AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Etter nok en depresjon i mars-mai ( i tillegg til at jeg sliter med kontinuerlig angst også utenom periodene) ble jeg diagnotisert med "depresjon innenfor det bipolare spektrum" hos en privat psykiater (innenfor det offentlige var det ingen hjelp å få)Jeg begynte med Lamictal og Seroquel (+ at jeg brukte efexor fra før) og følte meg litt bedre med depresjon og har fungert OK siden mai (det som har "hengt" igjen er tiltaksløshet, indre uro ,tvangstanker om å skade meg selv på t-banen og GAD) JEg slutta med seroquel i slutten av juli da jeg la på meg 10 kg i løpet av en måned. Jeg startet samtidlig med topimax for å prøve å kontrollre vektøkngingen (gått ned 5 kg siden)Nå bruker jeg 110 mg Lamictal (må gå opp supersakte pga jeg får kløe og utslett om jeg går opp for raskt, har holdt på med opptrapping siden juni) , 150 mg efexor, 50 mg topamax. PRoblemet er at jeg merker at de depressive tankene er i ferd med å komme tilbake. Tanker om meningsløshet, tanker om tap pga psykdommen (Jeg er 33 år, singel og tør ikke ha mann/barn som andre på min alder pga psykdommen), følelse av ensomhet, økende tvangstanker om å skade meg selv , økt indre uro osv.Hvilken dose Lamictal måtte dere som bruker dette opp i for å få bedring?Er det noe ejg kan gjøre for å få tatt tak i denne nye depresjonen før den får utviklet seg?Før den siste depresjonen i mars-mai hadde jeg vært relativt bra (ingen depresjon, men GAD som kunne håndteres) i flere år på efexor 150 mg og wellbutrin 150 mg (slutta med wellbutrin rundt juletider pga bivirkninger som skjelving på hendene og økt blodtrykk) Anonymkode: df911...c02 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Jeg tenker at du bør øke Efexor til 225 mg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Hva er vanligste virksomme lamictal dose med bipolar lidelse? Anonymkode: df911...c02 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Hva er vanligste virksomme lamictal dose med bipolar lidelse?Anonymkode: df911...c02jeg har hørt 200 mg, men jeg hadde ikke effekt før på 300 mg. 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Ser man får topimax i det private ja....selv har jeg sluttet med litum for å gå ned i vekt, og har gått ned 5 kg på litt over en uke, men er jo ikke bra å slutte med litium når man har bp1. men jeg nektes topimax i det offentlige. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Vet ikke om topimax er helt bra da.. Vurderer å slutte etterhvert. Merker ingen tydelige bivirkninger men står jo faktisk at det kan gi depresjon som bivirkning og. Vanskelig med alt som kan påvirke psyken i den ene eller andre retningen Psykiateren min mener dog at topimax kan være bra ved bipolare lidelser.Kan jo også være jeg har gått ned i vekt fordi jeg slutta med seroquel. JEg tok helt av med vekta på denHilsen trådstarter. Anonymkode: df911...c02 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Er det sulten som gjør at du legger på deg av litium mxxmas? Eller "bare legger man på seg"? (Jeg spiste IKKE så mye på seroquel at jeg kunne gå opp så mye på så kort tid)Bruker du lamictal nå? Hvilken effekt merker du av den? -Trådstarter Anonymkode: df911...c02 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Er det sulten som gjør at du legger på deg av litium mxxmas? Eller "bare legger man på seg"? (Jeg spiste IKKE så mye på seroquel at jeg kunne gå opp så mye på så kort tid)Bruker du lamictal nå? Hvilken effekt merker du av den? -TrådstarterAnonymkode: df911...c02Ikke sulten, men tørsten. Jeg greide ikke motstå suget etter melk og cola...Jeg har ikke fått beskjed om å begynne med lamictal ennå... Nye legen på DPS avventer og avventer. Jeg har noen 25 mg tabl jeg har lyst å begynne med før neste depresjon, men venter på at legen sier et er ok liksom...Jeg tror jeg hadde god effekt på depresjon av lamictal da jeg først fikk riktig dose, men det er vanskelig å si for jeg i samme tidsrom fkk lithionit.... SÅ det er verdt et forsøk. LAmictal kan ha litt effekt på mani og Abilify som jeg også bruker litt effekt, og sammen kan de være ok mot min bp1. Litium tar jeg uansett ikke igjen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Kan jeg spørre om hvilken dose du gikk på med Seroquel? Merket du vektoppgang med en gang eller kom det etterhvert som dosen økes? Masse lykke til videre Anonymkode: 04520...d88 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 (endret) Kan jeg spørre om hvilken dose du gikk på med Seroquel? Merket du vektoppgang med en gang eller kom det etterhvert som dosen økes? Masse lykke til videre Anonymkode: 04520...d88200 mg og så 300 mg og så ble den seponert pga restless legs.jeg tror jeg gikk opp 5 kg selv om jeg spydde masse mat 3 ganger om dagen. Ja, den trigget bulimi. husker ikke hvor lenge jeg brukte den, er så mange år siden Endret 27. september 2015 av mxxmas 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 hvordan får man kontakt med det private ang bp lidelise, er det på psykia.no? Hva koster det? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Jeg forstår og takk for svar.Har selv bulimi og har trappet ned fra 300 selv pga at jeg var redd det økte sulten (og påvirket vekt). Går på en liten dose enda da, men vil helst ha noe annet for søvn da det er hovedsakelig det jeg bruker de for per nå. Sover ikke uten. Men det løser seg nok Anonymkode: 04520...d88 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Jeg forstår og takk for svar.Har selv bulimi og har trappet ned fra 300 selv pga at jeg var redd det økte sulten (og påvirket vekt). Går på en liten dose enda da, men vil helst ha noe annet for søvn da det er hovedsakelig det jeg bruker de for per nå. Sover ikke uten. Men det løser seg nok Anonymkode: 04520...d88seroquel og zyprexa øker sulten jamen sist jeg var innlagt for mani fkk jeg zyprexa og klarte la være spise mer. likevel økte jeg i vekt og var nesten 90 kg! da innså jeg at litum var synderen fordi jeg drakk masse melk. so no more litium or zyprexa. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Kan jeg spørre om hvilken dose du gikk på med Seroquel? Merket du vektoppgang med en gang eller kom det etterhvert som dosen økes? Masse lykke til videre Anonymkode: 04520...d88Jeg gikk på 50-100 mg i 1 mnd (depot), i 100-200 i 2 mnd (depot) . Begynte å gå opp i vekt allerede på 50 mg. Jeg er nok en litt spesiell case der altså. Tror ikke det er vanlig å legge på seg så mye.Hilsen trådstarter Anonymkode: df911...c02 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Jeg gikk på 50-100 mg i 1 mnd (depot), i 100-200 i 2 mnd (depot) . Begynte å gå opp i vekt allerede på 50 mg. Jeg er nok en litt spesiell case der altså. Tror ikke det er vanlig å legge på seg så mye.Hilsen trådstarterAnonymkode: df911...c02jeg gikk opp i vekt allerede på 7,5 mg zyprexa og vennina mi på 5 mg mange bruker 20 mg uten å gå opp så det er ikke rart 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 hvordan får man kontakt med det private ang bp lidelise, er det på psykia.no? Hva koster det?Ja er psykia. Er ikke der så ofte. Regner med at det vil koste meg tilsammen 10 000 i løpet av et år. Det er verdt det om jeg blir bedre og jeg syns jeg får mye bedre oppfølging. Har gått uten skikkelig hjelp fra det offentlige nå i mange år, og det har også kostet meg veldig mye, både økonomisk og i ting som ikke er målbart i penger. Jeg har spart og har heldigvis råd til det, men syns det er utrolig trist at det ikke skal være mulig å få god hjelp i det offentlige.Hilsen trådstarter Anonymkode: df911...c02 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Ja er psykia. Er ikke der så ofte. Regner med at det vil koste meg tilsammen 10 000 i løpet av et år. Det er verdt det om jeg blir bedre og jeg syns jeg får mye bedre oppfølging. Har gått uten skikkelig hjelp fra det offentlige nå i mange år, og det har også kostet meg veldig mye, både økonomisk og i ting som ikke er målbart i penger. Jeg har spart og har heldigvis råd til det, men syns det er utrolig trist at det ikke skal være mulig å få god hjelp i det offentlige.Hilsen trådstarterAnonymkode: df911...c02hva betaler du etter hver time? 0 Siter
Gjest Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 hva betaler du etter hver time?Hei, det koster 6250,- for første konsultasjon og deretter 2490,- for behandlingstime (se link) 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 Hei, det koster 6250,- for første konsultasjon og deretter 2490,- for behandlingstime (se link)takk.... skulle jeg leid ut et rom i leligheten og brukt det på psykia tro.... får se om jeg greier gå ned i vekt uten litium først og om jeg greier holde meg stabil.... 0 Siter
mxxmas Skrevet 27. september 2015 Skrevet 27. september 2015 virker som de er mest gira på å hjelpe de med bp2 og spektrum, men er sikkert fordi det når ut til flere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.