Gå til innhold

Om lykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært og er fremdeles i lange perioder svært ulykkelig pga min sønns tilstand. Allikevel har jeg klart å finne glede i hverdagen. Har jeg et talent eller er jeg riktig medisinert? Kanskje begge deler?

Jeg tror litt av hemmeligheten ved å føle lykke er å gjøre sine gleder små. En solskinnsdag. Enn sommerfugl nå i september. At min yngste sønn spiste 2 gulrøtter i dag. Å våkne uten symtomer. Å ta en varm dusj. Rent sengetøy. Slippe sukkerkick. Null regninger i postkassen. Ta en dag av gangen kanskje? Dessuten tror jeg det er smart å la være å stille så strenge krav til livet.

Jeg er så takknemlig for at jeg har det så bra som jeg har det. Ulykkelig til tider? Ja. Nervøs? Ja. Energiløs?Ja Paranoid? Ja Sint? Ja. Men sånn skal det være. Sånn er det å være menneske.

Jeg prøver med dette innlegget og spre litt glede og håp.

Ha en riktig god ettermiddag og kveld alle sammen!

Nicklusheletida
Skrevet

"Ta en dag av gangen kanskje?"

Ja , men lurt å tenke flere dager fremover også slik at en slipper å bli ulykkelig når det kommer en regning i postkassa f.eks :D Livet blir så mye behageligere når en slipper slike ubehagelige overraskelser, men  er forberedt på at de kommer.:)

Ellers er det viktig for meg  ha noe å glede meg og se frem til. Det trenger ikke være store tingene, men lettere å komme gjennom traurige arbeidsdager hvis jeg har noe å glede meg til. Det kan bare være så enkelt som ting jeg skal gjøre i helga. Den planlegges gjerne på forhånd slik at jeg er sikker på å få noe hyggelig ut av den. 

Kanskje jeg tok deg for bokstavelig nå. Stor sett eng i alt :)   Tror på det å gjøre sine gleder små.

Nicklusheletida
Skrevet

Fremstår for meg bare som et skryteinnlegg, sånn man finner på Facebook hvor det er om å gjøre å fremstille seg selv på best mulig måte. Ikke noe galt i det, men tror ikke intensjonen er å spre håp og glede.

Og jeg tror du har misforstått hele innlegget. Intensjonen var nok bare å ha en liten diskusjon om hva som gir glede og ikke noe annet ut over det. Surmaga kommentar du kom med.

Skrevet

Fremstår for meg bare som et skryteinnlegg, sånn man finner på Facebook hvor det er om å gjøre å fremstille seg selv på best mulig måte. Ikke noe galt i det, men tror ikke intensjonen er å spre håp og glede.

Det var vel ikke akkurat så mye skryt i innlegget. 

Skrevet

Jeg har også tro på de små gleder i livet.  Og det er også det jeg gleder meg over når jeg er bra.  Men når jeg er syk så nytter ingenting. Jeg er inne i en bra periode nå der jeg kan glede meg over små ting, selv om jeg fremdeles har mitt og slite med.  Men som du sier så er det slik å være menneske.

Anonymkode: a8757...b15

Skrevet

Jeg har vært og er fremdeles i lange perioder svært ulykkelig pga min sønns tilstand. Allikevel har jeg klart å finne glede i hverdagen. Har jeg et talent eller er jeg riktig medisinert? Kanskje begge deler?

Jeg tror litt av hemmeligheten ved å føle lykke er å gjøre sine gleder små. En solskinnsdag. Enn sommerfugl nå i september. At min yngste sønn spiste 2 gulrøtter i dag. Å våkne uten symtomer. Å ta en varm dusj. Rent sengetøy. Slippe sukkerkick. Null regninger i postkassen. Ta en dag av gangen kanskje? Dessuten tror jeg det er smart å la være å stille så strenge krav til livet.

Jeg er så takknemlig for at jeg har det så bra som jeg har det. Ulykkelig til tider? Ja. Nervøs? Ja. Energiløs?Ja Paranoid? Ja Sint? Ja. Men sånn skal det være. Sånn er det å være menneske.

Jeg prøver med dette innlegget og spre litt glede og håp.

Ha en riktig god ettermiddag og kveld alle sammen!

Hei!

Jeg vet ikke.

Jeg har verken talent på det der emnet, eller er medisinert, og jeg kjenner meg lykkelig, men det er en sånn god lykkefølelse som kommer av trygghet.

Så det er nok en lykke, man mer får og blir bevisst når man har strevd mye også kommer på plass inni seg. I vertfall sa min pensjonerte psykiater at det var sånn.

Det er i vertfall sånn jeg føler det.

Jeg hadde ikke kommet hit i livet selv, så derfor skriver jeg at dette ikke er talent, jeg var heldig å treffe en psykiater som gjorde meg til en så stor del av seg, sånn at jeg ble kjent med og nysjerrig på henne og videre, mennesker generelt. En psykiater som nok så meg, og ikke begrensinger som diagnose, ant timer alle skal hjelpes innenfor osv, men som hadde mer perspektiv.

Og medisiner er jeg egentlig glad ikke fins for autisme, 

Men jeg er glad du kjenner det sånn, jeg forstår sorgen og fortvilelsen ved å ha sykt barn, jeg tror du har rett i at evner man se gleden i de små ting, samt ha perspektiv, så er ikke lykkefølelsen langt unna. 

Jeg strever en god del, og selv om enkeltdager nå har vært et rent mareritt, sett isolert, så er de ikke det, sett i en større sammenheng. Ikke minst tenkte jeg i går og i kveld, når nakke og skuldre verker at dette stresset mitt er ganske selvvalgt, men akkurat nå for tiden er jeg ekstremt sta, pga av en konkret sak, min mann sa også i kveld noe om at det nytter ikke stoppe mamma når hun bare skal jobbe litt til. Jeg er veldig sta. 

Jeg gruer meg til i morgen, jeg har vært hjemme nå så mange dager at å gå til noe sted frister lite, men jeg må, dessverre.

Håper det går fremover med barnet ditt, det var hyggelig å lese at du har det bra, tross vansker og sorg.

Skrevet

Jeg har også tro på å fokusere på små gode ting. Livet kan være temmelig vanskelig i perioder, og for å klare seg gjennom det, må jeg lukke ut det vanskelige og virkelig nyte de gode tingene. I går var det sopptur i skogen sammen med min far - i helga var det tyttebærtur med ei venninne. Denne uka er det alenetid i et herlig tomt hus mens mann og barn er på høstferie. Det kan være et glass vin om kvelden, eller lukta på fjellet eller i hagen nå om høsten. For meg er det viktig å bruke sansene og lagre minnene.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Vi har alle vår egen lille formel på hvordan man skal oppnå glede. Jeg nevner i innlegget mitt at jeg er optimalt medisinert og det gjør jo at dette i det hele tatt er mulig. Blir jeg syk faller også jeg helt sammen.

Til Nicklusheletida: Jeg er helt enig med deg om at planlegging og det å glede seg til noe er viktig. Innimellom hoper ting seg opp og jeg blir helt matt av å se på listen med gjøre-ting. Da er jeg tar blott et øyeblikk av gangen.

Til AnonymBruker: Da er vi heldige begge to som er inne i en god periode. Vi får klamre oss til håpet om at det fortsetter. Bli ikke overrasket hvis det kommer et jamreinnlegg fra meg.:)

Til Madelenemie: Det du skriver er alltid interessant. Du er virkelig et friskt pust her inne. Håper nakke og skuldre er bedre og at du snart kan puste ut.

Til Påskelilje: Ikke skjønner jeg at du tør å plukke sopp! Det gjør ikke jeg for jeg er livredd for å forgifte hele familien. Som deg liker jeg å bruke sansene. Ikke alt er vakkert men det er en del av det store hele. Jeg opplevde en gang i mitt liv som gift med småbarn at mannen min tok med seg barna og dro bort for noen dager. Helt herlig å være alene! Men nå som redet begynner å bli tomt blir savnet av en kjæreste stadig sterkere.

Og til deg Psychopomp hvis du leser dette: Si hva du vil. Jeg bryr meg ikke. Kan det være Jante som er ute å går? Skal vi bare dele vår smerte og ikke vår glede?

Skrevet

bra noen er lykkelig. selv var jeg ofte lykkelig da jeg var yngre.

selv hadde jeg EN god dag, det var alt jeg fikk, før alt gikk til helvete

greide vaske og laga salmalaks.nå er alt mongo i huet mitt. fuck alt. burde drukne meg

Skrevet

bra noen er lykkelig. selv var jeg ofte lykkelig da jeg var yngre.

selv hadde jeg EN god dag, det var alt jeg fikk, før alt gikk til helvete

greide vaske og laga salmalaks.nå er alt mongo i huet mitt. fuck alt. burde drukne meg

Får du ikke hjelp?

Skrevet

Får du ikke hjelp?

jo en dame på dps som bare "avventer" alt

Skrevet

jo en dame på dps som bare "avventer" alt

Psykolog, psykiater eller psykiatrisk sykepleier?

Skrevet

Psykolog, psykiater eller psykiatrisk sykepleier?

Anonymkode: a8757...lege ikke psydkiater

Skrevet

Da mener jeg du burde kunne be om å få bli vurdert av en psykiater.  Det er ikke vanskelig å forstå at du ikke er bra for tiden, og jeg skulle tro manglende korrekt behandling kan gjøre det verre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...