre det beste ut av situasjonen, og nettopp med det perspektivet så var jeg selv den som satte mange av begrensingene for meg selv, når jeg skjønte det, kunne jeg begynne på jobben det var å ikke la meg selv være min egen begrensing.Når det gjelder programmeringskurs for barn.... jeg vet at jeg ikke kunne tatt på meg å lede et sånt prosjekt, jeg klarte ikke en gang å lede an autismegruppe, det var for mange sterke stemmer der, jeg tenker mer som en bidragsyter i en større sammenheng, Jeg har ikke tid nå, men feks og tatt et par kvelder i uken og hjulpet barn og ungdom med dette, ville jeg likt. Jeg er i tillegg en elendig pedagog:-) men noen mennesker forstår ting bare de får se løsningene, så det er muligheter.Håper du finner veien ut av de begrensingene du kjenner på, Noe av det som skapte vansker for meg var rett og slett mangel på perspektiv, etter at jeg fikk det på plass, løste mye seg.Håper du ser muligheter og at du tørr gripe dem, Klem(fra meg som ikke så lett gir klem, så når du nå får en klem så er det en veldig-klem) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.