Gå til innhold

Tabu å si at bp1 er verre enn bp 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De første 10 årene etter jeg fikk bipolar diagnosen virket de usikre på om jeg hadde type 1 eller 2.

Etter to år fikk jeg manisk psykose, det var helt katastrofe, og det var jo ingen tvil lenger. Nå fokuserer de på å skrive bipolar lidelse type 1 fremfor rapid cycling i min epikrise.

Og jeg har blitt utrolig mye dårligere. Depresjonene var like jævlige, og de kunne drept meg uten litium første ti årene, men alvorlig mani var såpass ille, at jeg vil si det gjorde meg mye sykere.

Når jeg skriver om det på nett får jeg høre jeg vil fremstå som sykere enn andre.

Er det helt tabu å henvise til egne erfaringer med at type 1 er alvorligere på enkelte måter (maniene)?

Man forminsker da ikke de andre sine plager av den grunn, de er jo like alvorlige.

Jeg må vel bare tenke på åssen jeg formulerer meg, for det er rett og slett lite trivelig kommentarer jeg får.

Anonymkode: 47491...777

Skrevet

*ti år ikke to år

Skrevet

Jeg har ikke bipolar, og jeg skjønner godt att 1 er værre enn 2. Som psykiatrisk pasient, så har jeg sett folk med mani flere ganger, og det er jo klart det er dramatisk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det er til noen nytte for deg, må du gjerne si at BP1 er verre enn BP2. At mani er langt verre enn hypomani, er det i hvert fall ingen tvil om.

Skrevet

De første 10 årene etter jeg fikk bipolar diagnosen virket de usikre på om jeg hadde type 1 eller 2.

Etter to år fikk jeg manisk psykose, det var helt katastrofe, og det var jo ingen tvil lenger. Nå fokuserer de på å skrive bipolar lidelse type 1 fremfor rapid cycling i min epikrise.

Og jeg har blitt utrolig mye dårligere. Depresjonene var like jævlige, og de kunne drept meg uten litium første ti årene, men alvorlig mani var såpass ille, at jeg vil si det gjorde meg mye sykere.

Når jeg skriver om det på nett får jeg høre jeg vil fremstå som sykere enn andre.

Er det helt tabu å henvise til egne erfaringer med at type 1 er alvorligere på enkelte måter (maniene)?

Man forminsker da ikke de andre sine plager av den grunn, de er jo like alvorlige.

Jeg må vel bare tenke på åssen jeg formulerer meg, for det er rett og slett lite trivelig kommentarer jeg får.

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor det skal være viktig å fremheve at for deg er BP1 verre enn BP2? Ingen av diagnosene er en fest, hver diagnose kommer med sin bagasje, hva spiller det for rolle å fremheve sitt eget som det absolutt verste, alle forstår jo at diganosen din er svært vanskelig å leve med.

Skrevet

Er det konkurranse om hvem som er sykest? Slike nettsteder er det like greit å holde seg unna.

Anonymkode: c5714...16e

Skrevet

Hei!

Ja jeg mener det er mer alvorlig å være blind enn svaksynt,

eller være døv enn å ha nedsatt hørsel, 

eller ha asperger som voksen, men med en normal barne-ungdomstid (der man har gått på fest og har hatt kjærester) kontra HFA, der man har vansker med å snakke fordi man må ha en tekst man skal si klar.(da har man ikke hatt en normal barne og ungdomstid)

Så derfor tror jeg sikkert BP 1 er verre enn BP 2, mange ting er jo verre enn hverandre.

Selv skulle jeg ønsket jeg ikke hadde autisme som barn, for da hadde jeg hatt kjæreste/er før jeg giftet meg, drukket alkohol til "riktig tid" , kledd meg som andre, brukt sminke, gått på bar, klart vgs, m.m. Det var feks min pensjonerte psykiater uenig i, hun så ikke noe godt poeng i dette, med at det er fint å gå på bar når man er mellom 16 år og 25 år, men grunnen, var at hun ikke greide ta mitt perspektiv, dvs det å ikke ha gjort de vanlige tingene. Når jeg fikk barn, og skulle på trillegrupper, ville jeg ikke, for jeg skjønte jo at jeg ikke var noe i nærheten av normal når det kom til erfaringer i livet. Det er for meg en forskjell på HFA og asperger. Men på sett og vis var det trillegruppene som fikk mannen min og meg til å oppsøke hjelp, i vertfall startet det der.

så sånne forskjeller fins, det er kjipere å ha en verre versjon av en sykdom fordi da må man krangle mer med seg selv for å komme frem i livet.

Det er jo egentlig ganske logisk at det er sånn.

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor det skal være viktig å fremheve at for deg er BP1 verre enn BP2? Ingen av diagnosene er en fest, hver diagnose kommer med sin bagasje, hva spiller det for rolle å fremheve sitt eget som det absolutt verste, alle forstår jo at diganosen din er svært vanskelig å leve med.

det er bare et fakta at det ble mye verre for meg etter mani enn da jeg bare hadde hypomani. er det tabu å få nevne det?

Skrevet

det er bare et fakta at det ble mye verre for meg etter mani enn da jeg bare hadde hypomani. er det tabu å få nevne det?

Du står fritt til å mene akkurat hva du vil om egen sykdomsopplevelse. En full blown mani er jo uten tvil et helvete av en annen verden men jeg skjønner ikke hvorfor det spiller noen rolle hva andre synes og mener om dette, det er jo din opplevelse.

Skrevet

jeg får ikke fortelle om min opplevelse for da prøver jeg "være sykest"

jeg VAR jo sykere da enn før.

Skrevet

jeg får ikke fortelle om min opplevelse for da prøver jeg "være sykest"

jeg VAR jo sykere da enn før.

Jeg oppelver ikke dette til å handle om tabu men lurer på om det kanskje kan ha noe med måten du ordlegger deg på? Jeg vet ikke om du hevder utsagnet som en slags generell sannhet eller om du påpeker at for akkurat deg er BP1 desidert verst.

Men, sånn alt i alt, spiller det noen rolle?

Skrevet

Jeg oppelver ikke dette til å handle om tabu men lurer på om det kanskje kan ha noe med måten du ordlegger deg på? Jeg vet ikke om du hevder utsagnet som en slags generell sannhet eller om du påpeker at for akkurat deg er BP1 desidert verst.

Men, sånn alt i alt, spiller det noen rolle?

overskriften er bare for å bli lagt merke til, at bp1 er verre enn bp2 er ikke noe jeg sier i gruppene. men når jeg forklarer hva en mani kan dreie seg om, da er jeg plutselig den som vil være sykest.

noe som ikke stemmer, jeg bare deler min kunnskap.

vanskelig å forklare

Skrevet

jeg tror rett og slett det er umulig for de som ikke har hatt en kraftig mani å sette seg inn i det og at flertallet av bipolare aldri har hatt så kraftig mani... og de som har hatt det skjuler det av skam, mens jeg er åpen

Skrevet

Slik jeg har forstått det har de med Bipolar 1 vært maniske, mens de med Bipolar 2 har vært hypomane. Jeg er ikke i tvil om at mani er verre en hypomani.

Imidlertid står det flere steder at de med Bipolar 2 ofte har tyngre depresjoner enn de med Bipolar 1. På denne måten kan nok denne diagnosen være like alvorlig, tenker jeg. 

Anonymkode: b090a...0f5

Skrevet

Slik jeg har forstått det har de med Bipolar 1 vært maniske, mens de med Bipolar 2 har vært hypomane. Jeg er ikke i tvil om at mani er verre en hypomani.

Imidlertid står det flere steder at de med Bipolar 2 ofte har tyngre depresjoner enn de med Bipolar 1. På denne måten kan nok denne diagnosen være like alvorlig, tenker jeg. 

Anonymkode: b090a...0f5

kildekritikk

Skrevet

står ingenting i diagnosekriteriene at bp2 har alvorligere depresjoner så det er helt inviduelt.

på bipolart.no eller noe sånt påsto de at ved bp1 har de omtrent ikke depresjoner en gang og det provoserte meg sterkt etter å ha opplevd selv og sett i familien (selvmord og psykose)

Skrevet

Sykdommen/diagnosen bipolar 1 er helt klart en mer alvorlig sykdom/diagnose enn bipolar 2, men det betyr ikke at personer med bipolar 1 nødvendigvis har hatt det noe verre som menneske. Det er faktisk mennesker som har det helt for jævlig uten å engang være syke i det hele tatt. F.eks. denne saken på NRK med hun som hørte på radioen at jenta hennes ble funnet i en kum. Det er en helt absurd virkelighet. Men hvordan denne moren fungerte (i alle fall etter en stund) kan nok ikke sammenlignes med funksjonsevnen ved mani eller schizofren psykose. Dette er å sette det på spissen, men det er mange måter å lide på uten å være syk. Og det betyr at personer med bipolar 1 ikke nødvendigvis har lidd noe mer enn personer med bipolar 2. Så da gjenstår det å sammenligne hverandres funksjonsevner.

Skrevet

Sykdommen/diagnosen bipolar 1 er helt klart en mer alvorlig sykdom/diagnose enn bipolar 2, men det betyr ikke at personer med bipolar 1 nødvendigvis har hatt det noe verre som menneske. Det er faktisk mennesker som har det helt for jævlig uten å engang være syke i det hele tatt. F.eks. denne saken på NRK med hun som hørte på radioen at jenta hennes ble funnet i en kum. Det er en helt absurd virkelighet. Men hvordan denne moren fungerte (i alle fall etter en stund) kan nok ikke sammenlignes med funksjonsevnen ved mani eller schizofren psykose. Dette er å sette det på spissen, men det er mange måter å lide på uten å være syk. Og det betyr at personer med bipolar 1 ikke nødvendigvis har lidd noe mer enn personer med bipolar 2. Så da gjenstår det å sammenligne hverandres funksjonsevner.

der er jeg helt enig, en med bp2 kan LIDE like mye eller minst like mye

hilsen ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...