AJP Skrevet 30. september 2015 Skrevet 30. september 2015 (endret) Slik jeg har forstått det blir tvangslidelse betegnet som en angstlidelse da angst sies å være utgangspunktet for at en utfører tvangshandlinger. Meg det jeg lurer på er om det kan være andre ting en angst som ligger i bunn som f.eks. en overbevisning? Dersom jeg f.eks. vasker meg mye/grundig kan det jo være fordi jeg er redd for smitte eller giftige stoffer, men hva om jeg gjør det fordi jeg synes at det er den beste måten å gjøre det på? Altså at det er en overbevisning om at det er den beste måten snarere enn konkret angst som er utgangspunktet for at jeg gjør det. Er det fortsatt tvangslidelse? Endret 30. september 2015 av AJP 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Forklaringen går nok mer på at det utløser angst å ikke etterkomme tvangen. 0 Siter
ISW Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Interessant spørsmålDet har blitt forsket mye på om tvangslidelse kan skyldes andre mekanismer enn kun angst. Det er vel etter hva jeg forstår funnet bevis for at tvangslidelse også kan involvere dopaminerg overstimulering, spesielt i de tilfellene hvor det foreligger en "overbevisning" slik du nevner (tvangslidelse med dårlig innsikt). Det er jo også en grunn for at antipsykotika ofte hjelper mot tvangslidelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.