Gå til innhold

Jobbe ekstra når jeg er delvis uføretrygdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvordan det fungerer? Jeg er uføretrygdet på grunn av psykisk lidelse. Det blir bare en liten periode jeg vurderer å jobbe mer. Må jeg begynne å sende meldekort igjen eller kan jeg avtale en viss prosent jeg skal jobbe med nav og arbeidsgiver? Må jeg overbevise nav etterpå at det er nok det jeg jobber idag, selv om jeg klarer mer en liten periode.

Dette er noe jeg vurderer å gjøre for å unngå å gå på en ny smell. 

Anonymkode: 0732f...b8c

Skrevet

Fra januar  i år ble det nye regler, som gjør det lettere å kombinere jobb og uføretrygd. Du kan jobbe så mye til vil, uten at uføregraden din reduseres, men over en viss inntekt vil uføreutbetalingene dine reduseres. 

Les mer her: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/Jobbe+ved+siden+av+uføretrygd.401341.cms

Men må jeg melde fra til nav eller blir trygden automatisk trekt når de ser hva jeg har fått utbetalt? Eventuelt på hvilke måte meldes det fra? Kan det stemme at jeg kan tjene 60 000 uten at trygden reduseres? Det stod noe slikt i papirene, men det stod så mye mer at jeg ble usikker. 

Skrevet

Alt dette står jo i linken jeg hadde i innlegget, leste du den ikke?

Når skal du melde inn forventet inntekt?

For å sikre at du får riktig utbetaling av uføretrygd må du melde fra til NAV når

• du forventer å få en årsinntekt som er høyere enn inntektsgrensen din
  • årsinntekten din endrer seg fra det du tidligere har meldt inn

Og ja, hvis du ble uføretrygdet før 1. januar 2015 - kan du tjene 60 000 kroner (1G) før trygden reduseres - dette i en overgangsperiode fordi vi hadde lov til å tjene 1G før de nye reglene trådte i kraft (står også i linken)....

Skrevet

Så da må det meldes fra til nav fra første krone? Hvis jeg jobber en fast dag ekstra er det greit, men jobber jeg etter hvor mye jeg klarer kan jeg ikke forhåndsmelde det. Da må det vel bli meldekort igjen.

Jeg ble sykere av navsystemet, uten at jeg her vil gå inn på hvorfor. Derfor er det best å la det bli som det er hvis det blir for komplisert.

Skrevet

Jeg vet ingenting om reglene men jeg vil gratulere deg som trer skrittet ut i arbeidslivet igjen. Sist jeg ringte nav sentralt og spurte om akkurat dette sa de at jeg bare kunne jobbe i vei. Jeg jobber hjemmefra og tjener foreløpig veldig lite men håper etterhvert å gjøre det til en i hvert fall delvis levevei. Nå skal jeg lese linken ovenfor. Regner med å bli klokere jeg og.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet ingenting om reglene men jeg vil gratulere deg som trer skrittet ut i arbeidslivet igjen. Sist jeg ringte nav sentralt og spurte om akkurat dette sa de at jeg bare kunne jobbe i vei. Jeg jobber hjemmefra og tjener foreløpig veldig lite men håper etterhvert å gjøre det til en i hvert fall delvis levevei. Nå skal jeg lese linken ovenfor. Regner med å bli klokere jeg og.

Lykke til!

Jeg har nå vært delvis i arbeid hele tiden da. Det er bare en liten periode jeg burde jobbe mer. Men jeg vet ikke om jeg klarer det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...