Gå til innhold

NHD: Bipolar og gammel sykehistorie, mani og hypomani

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gikk i nærmere et år til et lokalt DPS med det jeg mente kunne være bipolar lidelse. Fikk beskjed av psykologen at jeg kun har vært deprimert og ikke oppstemt. Dette klarte jeg ikke å slå meg til ro med, og etter to konsultasjoner privat fikk jeg bipolar-diagnosen av en psykiater. 

Jeg fortalte om en skikkelig heisatur for omlag 7-8 år siden som var ulikt meg, men ingen skade skjedde for hverken meg eller venner/pårørende. På tross av mangel på negative konsekvenser, mente psykiateren at episoden tilfredsstilte kriteriene til den mildeste formen for mani og over grensen for hypomani. Som følge av dette fikk jeg BP1 og ikke BP2. Har aldri hatt noen lignende episoder senere, men noen hypomanier har det vært. Det har aldri skjedd noe alvorlig under disse heller. Har aldri vært psykotisk.

Er denne ene episoden nok for å sette diagnosen BP1 fremfor BP2? Legen mente i tillegg at Litium kunne være noe for meg til tross for at jeg ikke plages av ukontrollerte oppturer. Til dette sa jeg nei ettersom det kun er nedturene som forvolder skade hos meg. Jeg er imidlertid åpen for å legge til et AD for å slippe den konstante angsten for depresjon og tenker da på Wellbutrin.

Et lite tilleggsspørsmål: Jeg reagerer med mani/hypomani av Stilnoct. På godt norsk tar jeg "helt av" hvor det grenser til psykose før jeg sovner. Legen mente dette støttet hypotesen om BP med begrunnelse i at det er noe biologisk som trigges. Er du enig i dette? Har ikke tatt Stilnoct på 8 år.

Legen mener også at hypomanier så og si aldri varer mer enn 4-7 dager. Dette kunne han si på bakgrunn av møter med over 1000 bipolare. 

Endret av Janus30
Skrevet (endret)

Legen mener også at hypomanier så og si aldri varer mer enn 4-7 dager. Dette kunne han si på bakgrunn av møter med over 1000 bipolare. Mine uskyldige overskuddsperioder varer ca. 2 uker. På grunnlag av dette mener han at dette er mer manisk enn hypomant, bare fordi det varer lenger. Dette må jeg innrømme overrasket meg. Jeg er jo ikke manisk om man legger kriteriene til grunn.

Endret av Janus30
Skrevet

Legen mener også at hypomanier så og si aldri varer mer enn 4-7 dager. Dette kunne han si på bakgrunn av møter med over 1000 bipolare. Mine uskyldige overskuddsperioder varer ca. 2 uker. På grunnlag av dette mener han at dette er mer manisk enn hypomant, bare fordi det varer lenger. Dette må jeg innrømme overrasket meg. Jeg er jo ikke manisk om man legger kriteriene til grunn.

kjenner ei som hadde hypomani på 8 måneder

Skrevet

kjenner ei som hadde hypomani på 8 måneder

Min lengste overskuddsperiode er på ca. 7-8 uker. Da hadde jeg utømmelig energi, sov nesten ikke i det hele tatt, jobbet mye, trente hver dag og gikk ned i vekt. Gjorde dog ikke noe galt.

Skrevet

Min lengste overskuddsperiode er på ca. 7-8 uker. Da hadde jeg utømmelig energi, sov nesten ikke i det hele tatt, jobbet mye, trente hver dag og gikk ned i vekt. Gjorde dog ikke noe galt.

min lengste mani var minst 6 mnd men hadde ikke overskudd , var ofte sengeliggende i to mnd faktisk pga søvnmangelen 

Skrevet

min lengste mani var minst 6 mnd men hadde ikke overskudd , var ofte sengeliggende i to mnd faktisk pga søvnmangelen 

Jeg gikk på en real smell etter 8 uker med 3-5 timers søvn per døgn i snitt. Ikke deprimert men totalt utslitt. Slik er det også etter en hypomani på 10-14 dager. Jeg blir veldig sjeldent deprimert etter en overskuddsperiode, bare sliten og kognitivt "nummen".

Skrevet

Jeg gikk på en real smell etter 8 uker med 3-5 timers søvn per døgn i snitt. Ikke deprimert men totalt utslitt. Slik er det også etter en hypomani på 10-14 dager. Jeg blir veldig sjeldent deprimert etter en overskuddsperiode, bare sliten og kognitivt "nummen".

jeg hadde kaos i hjernen i to år etterpå, derfor jeg ble avhengig av abilify :(

var helt ødelagt i lang tid

men slik er det med langvarig manisk psykose

Skrevet

jeg hadde kaos i hjernen i to år etterpå, derfor jeg ble avhengig av abilify :(

var helt ødelagt i lang tid

men slik er det med langvarig manisk psykose

Jo lenger jeg kommer ut i utredningen, jo flere spørsmål får jeg. Diagnosen er klar, men jeg burde nok gå til psykoedukasjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Basert på det du selv skriver, mener jeg at du har en BP2. Dermed har jeg også sagt at jeg ikke vurderer den nevnte episoden som en mani.

Litium kan også brukes ved BP2, men er ikke førstevalg. Wellbutrin kan med fordel legges til om en er deprimert.

Reaksjonen på sovemedisinene styrker tanken om BP.

Det er verken min erfaring eller har støtte i litteraturen at hypomanier sgs alltid kun varer i 4-7 dager.

Skrevet

Basert på det du selv skriver, mener jeg at du har en BP2. Dermed har jeg også sagt at jeg ikke vurderer den nevnte episoden som en mani.

Litium kan også brukes ved BP2, men er ikke førstevalg. Wellbutrin kan med fordel legges til om en er deprimert.

Reaksjonen på sovemedisinene styrker tanken om BP.

Det er verken min erfaring eller har støtte i litteraturen at hypomanier sgs alltid kun varer i 4-7 dager.

I utgangspunktet forandrer det ikke min situasjon om det står BP2 eller BP1 i papirene mine, men jeg kjenner meg ikke igjen i BP1. Slikt sett vil jeg ha den omgjort. Jeg skal be pårørende om å gi opplysninger for å understreke fraværet av manier.

Psykiateren satt med ICD-10 og huket av på mani-kriteriene mens jeg pratet, så jeg syns det gikk litt vel fort. Han mente i tillegg at en hypomani knapt er merkbar for andre enn de som kjenner personen godt.

Kan Wellbutrin startes opp under stabil fase? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...