Gå til innhold

NHD er dette bipolar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viss man kun er deprimert (suicidal-deprimert) i ca 2-5 timer av gangen og disse 2-5 timene kommer nesten hver dag. Hva er diagnosen da?

Anonymkode: 93f9a...160

Skrevet

Viss man kun er deprimert (suicidal-deprimert) i ca 2-5 timer av gangen og disse 2-5 timene kommer nesten hver dag. Hva er diagnosen da?

Hvordan er du resten av døgnet?

Skrevet

Hvordan er du resten av døgnet?

Nøytral. Jeg er ganske sikker på at jeg aldri har verdt i nærheten av "manisk".

Skrevet

Drit i å finne ut av diagnosen, søk hjelp for problemene dine i stedet. Spiller ingen rolle hva man velger å klassifisere det som, det er uansett fastlegen i første instans som avgjør om du har behandlingstrengende problemer.

Nei, for grunnen til at det er viktig, om det er bipolar eller vanlig depresjon eller noe annet, er at de 2 trenger forskjellige medisiner, f.eks en bipolar kan bli manisk av ssri, derfor.

Skrevet

• Desperate anstrengelser for å unngå å bli forlatt. 
  • Nei, bor alene så er alltid alene.
  •  
  • Et mønster med ustabile og intense mellommenneskelige forhold som er kjennetegnet ved veksling mellom idealisering og devaluering. 
  • Har ikke så mye menneskelig kontakt annet enn med familie, men følelsen for familien og dem jeg har kontakt med, varierer nok ganske sterk fra mildt hat til å være glad i.
  •  
  • Vedvarende ustabilt selvbilde og identitetsfølelse.
  •  ja
  •  
  • Impulsivitet på minst to selvskadende områder som for eksempel sløsing med penger, seksualitet, rusmisbruk, vill bilkjøring og overspising.  
  • nei
  •  
  • Gjentatte selvmordsforsøk, demonstrasjoner, trusler om selvskadende atferd, eller selvskadende atferd.  
  • Bare prøvd selvmord 1 gang da jeg var 15.
  •  
  • Stemningsmessig ustabilitet (på fagspråket kalles det affektiv ustabilitet) på grunn av markert tendens til følelsesmessige reaksjoner (for eksempel intens episodisk nedstemthet, irritabilitet, eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden mer enn noen få dager).
  •  hmm?
  •  
  • Kronisk tomhetsfølelse.
  • Ja, har derealisering og depersonalisering
  •  
  • Upassende, intenst sinne og/eller vansker med å kontrollere sinne.  
  • Er sjeldent eller aldri sint, nå for tiden. Men da jeg var ungdom DA var jeg sint da.
  •  
  • Stressutløste paranoide tanker.  
  • Jeg kan til tider være litt paranoid

Skrevet

Dette er ikke hensiktsmessig. Utredning får du hos kompetent psykolog eller psykiater som du møter fysisk, i samme rom. Du får spørreskjema, det blir foretatt mange, lange intervjuer, det innhentes ofte inn komperentopplysninger, blodprøver og andre fysiske tester som hoderøntgen.

Skrevet

Går du på SSRI? Kan være "brief recurring depression disorder", som jeg mener att kan komme av langvarig SSRI bruk. Jeg hadde noe sånt. https://no.wikipedia.org/wiki/Tilbakevendende_kortvarig_depresjon

Anonymkode: 6805a...3fa

Ja jeg går på ssri, og har gjort det i minst 4 år sammenhengende..

Men Tilbakevendende kortvarig depresjon står det at "de er svært kortvarige (2-4 dager), men mine varer jo bare i timer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg tror ikke dette er bipolar lidelse.

Om du gir en mer fullstendig sykehistorie, blir svaret sikrere. Stikkord: Debut, har det evt vært gode perioder i mellom, hvor mange slike perioder har det vært, brukes det rusmidler, medisiner brukt, evt andre diagnoser som er gitt, psykiske sykdommer i slekten.

Skrevet

Her har du en "aldri så liten" vitsetegning, for å muntre opp humøret litt. :)

image.jpg

Skrevet

Her har du en "aldri så liten" vitsetegning, for å muntre opp humøret litt. :)

image.jpg

Hæ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...