Gå til innhold

Tvangstanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å skrive dette kort og presist.

Jeg har episoder med tvangstanker og overdreven subvokalisering inne i hodet(snakker med meg selv inne i hodet). Litt mer om hva jeg snakker om inne i hodet. Det kan være alt fra dagligsdagse ting å simulere samtaler mellom to eller flere personer inne i hodet. Problemet kommer først når jeg bestemmer meg for å sabotere meg selv. Det blir å subvokalisere tanker som 'jeg trenger ikke foten min, best å spikke den av'. 'jeg bør virkelig vurdere å spise noe giftig, kanskje det smaker godt' 'Jeg liker egentlig ikke familien min, jeg bare later som' og mye "metatanker" som 'du tenker dette fordi dypt dypt inne i deg er det sånn du egentlig har det'.

Nå er det ikke slik at tankene er noe skremmende eller noe slik, det er rett og slett at dem "stjeler" konsentrasjon. Det er det at jeg greier ikke å stanse meg selv fra å tenke disse tankene og skuffelsen rundt dette. Det å "motså" tvangstankene og stoppe dem fungerer til en hvis grad, men gir mange psykosomatiske problemer som hodepine, kjevespasmer, "leamus" i øyelokket, små rykk i venstre biceps og en intens kjiling inne i hodet.
Jeg får også en følelse at dette er alt sammen bare noe jeg innbiller meg selv til og at det egentlig ikke er noe problem men, all empiri og rasjonell tankegang tyder på det motsatte. Jeg har allerede tatt kontakt med psykolog og blitt henvist til psykiater så ting er på vei mot en løsning.

Alt jeg lurer på er det noen som har hatt noen liknende eller har noe konstruktivt å komme med?

Anonymkode: 41d5c...be4

Skrevet

Det sies at trikset er å ikke bry seg om disse tankene, bare la dem "flyte" forbi. Ikke tillegge dem noe vekt. Dersom du begynner å tenke at de forstyrrer deg (tar konsentrasjon ol) så kobler du inn følelser (f.eks. irritasjon), og da blir det vanskeligere å fokusere på noe annet. Problemet med å forsøke og stoppe dem er at da må du tenke på dem (fordi du da må tenke på hva du ikke skal tenke på).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...