Gå til innhold

ssri funker ikke NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan grunnen være til at en SSRI ikke fungerer mot depresjon?

Kan det være fordi man er bipolar, at ssri ikke  fungerer når man er bipolar?

Anonymkode: bf6cb...fd3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En bestemt gruppe AD funker kun hos 2 av 3 som har unipolar depresjon ( F32 og F33). En annen årsak til at det ikke funker kan være at diagnosen er feil. En av de vanligste er det du nevner.

Skrevet

En bestemt gruppe AD funker kun hos 2 av 3 som har unipolar depresjon ( F32 og F33). En annen årsak til at det ikke funker kan være at diagnosen er feil. En av de vanligste er det du nevner.

Ok, er unipolar det samme som Tilbakevendende depressiv lidelse? 

Jeg har vært hos fastlegen og begynt på fluoxetin for mange måneder siden, men den funker jo ikke.. Jeg har ingen depresjons-diagnoser av noe slag, (han har aldri nevnt at jeg bør utredes) selvom jeg har sagt at humøret svinger velgid mye opp og ned.. Viss man skal begynne på sterkere medisiner som f.eks effexor så burde man vel utredes? I tilfelle man er bipolar f.eks?

Anonymkode: bf6cb...fd3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det heter tilbakevendende depressiv lidelse (F33) fra andre gang du har en (unipolar) depresjon.

Ingen bør begynne med medisiner før en har en rimelig sikker diagnose. Det krever utredning. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...