Gå til innhold

effexor

Anbefalte innlegg

Skrevet
  slabbedask skrev (På 29.9.2015 den 7.43):

Skulle egentlig ikke hatt vitnemål fra VGS pga høyt fravær (av en eller annen grunn ble det likevel godkjent), har ikke noe utdannelse utover det, og har aldri hatt vanlig jobb (vært ansatt noe sted).

VGS er utdanning godt nok ;) Har bare vgs selv, det ga meg jo et fagbrev. Hmm...jeg var sikker på at du hadde vært i vanlig jobb jeg. Så jeg har sett for meg en i dress og med stresskoffert, som har jobbet i et datafirma og plutselig møtt veggen. Nå ødela du illusjonen min!

Skrevet
  Trine skrev (På 29.9.2015 den 7.51):

VGS er utdanning godt nok ;) Har bare vgs selv, det ga meg jo et fagbrev. Hmm...jeg var sikker på at du hadde vært i vanlig jobb jeg. Så jeg har sett for meg en i dress og med stresskoffert, som har jobbet i et datafirma og plutselig møtt veggen. Nå ødela du illusjonen min!

:unsure:

Skrevet
  Trine skrev (På 29.9.2015 den 7.55):

Sa jeg noe gæli?

Neida, slapp av.

Skrevet
  slabbedask skrev (På 29.9.2015 den 4.10):

Men du er da gift og har syv (?) barn, har jobbet og tar mer utdannelse. Det høres rart ut for meg som lever helt isolert og ikke har kontakt med noen og ikke har hatt det på "år og dag".

:-)

ant barn er feil, heldigvis:-)

jeg har bare hatt en kjæreste:-) det er heller uvanlig.

Jeg tok vgs og utdanning etter at jeg fikk hjel og diagnose, uten hjelp hadde jeg ikke hatt vgs, videre utdanning...

Jeg sliter forferdelig for tiden, og jeg vet ikke hvor lenge jeg greier det.

Skrevet
  Trine skrev (På 29.9.2015 den 7.19):

Bodde du ikke sammen med voksne mennesker? Jeg tror ikke man finner ut av seg selv det med bh. Man har en mor, søster, ser andre jenter i gymmen og forstår at dette er et plagg jenter bruker. Så får man hjelp av sin mor til å forstå systemet. Siden du ikke hadde noe forhold til din mor og ikke gikk på skolen så er det jo ikke rart at du ikke fikk med deg dette plagget. Selv om du muligens burde ha sett det når du har kjøpt undertøy.

Jeg kjøper undertøy på Rimi og Rema, de selger truser ikke BH`er.

Jeg hadde aldri vært i en undertøysavdeling før jeg ble gift.

Jeg hadde sett BH `er, men de skremte meg, og jeg trodde ikke det var noe unge mennesker brukte. sånn omtrent er det om du forstår.

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 29.9.2015 den 8.12):

:-)

ant barn er feil, heldigvis:-)

jeg har bare hatt en kjæreste:-) det er heller uvanlig.

er nok enda mer uvanlig å ikke ha hatt noen. :ph34r:

Skrevet

jeg prøvde meg uten bh til jeg var 14 år da var de så store at det gikk ikke lenger og jeg måtte innrømme til mamma at jeg nok måtte ha bh

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 29.9.2015 den 8.17):

Jeg kjøper undertøy på Rimi og Rema, de selger truser ikke BH`er.

Jeg hadde aldri vært i en undertøysavdeling før jeg ble gift.

Jeg hadde sett BH `er, men de skremte meg, og jeg trodde ikke det var noe unge mennesker brukte. sånn omtrent er det om du forstår.

Ja, jeg forstår. BH'er skremte meg også. Men siden alle brukte det så tenkte jeg at da skal man nok det.

Skrevet
  mxxmas skrev (På 29.9.2015 den 9.08):

bh var nesten like flaut å innrømme som mensen

Jepp. Ovenfor familien ble mensen innrømmet med et vræl fra badet "MAMMA!!!!! JEG BLØR" med dette som svar "Åja, det er bare mensen." Bare mensen du liksom!!! Ikke nok med at jeg ikke lenger får bruke badeshorts når jeg bader, men må bruke badedrakt, så skal jeg liksom drive å blø i tillegg.

Skrevet
  Trine skrev (På 29.9.2015 den 9.20):

Jepp. Ovenfor familien ble mensen innrømmet med et vræl fra badet "MAMMA!!!!! JEG BLØR" med dette som svar "Åja, det er bare mensen." Bare mensen du liksom!!! Ikke nok med at jeg ikke lenger får bruke badeshorts når jeg bader, men må bruke badedrakt, så skal jeg liksom drive å blø i tillegg.

Jeg fikk mensen 6 dager før jeg fylte 12 år og det var så flaut at jeg brukte dopapir istedet for bind og sa ingenting til mamma før jeg ikke orket gå på skolen en dag og ringte hun på jobb og sa jeg hadde mens. Da kom hun hjem med svære SABA band, må si libresse og always med vinger funker bedre

Skrevet
  mxxmas skrev (På 29.9.2015 den 9.22):

Jeg fikk mensen 6 dager før jeg fylte 12 år og det var så flaut at jeg brukte dopapir istedet for bind og sa ingenting til mamma før jeg ikke orket gå på skolen en dag og ringte hun på jobb og sa jeg hadde mens. Da kom hun hjem med svære SABA band, må si libresse og always med vinger funker bedre

Jeg forsto ikke hva det var jeg, så jeg fikk fullstendig panikk. Jeg har en storesøster så vi hadde normale bind hjemme. Men jeg var sikker på at livet ville rase fullstendig sammen. Jeg var jo ikke akkurat høyt oppe i utgangspunktet og alle forandringer var et helvete, så var ganske krise da min egen kropp også begynte å forandre seg.

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 29.9.2015 den 0.01):

Hei!

Jeg hadde selv ikke vgs eller gått på vanlig skole, så jeg har ofte lurt på hvorfor jeg var så mye mer dårlig fungerende enn de jeg som voksen ble kjent med som har autisme. I dag er jeg så normal at jeg selv er forundret over at jeg likevel når opp til en autismediagnose, men fagfolk ser annerledes på det. (så autisme kommer i ulik variant og styrke om man kan si det sånn) Sier feks psykiatere.

Jeg kjenner meg forøvrig mer igjen i din beskrivelse, det er tidvis frustrerende når jeg feks ble kjent med andre med autisme som forunderlig hadde hatt kjærester og hadde festet og drukket seg full, visste om klær og til med med det forunderlige BH, og faktisk, da jeg spurte en jente hvordan hun fant ut av det med BH`er, så hadde hun funnet ut av dette selv, det syns jeg var merkelig. Jeg syns ikke noe som er så skjult, er lett å vite bare av seg selv.

Jeg ante ingenting om BH systemet, da jeg tilfeldigvis oppdaget det, pga av noe flaut, fikk jeg hjelp av en psykiater til å forstå størrelsessystemet. Det var frustrerende å se så mange merkelige størrelser og ikke finne noen løsning. Det er jo ikke sånn heller at man går inn og ber om hjelp i butikker, så jeg kunne ikke forstå hvordan finne ut av dette. Heldigvis kunne min psykiater alt om dette, så hjelpen fikk jeg. 

På sett og vis er det enklere i dag fordi man kan google det meste man lurer på, men har man ikke fått vite feks at mennesker bruker BH `er, så er det i vertfall ikke så lett å komme på dette av seg selv bare. Det er jo noe usynlig, så jeg syns det er rart at mennesker mener dette er noe man bare skal finne ut av/ komme på av seg selv.

Kan kjenne meg igjen med det med bh, men heldigvis for meg så har jeg så små pupper at jeg tror ikke at jeg trenger, jeg har prøvd å bruke det, men de bare gjør vondt, spilene er i veien, den er for trang, og irriterende. Så jeg bruker ikke det.

Ellers så husker jeg da jeg var liten og skulle vaske håret, det var da ingen som hadde sagt til meg at shampoo, det brukte man først for å vaske håret, og balsam til å lukke håret, etterpå. Så jeg brukte det bare hipp som happ, noen ganger tok jeg balsam først og så shampoo, så kunne jeg sikkert finne på å bare bruke balsam, var det rart at håret mitt så ut som et gjøkereir??

Skrevet
  Trine skrev (På 29.9.2015 den 9.39):

Jeg forsto ikke hva det var jeg, så jeg fikk fullstendig panikk. Jeg har en storesøster så vi hadde normale bind hjemme. Men jeg var sikker på at livet ville rase fullstendig sammen. Jeg var jo ikke akkurat høyt oppe i utgangspunktet og alle forandringer var et helvete, så var ganske krise da min egen kropp også begynte å forandre seg.

jeg likte heller ikke forandringene, ville være et barn lengst mulig.

Skrevet
  mxxmas skrev (På 29.9.2015 den 12.57):

jeg likte heller ikke forandringene, ville være et barn lengst mulig.

Samme her. Jeg gruet meg til å bli voksen.

Skrevet
  Trine skrev (På 28.9.2015 den 15.26):

Men de mente jeg også var for normal i barndommen, jeg hang ikke etter i utviklingen. Bare på det sosiale er jeg underutviklet, eller hva man nå skal kalle det. Hvordan jeg var før jeg var 3 år er det jo umulig for meg å huske, men så lenge jeg kan huske har jeg prøvd å skjule min rarhet. Så jeg har alltid bare vært den stille og beskjedne som helst lekte alene.

Hei!

Man skal ikke ha noen forsinkelse i feks språk utvikling ved asperger,

og jenter blir sjelden oppdaget før ganske sent i forhold til guttene.

Jeg hadde feks et ganske "stort ordforråd i voksnes ører, men jeg sa tekster jeg kunne utenat, dette umuliggjorde dialog .

Jeg tror derfor man også ved asperger har en måte å bruke språket på, som er uhensiktsmessig, selv om det ikke blir oppfattet som en forsinkelse i utvikling,  når språk skal brukes til kommunikasjon og dialog, og man mer gjentar sine egne tanker, tekster og ideer, så er måten å kummunisere med andre på, uegnet, uvanlig og avvikende.

Jeg skal ikke mase på at du har asperger, men av det du har skrevet, ser jeg ikke noe jeg har lest som umuliggjør det.

Ville bare du skal være klar over at ved asperger tror jeg ikke man krever noen forsinkelse i utvikling, slik jeg har forstått det.

Og av egen erfaring basert på mine barn har de ikke hatt forsinket utvikling, de er heller på flere områder, mer modne og langsiktig tenkende enn sine jevnaldrende, fra feks museumsminner, mye basert på andres observasjoner, kunne de feks gjengi eksakt hva som stod i detalj på de små plakettene som er festet på ting, de lærte også alle å lese av seg selv,  når de var mellom 3 og 4 år, dvs de knakk kodingen, og de har asperger.

Det er kun den sosiale kodingen som har vært problematisk, men den fikk de hjelp med gjennom et autismeopplærings-informasjons- utviklingsprogram på barnehabiliteringen, vi har derfor plakater hengende med ukelekser fortsatt, de er laminerte og på dem står det hva man skal gjøre, slik at derfor greier de seg bra.

Jeg hadde ikke slike laminerte plakater på kjøleskapet eller på rommet mitt når jeg var liten, slik at jeg manglet informasjon om systemet. Det er et system som er lettere enn man tror, men samtidig er utfordringene at systemet er uforutsigbart, jeg mener det mellommenneskelige system, der følelser og spontanitet er faktorer som ikke så lett lar seg bestemme fordi mennesker legger ulike ting i sine erfaringer og handlinger, men en slags manual kan man få likevel, der man %vis vet hvor mange som reagerer på den ene eller annen måte. Man kan da tallfeste feks en ustabil/uventet reaksjon fra noen, samtidig vite at %  av denne og at variasjonene i reaksjon er ulik hos mennesker, samt skaffe seg oversikt over hvorfor enkelte reagerer med feks sinne på noe de selv eller noen andre sa.

Senest i kveld hørte jeg hvordan min mor hisset seg selv opp, hun var ikke sint på noen, men hun hisset seg selv opp. Jeg vet ikke hvorfor hun gjør dette, hun gjør det ofte, etter en stund slår hun ut med armene og gjentar det merkelige hun har sagt, i kveld gjentok hun det nesten identisk 7 ganger, jeg satt da og så ned i bordet mens jeg sa, "hm", jeg sa hm fordi det var en kombinasjon av lyttende høflighet og bekymring over ant ganger hun gjentok seg selv.

Hun er ikke den eneste som gjentar på rad det hun sier, svært hyppig, jeg vet ikke hva det skyldes, men siden jeg vet flere gjør dette, så tenker jeg det er innenfor den sosiale kodingen, videre gjør nordlendinger noe av det samme når de forteller vitser.

de forteller vitsene bare halveis, så slår de seg på låret, ler og starter fra start igjen. Det stod også at de plutselig kan kalle hverandre for "en forbanna hæstkuk"Jeg leste dette i en bok som jeg ga til min mann siden han er utllending, den het "kunsten å være neger i norge",

min mann er ikke neger, men jeg tenkte det var en bok han kunne ha glede og nytte av, og det stemte, 

Anonymkode: 46358...42f

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 30.9.2015 den 22.26):

Hei!

Man skal ikke ha noen forsinkelse i feks språk utvikling ved asperger,

og jenter blir sjelden oppdaget før ganske sent i forhold til guttene.

Jeg hadde feks et ganske "stort ordforråd i voksnes ører, men jeg sa tekster jeg kunne utenat, dette umuliggjorde dialog .

Jeg tror derfor man også ved asperger har en måte å bruke språket på, som er uhensiktsmessig, selv om det ikke blir oppfattet som en forsinkelse i utvikling,  når språk skal brukes til kommunikasjon og dialog, og man mer gjentar sine egne tanker, tekster og ideer, så er måten å kummunisere med andre på, uegnet, uvanlig og avvikende.

Jeg skal ikke mase på at du har asperger, men av det du har skrevet, ser jeg ikke noe jeg har lest som umuliggjør det.

Ville bare du skal være klar over at ved asperger tror jeg ikke man krever noen forsinkelse i utvikling, slik jeg har forstått det.

Og av egen erfaring basert på mine barn har de ikke hatt forsinket utvikling, de er heller på flere områder, mer modne og langsiktig tenkende enn sine jevnaldrende, fra feks museumsminner, mye basert på andres observasjoner, kunne de feks gjengi eksakt hva som stod i detalj på de små plakettene som er festet på ting, de lærte også alle å lese av seg selv,  når de var mellom 3 og 4 år, dvs de knakk kodingen, og de har asperger.

Det er kun den sosiale kodingen som har vært problematisk, men den fikk de hjelp med gjennom et autismeopplærings-informasjons- utviklingsprogram på barnehabiliteringen, vi har derfor plakater hengende med ukelekser fortsatt, de er laminerte og på dem står det hva man skal gjøre, slik at derfor greier de seg bra.

Jeg hadde ikke slike laminerte plakater på kjøleskapet eller på rommet mitt når jeg var liten, slik at jeg manglet informasjon om systemet. Det er et system som er lettere enn man tror, men samtidig er utfordringene at systemet er uforutsigbart, jeg mener det mellommenneskelige system, der følelser og spontanitet er faktorer som ikke så lett lar seg bestemme fordi mennesker legger ulike ting i sine erfaringer og handlinger, men en slags manual kan man få likevel, der man %vis vet hvor mange som reagerer på den ene eller annen måte. Man kan da tallfeste feks en ustabil/uventet reaksjon fra noen, samtidig vite at %  av denne og at variasjonene i reaksjon er ulik hos mennesker, samt skaffe seg oversikt over hvorfor enkelte reagerer med feks sinne på noe de selv eller noen andre sa.

Senest i kveld hørte jeg hvordan min mor hisset seg selv opp, hun var ikke sint på noen, men hun hisset seg selv opp. Jeg vet ikke hvorfor hun gjør dette, hun gjør det ofte, etter en stund slår hun ut med armene og gjentar det merkelige hun har sagt, i kveld gjentok hun det nesten identisk 7 ganger, jeg satt da og så ned i bordet mens jeg sa, "hm", jeg sa hm fordi det var en kombinasjon av lyttende høflighet og bekymring over ant ganger hun gjentok seg selv.

Hun er ikke den eneste som gjentar på rad det hun sier, svært hyppig, jeg vet ikke hva det skyldes, men siden jeg vet flere gjør dette, så tenker jeg det er innenfor den sosiale kodingen, videre gjør nordlendinger noe av det samme når de forteller vitser.

de forteller vitsene bare halveis, så slår de seg på låret, ler og starter fra start igjen. Det stod også at de plutselig kan kalle hverandre for "en forbanna hæstkuk"Jeg leste dette i en bok som jeg ga til min mann siden han er utllending, den het "kunsten å være neger i norge",

min mann er ikke neger, men jeg tenkte det var en bok han kunne ha glede og nytte av, og det stemte, 

Anonymkode: 46358...42f

Hei

Jeg prøvde å svare i går kveld, men jeg var altfor trøtt. Jeg husker ikke helt hva de skrev om forsinket utvikling i epikrisen, men jeg kan sjekke det etterpå. Akkurat nå nekter jeg flytte meg en millimeter for nå sover eldstemann på sofaen ved siden av meg og det er så koselig. Men det var noe med at jeg ikke hadde repetativ (?) atferd eller noe sånn også. Jeg hadde ikke en autistisk måte å være på og snakke på. Jeg tror ikke jeg har kopiert ord og sånt, som du har gjort. Men jeg tenker at de du er på gruppe med ikke virker mer autistiske enn meg :P

Uansett, nå skal jeg se hva de finner ut på DPS. Prøve behandling og gi det litt tid. Om jeg føler jeg ikke kommer noen vei så skal jeg oppsøke en av de du foreslo til meg en gang tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...