AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 Skrevet 28. september 2015 TV-serien Broen får kritikk for å gi et feilaktig bilde av Aspergers syndrom. Tina Kjenner har hatt diagnosen siden hun var 13 år.- Jeg har ingen venninner. Jeg er kun sammen med noen få i familien. Å være sosial er kjempevanskelig og utrolig slitsomt. Det kan hende jeg må sove i noen dager når du har gått. Jeg klarer ikke blikkontakt, og når det blir stille i en samtale, får jeg angst. Men hvis du prater masse, så prater jeg masse også, sier hun.Mange er feildiagnostisert. Ifølge Svenny Kopp er jenter med asperger ofte feildiagnostisert. Kopp er psykolog og forsker ved Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, og har doktorgrad i Aspergers syndrom hos jenter. Hun mener den underliggende lidelsen hos disse jentene ofte er usynlig.Sammen med kollega Christopher Gillberg gjennomførte Kopp i 2003 det som ofte refereres til som «Den store jenteundersøkelsen». De utredet 100 jenter med autismespektertilstand, ADHD, Tourettes syndrom og andre utviklingsforstyrrelser. Mange jenter får ADHD-diagnose, blir behandlet for angst, depresjon eller spiseforstyrrelser, uten at noen oppdager at de har en underliggende autismespekterforstyrrelse. Akkurat som Tina.Noen oppdager ikke at de har sykdommen før de er voksne. Kvinner som har erfaring med asperger, forteller at ønsket om å være grei, høflig, vennlig og snill kan ta knekken på dem. At de kompenserer, over mange år, og risikerer å bli utbrente og å få psykiske problemer som depresjon, angst, tvangsadferd og psykose. Derfor er det viktig å fange opp disse jentene så tidlig som mulig, for å kunne hjelpe dem å manøvrere i livet, uten å slite seg ut.Hvorfor oppdager vi dem ikke?http://www.e-pages.dk/aftenposten/88580/article/317526/114/1/render/?token=b4f37da16ab368dd54382ccfc53b32ee Anonymkode: 70eed...387 0 Siter
Inner self Skrevet 28. september 2015 Skrevet 28. september 2015 (endret) Jeg vil jo tro att asperger er veldig forskjellig fra person til person... Har en facebook venn som har diagnosen, og hen er veldig ulik andre med asperger jeg har lest om, som feks hun ensomme i TS. Skulle jeg spekulere vilt, så vil jeg anta att en del som blir diagnostisert med asperger, kanskje får diagnosen uten å være så "syke" som en som bare klarer å omgåes sin familie. Endret 28. september 2015 av Inner self 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 Skrevet 28. september 2015 TV-serien Broen får kritikk for å gi et feilaktig bilde av Aspergers syndrom. Tina Kjenner har hatt diagnosen siden hun var 13 år.- Jeg har ingen venninner. Jeg er kun sammen med noen få i familien. Å være sosial er kjempevanskelig og utrolig slitsomt. Det kan hende jeg må sove i noen dager når du har gått. Jeg klarer ikke blikkontakt, og når det blir stille i en samtale, får jeg angst. Men hvis du prater masse, så prater jeg masse også, sier hun.Mange er feildiagnostisert. Ifølge Svenny Kopp er jenter med asperger ofte feildiagnostisert. Kopp er psykolog og forsker ved Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, og har doktorgrad i Aspergers syndrom hos jenter. Hun mener den underliggende lidelsen hos disse jentene ofte er usynlig.Sammen med kollega Christopher Gillberg gjennomførte Kopp i 2003 det som ofte refereres til som «Den store jenteundersøkelsen». De utredet 100 jenter med autismespektertilstand, ADHD, Tourettes syndrom og andre utviklingsforstyrrelser. Mange jenter får ADHD-diagnose, blir behandlet for angst, depresjon eller spiseforstyrrelser, uten at noen oppdager at de har en underliggende autismespekterforstyrrelse. Akkurat som Tina.Noen oppdager ikke at de har sykdommen før de er voksne. Kvinner som har erfaring med asperger, forteller at ønsket om å være grei, høflig, vennlig og snill kan ta knekken på dem. At de kompenserer, over mange år, og risikerer å bli utbrente og å få psykiske problemer som depresjon, angst, tvangsadferd og psykose. Derfor er det viktig å fange opp disse jentene så tidlig som mulig, for å kunne hjelpe dem å manøvrere i livet, uten å slite seg ut.Hvorfor oppdager vi dem ikke?http://www.e-pages.dk/aftenposten/88580/article/317526/114/1/render/?token=b4f37da16ab368dd54382ccfc53b32eeAnonymkode: 70eed...387Hei! Jeg tror damen i broen gir en fin beskrivelse av en måte å ha asperger på, jeg ligner på henne( selv om det er andres ord, og jeg ikke ser det sånn selv).(men mennesker kan se "noe" et slags mønster, så det betyr ikke at likheten er fullstendig og innebærer yrke, og valg av bil) Og min pensjonerte psykiater syns Broen og en annen serie endelig sa noe om kvinner med autisme, selv syns jeg jo det er ok.Jeg tror fagfolk som psykiatere kan si mer nøyaktig noe om hvordan autisme kan arte seg hos de forskjellige, fordi de ser mange kasus.Jeg leser at jenta i artikkelen du viste til, har mer enn asperger, hun har tydeligvis sterk angst siden hun blir redd i samtaler, og da blir man jo sikkert sliten på en annen måte. Jeg blir ikke redd i samtaler, i samtaler er jeg som regel veldig konsentrert, men jeg blir sliten av støy, støyen mennesker lager er verst, støy som skapes når mange må snakke feks i pauser, istedet for å rett og slett ha pause og slappe av, benytter mange pausen til å bli mer sliten, for jeg tror stillhet er undervurdert av mange.Autisme blir ofte blandet med mye rart, autisme er ikke vanskelig å diagnostisere, men for en del jenter kan det nok være uheldig at kompetansen på jenteversjonen av autisme ikke er så kjent. Så Svenny kopp som feil, ikke er psykolog, men psykiater, gjør en god jobb ved å rette fokus mot jenter som lider i stillhet.Og når man ikke blir sett og får hjelp, så kan man lett tenke seg at man får tilleggslidelser, når man i utgangspunktet strever med uoppdaget autisme. Jeg er selv veldig opptatt av å være høflig og snill, det blir man jo sliten av sikkert i lengden, jeg ser mine døtre er det også, så det er mulig det er et trekk ved autisme, jeg tror egentlig alle jeg kjenner med autisme, er ganske så opptatt av å være velformulerte, høfflige, snille mot andre osv... Anonymkode: 284f9...045 0 Siter
slabbedask Skrevet 29. september 2015 Skrevet 29. september 2015 Hei! Jeg tror damen i broen gir en fin beskrivelse av en måte å ha asperger på, jeg ligner på henne( selv om det er andres ord, og jeg ikke ser det sånn selv).(men mennesker kan se "noe" et slags mønster, så det betyr ikke at likheten er fullstendig og innebærer yrke, og valg av bil) Og min pensjonerte psykiater syns Broen og en annen serie endelig sa noe om kvinner med autisme, selv syns jeg jo det er ok.Jeg tror fagfolk som psykiatere kan si mer nøyaktig noe om hvordan autisme kan arte seg hos de forskjellige, fordi de ser mange kasus.Jeg leser at jenta i artikkelen du viste til, har mer enn asperger, hun har tydeligvis sterk angst siden hun blir redd i samtaler, og da blir man jo sikkert sliten på en annen måte. Jeg blir ikke redd i samtaler, i samtaler er jeg som regel veldig konsentrert, men jeg blir sliten av støy, støyen mennesker lager er verst, støy som skapes når mange må snakke feks i pauser, istedet for å rett og slett ha pause og slappe av, benytter mange pausen til å bli mer sliten, for jeg tror stillhet er undervurdert av mange.Autisme blir ofte blandet med mye rart, autisme er ikke vanskelig å diagnostisereDet kommer an på graden tror jeg, det finnes alltid grensetilfeller. Jeg var visstnok vanskelig å diagnostisere. Kanskje jeg er feil-diagnostisert. Hvem vet. 0 Siter
slabbedask Skrevet 29. september 2015 Skrevet 29. september 2015 Jeg er selv veldig opptatt av å være høflig og snill, det blir man jo sliten av sikkert i lengden, jeg ser mine døtre er det også, så det er mulig det er et trekk ved autisme, jeg tror egentlig alle jeg kjenner med autisme, er ganske så opptatt av å være velformulerte, høfflige, snille mot andre osv...Anonymkode: 284f9...045Jeg er nok veldig høflig og snill i RL, men så er jeg tilsvarende kranglete og uhøflig online da... 0 Siter
Trine Skrevet 29. september 2015 Skrevet 29. september 2015 Jeg har fått høre at jeg minner om hun i Broen og Lisbeth Salander i Millennium-triologien. Jeg har hørt at begge de fremstår som Autister, men jeg er ikke autist, selv om jeg oppfører meg som disse to. Jeg er visstnok like fjern når det kommer til å ta hint, som det hun i Broen er. Saga heter hun vel, tror jeg. Vet ikke hva det er med Lisbeth som ligner på meg. Må være den anonymiteten kanskje.Selv mener jeg at jeg er slik som slabbedask beskriver. Veldig høflig og snill i RL, men tilsvarende kranglete og uhøfflig online. Men det varierer litt. Noen ganger føler jeg at jeg ikke trenger å bli tråkka på og da er jeg ikke redd for å si ifra, men ofte så vil jeg ikke være med på å lage dårlig stemning så da holder jeg kjeft. 0 Siter
slabbedask Skrevet 2. oktober 2015 Skrevet 2. oktober 2015 Autisme blir ofte blandet med mye rart, autisme er ikke vanskelig å diagnostisere,Her er hva enhetsleder Ivar Morten Gjellesvik ved Glenne regionale senter for autisme i Helse Sør-Øst har å si om den saken:Symptomene kan være vanskelige å fange opp, og det kan ta tid før diagnosen settes. 0 Siter
FGT Skrevet 2. oktober 2015 Skrevet 2. oktober 2015 Ja det er ingen tvil om at det kan være en usynlig diagnose hos mange. Saga i broen kan gjerne ha AS i sin rolle men det er ikke AS vi ser, men en litt forstyrret person, Saga, eller den hun er i virkeligheten . Sofia Helin er mer lik en med AS når hun er seg selv, de gangene jeg har sett henne i hvert fall. Har sett mange roller med AS, og de er like gale alle sammen. AS er for meg først og fremst et indre slit, spesielt i nære følelsesmessige relasjoner pga. empati forstyrrelser, Men kan selvfølgelig komme til uttrykk i forbindelse med stress, tilleggsvansker og klossethet. Depresjon og angst kan også virke forvirrende på en med As diagnose. Personligheten spiller også en stor rolle på hvordan en fremstår. Så mye av det vi ser, har i utgangspunktet lite med AS å gjøre. 0 Siter
slabbedask Skrevet 2. oktober 2015 Skrevet 2. oktober 2015 Ja det er ingen tvil om at det kan være en usynlig diagnose hos mange. Saga i broen kan gjerne ha AS i sin rolle men det er ikke AS vi ser, men en litt forstyrret person, Saga, eller den hun er i virkeligheten . Sofia Helin er mer lik en med AS når hun er seg selv, de gangene jeg har sett henne i hvert fall. Har sett mange roller med AS, og de er like gale alle sammen. AS er for meg først og fremst et indre slit, spesielt i nære følelsesmessige relasjoner pga. empati forstyrrelser, Men kan selvfølgelig komme til uttrykk i forbindelse med stress, tilleggsvansker og klossethet. Depresjon og angst kan også virke forvirrende på en med As diagnose. Personligheten spiller også en stor rolle på hvordan en fremstår. Så mye av det vi ser, har i utgangspunktet lite med AS å gjøre.Det er visst stor uenighet om hva AS er... 0 Siter
FGT Skrevet 2. oktober 2015 Skrevet 2. oktober 2015 (endret) AS er en nevrobiologisk tilstand, det er nesten de fleste i hvert fall enig i. Videre så er vi veldig forskjellige. , der sterke sider og svake sider blir forsterket i alle retninger. et eksempel: Hvis en AS person er tilbake holden og sky, så kan disse stå lang fra en fremmed person når de prater med dem. Hvis AS personen er åpen og kontaktsøken og intens for eksempel, så kan de stå helt opp i ansiktet til en fremmed. Endret 2. oktober 2015 av FGT 0 Siter
slabbedask Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 AS er en nevrobiologisk tilstand, det er nesten de fleste i hvert fall enig i. Videre så er vi veldig forskjellige. , der sterke sider og svake sider blir forsterket i alle retninger.Hvordan kan man da vite om det er AS man "har"? Det er helt umulig å vite sikkert. 0 Siter
Trine Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Hvordan kan man da vite om det er AS man "har"? Det er helt umulig å vite sikkert.Man kan ikke vite det 100% sikkert, men man må scoore høyt på tester og hatt tegn fra før fylte 3 år. Jeg tenker at dersom man har autistiske trekk før man er 3 år så er vel sannsynligheten stor nok for at man har AS. 0 Siter
slabbedask Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Man kan ikke vite det 100% sikkert, men man må scoore høyt på tester og hatt tegn fra før fylte 3 år. Jeg tenker at dersom man har autistiske trekk før man er 3 år så er vel sannsynligheten stor nok for at man har AS.Problemet er når det er ørten år siden man var 3 år (som også var lenge før AS-diagnosen kom inn i systemet). 0 Siter
Trine Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Problemet er når det er ørten år siden man var 3 år (som også var lenge før AS-diagnosen kom inn i systemet).Da må foreldrene fortelle hvordan man var. Jeg er helt enig i at det er et problem. 0 Siter
slabbedask Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Da må foreldrene fortelle hvordan man var. Det er lenge siden, og ikke så lett å huske detaljer. Og hva hvis problemene hovedsaklig gjorde seg gjeldene senere f.eks. fra man var 6-7-8 år?Dessuten er det vel hvordan man fungerer NÅ som er det avgjørende.Egentlig er det bare tull og meningsløst alt sammen siden det ikke er noe å gjøre med det uansett. 0 Siter
kasssy Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 føler ikke selv at Asperger er noe usynlig lidelse akkuratt. stort sett alle jeg snakker med sier jeg er snål og merkelig. Ene psykologen jeg hadde sa at jeg hadde det mest bisare kroppspråket han hadde sett noen gang. han syntes det var underholdende at en fyr som tilsynelatende var mer autistisk enn de med lavt fungerende autisme klarte å oppføre seg noenlunde normalt.har selv fått mye negative følger av Asperger- bruker en relativt høy medisinering 150-200 mg truxal 150 mg effexor- har alltid prøvd VELDIG hardt og passe inn, men bare blitt ledd av og tullet med- ikke hatt sex eller kysset en jente i en alder av 26.- aldri vært i lønnet arbeid, ble ufør som 21åring- ekstremt følsom på lyd,lukt,lys,synsintrykk, ekstremt hevngjerrig.- har aldri hatt venner, eller folk jeg har pratet med som ikke har stillt spørsmål vedrørende kroppspråket mitt, måten jeg beveger meg på og måten jeg snakker på.- husker jeg startet på ett studie en gang, og hadde meget bra utsende på den tiden, var typisk at ei jente kom bort og snakket til meg, og stakk ca 30-60 sekunder seinere når de skjønte hva de hadde begitt seg ut på.har bekjentskap til noen med AS selv, noen av de kan jeg merke absolutt ingen ting på+ at de har fungert bra på skole og er i jobb osv, man kan kort fortalt ikke merke noen ting på dem, så skjønner ikke helt hva disse psykologene som har stillt diagnosen på de har tenkt, skulle nesten trodd AS ble brukt som restdiagnose slik at de fikk rettigheter i NAV, siden AS er en diagnose som gir VELDIG mye rettigheter vedrørende trygd, så vidt meg bekjent kan man ikke bli nektet ung ufør om man har AS på papiret, og ung ufør er strengt. 0 Siter
Trine Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Det er lenge siden, og ikke så lett å huske detaljer. Og hva hvis problemene hovedsaklig gjorde seg gjeldene senere f.eks. fra man var 6-7-8 år?Dessuten er det vel hvordan man fungerer NÅ som er det avgjørende.Egentlig er det bare tull og meningsløst alt sammen siden det ikke er noe å gjøre med det uansett.Jeg er enig med deg, men tydeligvis er det avgjørende hvordan man var før man var 3 år. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Det eneste jeg kjente meg igjenn i i broen var når hun spurte han mannen om han var sint eller irritert på henne. Alt annet stemmer ikke helt, og jeg har høytfungerende autisme. Mamma merket at jeg var anderledes når jeg var 18 måneder, for jeg blant annet reagerte ikke på lyder. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.