Gå til innhold

Er rarheten angst eller noe mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir man rar i hodet av angst? Har vanskelig for å tro at rarheten er bare angst, kan det ha noe med medisiner å gjøre? Skulle jo bare besøke foreldrene mine og der ble jeg rar, måtte ha følge hjem. De syns også det er rart at jeg får dette, kan jo ikke gjøre noenting uten å bli rar. Er det vanlig å bli rar når man har schizoaffektiv? Må jeg virkelig leve med dette?

Skrevet

Blir man rar i hodet av angst? Har vanskelig for å tro at rarheten er bare angst, kan det ha noe med medisiner å gjøre? Skulle jo bare besøke foreldrene mine og der ble jeg rar, måtte ha følge hjem. De syns også det er rart at jeg får dette, kan jo ikke gjøre noenting uten å bli rar. Er det vanlig å bli rar når man har schizoaffektiv? Må jeg virkelig leve med dette?

Hva mener du med "rar"?

Anonymkode: a5a2e...ba3

Skrevet

Hva mener du med "rar"?

At alt blir uvirkelig og at det kribler i hodet, det blir vanskelig å gå. 

Skrevet

Du må forklare det beddre enn"rar". Hva var det som skjedde hos foreldra dine? Hvorfor klarte du ikke dra hjem selv?

Anonymkode: ce9ed...cbf

Skrevet

Kan være angst, kan være noe fysisk. Du bør gå til legen og be om en grundig sjekk med blodprøver og full pakke.

Skrevet

Du må forklare det beddre enn"rar". Hva var det som skjedde hos foreldra dine? Hvorfor klarte du ikke dra hjem selv?

Anonymkode: ce9ed...cbf

Men det er så vanskelig å forklare, satt der og spiste vafle så ble jeg plutselig så rar. Når jeg blir rar føles det som om jeg skal dette sammen, derfor måtte jeg ha følge hjem. Kjenner rarheten igjen fra sist sommer, men da var jeg jo skikkelig syk. 

Skrevet

Kan være angst, kan være noe fysisk. Du bør gå til legen og be om en grundig sjekk med blodprøver og full pakke.

Ja kanskje jeg skal gå til lege, men hva skal jeg si jeg vil sjekke da? Tidligere har jeg sagt jeg vil sjekke om jeg mangler noe, de blodprøvene har vært fine. Og han sa det er helst eldre folk som har mangelsykdommer. 

Skrevet

Men det er så vanskelig å forklare, satt der og spiste vafle så ble jeg plutselig så rar. Når jeg blir rar føles det som om jeg skal dette sammen, derfor måtte jeg ha følge hjem. Kjenner rarheten igjen fra sist sommer, men da var jeg jo skikkelig syk. 

Hvor mye risperdal tar du nå?

Skrevet

Hvor mye risperdal tar du nå?

Tar 3 mg som de sa jeg skulle gjøre. Forstår bare ikke dette. 

Skrevet

Skjer. dette bare når du er ute, ikke hjemme?

Skrevet

Det minner veldig om sånn jeg kan bli når blodtrykket faller. Det er ikke varlig men grådig ekkelt. 

Skrevet (endret)

Skjer. dette bare når du er ute, ikke hjemme?

Det skjer helst når jeg går ut av huset ja, skjer av og til hjemme. Nesten hver gang jeg går ut. Kan skje hjemme hvis jeg får besøk av noen. 

Endret av stjernestøv
Skrevet

Det minner veldig om sånn jeg kan bli når blodtrykket faller. Det er ikke varlig men grådig ekkelt. 

Ja det er ekkelt, kan jo være det og ja. Det varer en stund. 

Skrevet

Det skjer helst når jeg går ut av huset ja, skjer av og til hjemme. Nesten hver gang jeg går ut. Kan skje hjemme hvis jeg får besøk av noen. 

Høres ut som angst.

Skrevet

Høres ut som angst.

Det var det sykepleieren sa, er bare så rart med den rarheten. Han sa jeg burde kalle det angst, men det er jo rar jeg føler meg. 

Skrevet

Det var det sykepleieren sa, er bare så rart med den rarheten. Han sa jeg burde kalle det angst, men det er jo rar jeg føler meg. 

En blir ofte rar og fjern av angst. Behøver ikke være "redd".

Skrevet

En blir ofte rar og fjern av angst. Behøver ikke være "redd".

Det er nettopp redd jeg blir, men skal prøve å tenke at det er vanlig. 

Skrevet

Det du beskriver kan høres ut som derealisering. Det er et symptom som mange med psykoselidelser kan oppleve — men mange andre også. Jeg syns ikke det er så viktig hva du kaller det, eller om du knytter det til angst eller til psykoselidelsen.

Det virker for meg som det først og fremst opptrer når du er sammen med andre. Du kan forsøke å finne ut hva som trigger det og hva som gjør det bedre og verre.

Skrevet

Det du beskriver kan høres ut som derealisering. Det er et symptom som mange med psykoselidelser kan oppleve — men mange andre også. Jeg syns ikke det er så viktig hva du kaller det, eller om du knytter det til angst eller til psykoselidelsen.

Det virker for meg som det først og fremst opptrer når du er sammen med andre. Du kan forsøke å finne ut hva som trigger det og hva som gjør det bedre og verre.

Ok, da skal jeg lese litt om det. Begynner å bli lei av dette, er det noen måte å bli kvitt det på?

Skrevet

Hei!

Det var en lege som sa til meg en gang, og jeg synes det var klokt sagt, at iblant er det viktigste å finne ut hva noe IKKE er, fremfor å finne ut hva noe er.

Det er gjerne sånn, helsevesenet kan være flinke til å utelukke at noe du plages med er farlig eller dødelig, men ikke nødvendigvis like flinke til å finne en konkret årsak til "uspesifikke" plager. Denne "rarheten" din er jo veldig uspesifikk, altså kan det skyldes "alt eller ingenting". Men jeg tror det er veldig få farlige sykdommer som har "rarhet" som symptom.

Jeg ville tenkt at det er et symptom på sykdommen din, om det skyldes angstkomponenten eller øvrige deler av sykdommen vet jeg ikke. Hvis jeg skulle tippe, ville jeg tro at det skyldes at du opplever mange ulike inntrykk, som stresser deg.

Men jeg tror du har fått utelukket nå at det er farlig. Det er vel det viktigste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...