AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Hei. Jeg har en stor mistenksomhet at jeg er Bipolar II, jeg opplever mer depressive episoder enn det jeg gjør hypomani, Min psykiater har lagt meg på 2,5mg Abilify for over 3 uker siden, jeg har siden da øket dosen til 5mg og nå 7,5mg. Den har hjulpet med å behandle tvangstankene mine, men den har ikke hjulpet noe med depresjonen enda. Jeg har studert godt på medisinbruk, og jeg vet at Abilify brukes til å behandle akutt mani. Men det er ikke noe jeg har? Jeg har funnet ut at Lamictal ser ut til å hjelpe mer på hva jeg går gjennom: depressive episoder, ikke hypomani/mani. Så hvis Abilify ikke har hjulpet meg noe på 3 uker, burde jeg likevel forsette med den? Jeg har jo ikke prøvd å gå over 10mg enda, da.Så nå er spørsmålet, når jeg eventuelt for min Bipolar diagnose. (Hvis jeg får den) Burde psykiateren min forsatt holde meg på Abilify som primære stemningstabiliserende? Eller burde vi legge til noe som Litium eller Lamictal? Anonymkode: 3d116...a71 0 Siter
mxxmas Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Jeg ville prøvd lamictal.Jeg har bp1 og bruker bare abilify maintena og eneste den hjelper på er at jeg ikke blir psykotisk, men blir så hypoman at mine venner tror jeg er psykotisk 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Jeg ville prøvd lamictal.Jeg har bp1 og bruker bare abilify maintena og eneste den hjelper på er at jeg ikke blir psykotisk, men blir så hypoman at mine venner tror jeg er psykotiskJeg har heldigvis ikke vært så ille når jeg er hypomanisk, de fleste legger ikke merke til noe. Det som har hendt er at jeg har vært irritabel for andre, men jeg har flere nedturer enn det jeg har oppturer. Anonymkode: 3d116...a71 1 Siter
mxxmas Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Jeg har heldigvis ikke vært så ille når jeg er hypomanisk, de fleste legger ikke merke til noe. Det som har hendt er at jeg har vært irritabel for andre, men jeg har flere nedturer enn det jeg har oppturer.Anonymkode: 3d116...a71abilify virker vafal ikke på nedturer for meg 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 abilify virker vafal ikke på nedturer for megDet har den ikke for meg heller så langt, jeg vet ikke om jeg skal vurdere å prøve å øke opp til 10 mg eller 15 mg før jeg bestemmer meg for å legge til Lamictal. Men psykiateren min vil helt sikkert ikke skrive ut Lamictal til meg, ikke enda ihvertfall. Anonymkode: 3d116...a71 0 Siter
mxxmas Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Det har den ikke for meg heller så langt, jeg vet ikke om jeg skal vurdere å prøve å øke opp til 10 mg eller 15 mg før jeg bestemmer meg for å legge til Lamictal. Men psykiateren min vil helt sikkert ikke skrive ut Lamictal til meg, ikke enda ihvertfall.Anonymkode: 3d116...a71hvorfor ikke? lamictal er jo førstevalget. tok 10 år før de prøvde abilify for meg og det var etter psykose 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 hvorfor ikke? lamictal er jo førstevalget. tok 10 år før de prøvde abilify for meg og det var etter psykoseHelt sikkert fordi jeg ikke har en offisiel bipolar diagnose enda, jeg ble faktisk anbefalt Lamictal av fastlege for lenge siden. Men han trakk den tilbake igjen og kom opp med Seroxat istedet... mest sansynelig fordi ingen vet at jeg muligens er bipolar. Derfor tror jeg psykiateren min ikke kommer til å skrive ut Lamictal til meg. Anonymkode: 3d116...a71 0 Siter
mxxmas Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Helt sikkert fordi jeg ikke har en offisiel bipolar diagnose enda, jeg ble faktisk anbefalt Lamictal av fastlege for lenge siden. Men han trakk den tilbake igjen og kom opp med Seroxat istedet... mest sansynelig fordi ingen vet at jeg muligens er bipolar. Derfor tror jeg psykiateren min ikke kommer til å skrive ut Lamictal til meg.Anonymkode: 3d116...a71be om et SCID-intervju 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 be om et SCID-intervjuJeg holder på med det akkurat nå, er på saken med å ta en del tester for diagnosen. Håper de snart finner ut av noe. Anonymkode: 3d116...a71 0 Siter
mxxmas Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Det er vanlig å ha flere depresjoner enn oppturer tro jeg 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Det er vanlig å ha flere depresjoner enn oppturer tro jegFor Bipolar II er det det ja, depressive episoder skjer oftere og de er mer ekstreme enn hypomaniske episoder. Det er ikke likt Bipolar I som går veldig opp og ned, i Bipolar II er det for det meste nede. Anonymkode: 3d116...a71 0 Siter
mxxmas Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 For Bipolar II er det det ja, depressive episoder skjer oftere og de er mer ekstreme enn hypomaniske episoder. Det er ikke likt Bipolar I som går veldig opp og ned, i Bipolar II er det for det meste nede.Anonymkode: 3d116...a71du kan like gjerne ha flere depresjoner ved ved bp1 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. september 2015 Skrevet 25. september 2015 Om du har BP2, skal Lamictal forsøkes før Abilify. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 Skrevet 26. september 2015 Om du har BP2, skal Lamictal forsøkes før Abilify.Burde jeg si ifra til psykiateren min om å legge til Lamictal nå? Eller burde jeg prøve en høyere dose Abilify først? Anonymkode: 3d116...a71 0 Siter
Cilien Skrevet 26. september 2015 Skrevet 26. september 2015 Du bør absolutt be psykiateren din vurdere Lamictal, synes jeg. Jeg har selv Bipolar 2-diagnose og fungerer symptomfritt ved hjelp av denne medisinen. Du bør også få fortgang i diagnosevurderingen, hvis det er mulig. Får du diagnosen Bipolar 2 vil jeg tro det ikke er et så stort diskusjonstema om du bør gå på Lamictal eller tilsvarende. Jeg går ellers på en dose Cipralex i tillegg, siden det er depresjoner jeg også plages av. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 Skrevet 26. september 2015 Du bør absolutt be psykiateren din vurdere Lamictal, synes jeg. Jeg har selv Bipolar 2-diagnose og fungerer symptomfritt ved hjelp av denne medisinen. Du bør også få fortgang i diagnosevurderingen, hvis det er mulig. Får du diagnosen Bipolar 2 vil jeg tro det ikke er et så stort diskusjonstema om du bør gå på Lamictal eller tilsvarende. Jeg går ellers på en dose Cipralex i tillegg, siden det er depresjoner jeg også plages av.Sist gang jeg gikk på Cipralex hadde jeg en god uptur, ettervert falt jeg ned til dyp depresjon. Tror du det kunne ha vert min bipolar? At jeg hadde en opptur og deretter nedtur av cipralexen? Derfor jeg tror Lamictal sammen med Cipralex kunne ha vert brukelig for meg. Anonymkode: 3d116...a71 0 Siter
mxxmas Skrevet 26. september 2015 Skrevet 26. september 2015 Sist gang jeg gikk på Cipralex hadde jeg en god uptur, ettervert falt jeg ned til dyp depresjon. Tror du det kunne ha vert min bipolar? At jeg hadde en opptur og deretter nedtur av cipralexen? Derfor jeg tror Lamictal sammen med Cipralex kunne ha vert brukelig for meg.Anonymkode: 3d116...a71akkurat sånn hadde jeg det med fontex og da fikk jeg lamictal, men de ga for lav dose så jeg fikk tillegg at hundre antipsykotika på rekke og rad og gikk opp kraftig i vekt, så var jeg manisk og fikk litium. så fant jeg ut at jeg blir tjukk av litium også for den gjør meg tørst så nå bruker jeg bare abilify med dårlig resultat og håper å få tilbake lamictal i riktig dose 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 Skrevet 26. september 2015 akkurat sånn hadde jeg det med fontex og da fikk jeg lamictal, men de ga for lav dose så jeg fikk tillegg at hundre antipsykotika på rekke og rad og gikk opp kraftig i vekt, så var jeg manisk og fikk litium. så fant jeg ut at jeg blir tjukk av litium også for den gjør meg tørst så nå bruker jeg bare abilify med dårlig resultat og håper å få tilbake lamictal i riktig doseJa, Abilify er veldig kjent for å legge på vekta til folk. Håper du får rett behandling snart. Anonymkode: 3d116...a71 0 Siter
mxxmas Skrevet 26. september 2015 Skrevet 26. september 2015 Ja, Abilify er veldig kjent for å legge på vekta til folk. Håper du får rett behandling snart.Anonymkode: 3d116...a71nei jeg går ned på abilify, er litium og zyprexa og seroquel og fluanxol som har satt vekt på meg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.