påskelilje Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Hei!Tusen takk for et forslag som var bedre enn min "ok skal vi gå på kafe nå?" forslag/løsning.Jeg syns det høres bedre ut om jeg i morgen sier, " Syns du vi skal ta en pause når vi har jobbet oss gjennom dette første oppgavesettet?" Det høres mykere ut, det er mer at jeg ikke kommer på det sånn av meg selv, men jeg kan forstå at det er en forskjell som går på forespørsel kontra , ja sånn jeg kanskje tidvis er.Da rekker jeg også mentalt å forberede meg på at slik er arbeidsformen. Det er ikke så ille heller, jeg har fått beskjed om å ta pauser, noe jeg ikke gjør, sånn at den enes behov kan dermed oppfylle anbefalninger.Selv om jeg ikke kom på det av meg selv, så skal jeg bruke dette, jeg skal bruke det faktisk på flere, jeg syns det høres så fleksibelt og imøtekommende ut, og sånn vil jeg jo være mot andre.Hun er syk i dag også, så jeg skrev at da gjør jeg oppgavene denne uken også, og sender de over når jeg er ferdig. Jeg fik tre hjerter på sms tilbake. Jeg ble glad, da er hun ikke sint/såret pga av den sms hvor jeg minnet henne om matpakke.Det var godt å høre! Kan godt være at hun liker din direkte væremåte :-) En på jobben som jeg kjenner godt, er veldig direkte. Og en dag vi pratet sammen, og han var så direkte at jeg måtte le litt av han (kommenterte det), så sa han at jeg burde føle meg beæret over at han var direkte på den måten med meg, fordi det var han med de han kjente godt og som han stolte på. Og jeg ser at det er sant, her på kontoret. De han snakker mye med, dropper han masse krimskramssnakking med - de han ikke er så tett på, bruker han mer høflig prat til. Det er helt greit når en kjenner ham :-)Men pass på, så du ikke befaler henne om ulike ting, de færreste liker det. 2 Siter
laban Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Er det denne dere snakker om é? I såfall er det bare å trykke ctrl + alt + den ved siden av back space. den som har symbol ´ og ` Jeg har prøvd diverse kombinasjoner med den tasten, uten hell. Tror nok det er andre ting som også spiller inn, f.eks. type og versjon av nettleser. 0 Siter
påskelilje Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Er det denne dere snakker om é? I såfall er det bare å trykke ctrl + alt + den ved siden av back space. den som har symbol ´ og ` eDet går ikke her. Trykket ctrl + alt + tasten med aksentene. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Skrevet 1. oktober 2015 Sosiale koder kan være veldig utfordrende, selv for ikke Asberger. Veldig fint at du får så mange gode svar og at du klarer å uttrykke deg på den måten du gjør. Jeg tenker at din samarbeidspartner også kunne uttrykt seg klarere på hva hun trengte eller virkelig hadde lyst til. Det hadde hjulpet deg, uten at du må tilkjennegi at du har en diagnose. Det er mange som er veldig utydelige, og feilskjær skjer oftere og oftere i kommunikasjon mellom mennesker i dag på grunn av det. Jeg synes ikke din SMS er frekk, kanskje litt tankeløs, men hvem er ikke det innimellom? Anonymkode: 68ea8...940Hei!Jeg skal treffe henne i morgen tidlig kl 08.00 hun har da bestemt seg for å bli frisk skrev hun.Jeg skal da beklage at jeg bad henne på sms ta med matpakke, samt forklare at jeg gjorde dette for å være omtenskom.Det kan være snakk om kulturforskjell, hun er fra Asia, jeg tiltrekker meg utlendinger med "problemer", dvs språkvansker, Det er derfor jeg må snakke engelsk, og gjøre flere oppgaver, men nå fikk jeg nylig beskjed om å snakke norsk, ikke engelsk, fordi hun må integreres i det norske samfunn. Jeg vil ikke være tankeløs heller, jeg har så mange tanker i hodet, samt evne til å forstå, at være tankeløs er noe jeg helst ikke vil være. 0 Siter
slabbedask Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 eDet går ikke her. Trykket ctrl + alt + tasten med aksentene. Hold nede Alt-tasten og trykk 0233 på det numeriske tastaturet. 0 Siter
Trine Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg har prøvd diverse kombinasjoner med den tasten, uten hell. Tror nok det er andre ting som også spiller inn, f.eks. type og versjon av nettleser.eDet går ikke her. Trykket ctrl + alt + tasten med aksentene. Da mangler dere "the magic touch" Da er det nok ikke så greit Jeg bruker firefox, funker der og i vanlige skriveprogram, har ikke testet i andre nettlesere. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Skrevet 1. oktober 2015 Det var godt å høre! Kan godt være at hun liker din direkte væremåte :-) En på jobben som jeg kjenner godt, er veldig direkte. Og en dag vi pratet sammen, og han var så direkte at jeg måtte le litt av han (kommenterte det), så sa han at jeg burde føle meg beæret over at han var direkte på den måten med meg, fordi det var han med de han kjente godt og som han stolte på. Og jeg ser at det er sant, her på kontoret. De han snakker mye med, dropper han masse krimskramssnakking med - de han ikke er så tett på, bruker han mer høflig prat til. Det er helt greit når en kjenner ham :-)Men pass på, så du ikke befaler henne om ulike ting, de færreste liker det. Hei! Takk, ja jeg skal passe på,Jeg må passe på, det er lurt å passe på,Jeg blir nemlig lei meg når jeg skjønner at jeg ikke strekker til, særlig fordi jeg prøver justere meg og være sånn at ting går greit. Hvorfor skulle jeg ellers være så "åpen" mot den mannen og snakke alle de ordene/setningene jeg har lært? Det var av vennlighet. Da han spurte om jeg kom og om han skulle vente, sa jeg "Ja vent ved heisen", heisen tar tid å komme er min erfaring, jeg hadde dårlig tid, så det var fint tenkte jeg at han ventet der og holdt heisen klar.Jeg vet ikke om jeg vil være direkte, det kjennes mer ufrivillig ut tidvis, på en måte, mer som om jeg ikke har valg på det.Men "noe" er tydeligvis veldig direkte ved meg, for feks sier min yngste datter at dette er rart.Når jeg slår meg og noen spør om det går bra, svarer jeg "Nei det går ikke bra, det går ikke bra når jeg slår meg",jeg syns det er rart, hun og de syns det er rart, jeg syns de er rare som spør meg om det går bra når jeg har feks har kollidert med en skapdør eller ramlet i trappen, hvorfor skal noe sånt gå bra?? de syns jeg er rar fordi jeg ikke svarer "det går bra",så på en måte er annerledesheten såpass avvikende at det ikke blir så enkelt alltid. 0 Siter
laban Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Hold nede Alt-tasten og trykk 0233 på det numeriske tastaturet.Ja, på den måten går det. Men da foretrekker jeg vanligvis å kopiere. Det er jo ikke æ,ø,å eller noe annet man bruker "hele tiden". Men takk for tips! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg synes det er direkte uhøflig å starte en diskusjon om apostroffer i en annens innlegg. Les "de som småprater...."At det gjøres i dette innlegget gjør småpratingen ekstra ille. Skjerp dere og start en egen tråd:( Anonymkode: 68ea8...940 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Hei! Takk, ja jeg skal passe på,Jeg må passe på, det er lurt å passe på,Jeg blir nemlig lei meg når jeg skjønner at jeg ikke strekker til, særlig fordi jeg prøver justere meg og være sånn at ting går greit. Hvorfor skulle jeg ellers være så "åpen" mot den mannen og snakke alle de ordene/setningene jeg har lært? Det var av vennlighet. Da han spurte om jeg kom og om han skulle vente, sa jeg "Ja vent ved heisen", heisen tar tid å komme er min erfaring, jeg hadde dårlig tid, så det var fint tenkte jeg at han ventet der og holdt heisen klar.Jeg vet ikke om jeg vil være direkte, det kjennes mer ufrivillig ut tidvis, på en måte, mer som om jeg ikke har valg på det.Men "noe" er tydeligvis veldig direkte ved meg, for feks sier min yngste datter at dette er rart.Når jeg slår meg og noen spør om det går bra, svarer jeg "Nei det går ikke bra, det går ikke bra når jeg slår meg",jeg syns det er rart, hun og de syns det er rart, jeg syns de er rare som spør meg om det går bra når jeg har feks har kollidert med en skapdør eller ramlet i trappen, hvorfor skal noe sånt gå bra?? de syns jeg er rar fordi jeg ikke svarer "det går bra",så på en måte er annerledesheten såpass avvikende at det ikke blir så enkelt alltid. Det er vondt å føle at man ikke strekker til, eller passer inn. Jeg synes det er kjempefint at du sier at det ikke går bra, når det ikke gjør det. Som når man slår seg i kollisjon med noe eller faller i trappen. Det gjør vondt. Noen vil kanskje lure på om det skjedde noe mer alvorlig. La dem lure på det, tenker jeg. jeg tror ikke det er mulig for noen å lære seg hva man skal si for å være korrekt og passe inn til enhver tid. Det høres umulig ut for meg. Kanskje bedre å ta sjansen på at det gikk greit å bare være deg og ha sagt det du sa? Så lett å si, så vanskelig å gjennomføre og være tro mot Anonymkode: 68ea8...940 0 Siter
frosken Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Hei!Jeg vil ikke si det med asperger nå, kanskje sier jeg det når vi blir bedre kjent.Men kan du svare på om jeg skal si "vil du gå på kafe nå?" når hun/andre snakker om mat eller at de er sultne? Jeg vil jo være imøtekommende og hyggelig, bare jeg vet hva som er forventet.Og forventes det at jeg som ikke er sulten følger med? når vi er i en slik gruppe? og bør jeg kjøpe meg mat på kafeen, eller holder det med drikke eller ingenting?Noen ganger ønsker folk at du blir med på kafe, andre ganger ønsker de å få en pause for seg selv. Jeg tror du muligens ødelegger for deg selv ved å ikke si at du har Asperger. Den typen sms du sendte i dag morges vil for øvrig få en del personer til å skjønne at noe er litt annerledes ved deg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Skrevet 1. oktober 2015 Det er vondt å føle at man ikke strekker til, eller passer inn. Jeg synes det er kjempefint at du sier at det ikke går bra, når det ikke gjør det. Som når man slår seg i kollisjon med noe eller faller i trappen. Det gjør vondt. Noen vil kanskje lure på om det skjedde noe mer alvorlig. La dem lure på det, tenker jeg. jeg tror ikke det er mulig for noen å lære seg hva man skal si for å være korrekt og passe inn til enhver tid. Det høres umulig ut for meg. Kanskje bedre å ta sjansen på at det gikk greit å bare være deg og ha sagt det du sa? Så lett å si, så vanskelig å gjennomføre og være tro mot Anonymkode: 68ea8...940Hei.Ok,for meg virker ikke det siste rådet ditt så komplisert, jeg syns det er lett bare være meg, det kjennes ikke som noe jeg tar sjangsen på heller, det er bare skjer helt av seg selv.Jeg tror faktisk jeg mesteparten av tiden er meg, tilpasningen kommer mer inn, i lærte situasjoner, som det feks er, når jeg nå har fått råd av en psykolog på nevrohabiliteringen om hvordan skaffe med samarbeidspartnere. Jeg gjør nøyaktig som hun sier, det har ikke gått så bra, men jeg fortsetter i vertfall, jeg går rett på, sier alle spørsmål og ord og følger planen.For to uker siden syns hun jeg så trist ut, det var feil, og jeg sa til henne at hun tok feil, jeg hadde det bra, hadde akkurat funnet mulig en ny person å samarbeide med, derfor ønsket jeg ikke time før om tre uker, da kunne jeg jo fortelle om det går bra eller ikke.Jeg gleder meg mest til å treffe psykologen for å høre hva hun syns om et foredrag,Hun kjenner meg ikke så godt, jeg er visst ganske alvorlig, det sa min pensjonerte psykiater, jeg syns jeg selv er blid og glad, men siden min psykiater sa jeg virker alvorlig og analyttisk så er det nok lett å tro at jeg er mer alvorlig enn jeg er.Jeg syns ikke det er så lett å smile hvis jeg ikke akkurat hilser på noen, da gjør jeg det på lik linje med å rekke frem hånden, ellers smiler jeg hver dag, fordi jeg pleier se noe som morer meg på youtube.Jeg smiler også når noen henvender seg til meg, da smiler jeg for å virke hyggelig, høfflig, imøtekommende, innbydende, hjelpsom, snill, vennlig, et menneske som kan hjelpe, alt dette er helt ok for meg, og tydeligvis liker mange denne første velkomsten med meg, kludderet, eller klusset eller komplikasjonene, som evt oppstår, skjer etter at jeg har fått sms og mailadresse og samarbeidet starter. Men jeg skal fra nå av gjøre sånn som anbefalt, jeg håper det etter hvert blir en intergrert del av meg, da kan det fungere. 1 Siter
Madelenemie Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Skrevet 1. oktober 2015 Noen ganger ønsker folk at du blir med på kafe, andre ganger ønsker de å få en pause for seg selv. Jeg tror du muligens ødelegger for deg selv ved å ikke si at du har Asperger. Den typen sms du sendte i dag morges vil for øvrig få en del personer til å skjønne at noe er litt annerledes ved deg. Ok,Da kan det hende at jeg sier det,muligens sier jeg det sånn:Hvis du er sulten og sier/gjentar dette for at jeg skal bli med deg på kafe, må du si det veldig tydelig, at dette er hva du vil. Jeg blir ikke sulten når jeg jobber, men det er fint for meg med pauser, hvis du vil jeg skal bli med deg på kafe, må du være tydelig på at dette er noe du spør om og ønsker. Jeg liker deg og vil samarbeide med deg, i det medfølger at jeg vil justere meg etter de behov og ønsker du har. Du må bare være mer tydelig med meg enn det du kan være med andre mennesker, jeg forstår ikke hint og oppfatter mer bokstavelig enn de fleste. Utover det er jeg hardtarbeidende, en du kan stole på og ærlig, dette er gode egenskaper, vanskene tilhører mer den sosiale arena, der gjør jeg feil, feil som ikke er ønsket, da jeg mener det jeg sier bra, og dette bør du vite om vi skal samarbeide.Er det ok? er ikke dette nok? da trenger jeg vel ikke nevne autisme? 0 Siter
Trine Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Når jeg slår meg og noen spør om det går bra, svarer jeg "Nei det går ikke bra, det går ikke bra når jeg slår meg",jeg syns det er rart, hun og de syns det er rart, jeg syns de er rare som spør meg om det går bra når jeg har feks har kollidert med en skapdør eller ramlet i trappen, hvorfor skal noe sånt gå bra?? de syns jeg er rar fordi jeg ikke svarer "det går bra",så på en måte er annerledesheten såpass avvikende at det ikke blir så enkelt alltid. Det er vel ikke så rart om de spør om det går bra? Jeg sklei og falt i trappa i sta. Det så sikkert ikke så bra ut, men det gikk bra. Jeg fikk bare litt vondt som gikk veldig fort over. Nå var det ingen som spurte da, bare to hunder som sto og glodde som om de lurte på hvorfor jeg valgte å skli på rumpa ned trappa. Men om noen hadde spurt om det gikk bra så hadde jeg sagt ja. Jeg hadde jo ikke skadet meg og da kan man jo si at det gikk bra. Men en gang på jobben så tråkket jeg over og brakk et ben i foten. Da jeg til slutt måtte sette meg ned fordi det gjorde så vondt, så kom en bort, satte seg ved siden av meg og spurte om det gikk bra. Han hadde ikke sett hva som hadde skjedd. Da kunne jeg svare nei, det går ikke bra også kunne jeg forklare hva som hadde skjedd og få hjelp til å komme meg på legevakta. Om ingen hadde spurt om det gikk bra så hadde jeg vel sitti der enda 0 Siter
frosken Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Ok,Da kan det hende at jeg sier det,muligens sier jeg det sånn:Hvis du er sulten og sier/gjentar dette for at jeg skal bli med deg på kafe, må du si det veldig tydelig, at dette er hva du vil. Jeg blir ikke sulten når jeg jobber, men det er fint for meg med pauser, hvis du vil jeg skal bli med deg på kafe, må du være tydelig på at dette er noe du spør om og ønsker. Jeg liker deg og vil samarbeide med deg, i det medfølger at jeg vil justere meg etter de behov og ønsker du har. Du må bare være mer tydelig med meg enn det du kan være med andre mennesker, jeg forstår ikke hint og oppfatter mer bokstavelig enn de fleste. Utover det er jeg hardtarbeidende, en du kan stole på og ærlig, dette er gode egenskaper, vanskene tilhører mer den sosiale arena, der gjør jeg feil, feil som ikke er ønsket, da jeg mener det jeg sier bra, og dette bør du vite om vi skal samarbeide.Er det ok? er ikke dette nok? da trenger jeg vel ikke nevne autisme?Du gjør ting mye enklere både for deg selv og andre ved å nevne autismen. Det du beskriver at du vil si er jo både velmenende og hyggelig, men dersom du snakker med en person med vanlige sosiale antenner så vil dette nok allikevel fremstå som noe "merkelig" og veldig detaljert. Det er denne formen for samhandling som andre ofte ikke trenger å tenke over, de har et slags gehør for sosial samhandling som du ikke har. 0 Siter
slabbedask Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg er glad jeg har meldt med ut av samfunnet og slipper å forholde med til slikt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Du gjør ting mye enklere både for deg selv og andre ved å nevne autismen. Det du beskriver at du vil si er jo både velmenende og hyggelig, men dersom du snakker med en person med vanlige sosiale antenner så vil dette nok allikevel fremstå som noe "merkelig" og veldig detaljert. Det er denne formen for samhandling som andre ofte ikke trenger å tenke over, de har et slags gehør for sosial samhandling som du ikke har. så greit det ville vært om det hadde funka slik, det forutsetter imidlertid at de du sier det til vet hva diagnosen innebærer. Jeg tror dessverre ikke så mange gjør det. Verken autisme eller depresjon er noe alle forstår hva innebærer. Dessverre. Anonymkode: 68ea8...940 0 Siter
tonie Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Det med den sultne damen bør være lett å løse. Snakk om det med spisingen når dere tar fatt på dagens samarbeid. Når jeg ikke har lyst til å spise på kafé sier jeg at i dag har jeg med meg matpakke så da blir det ikke noen kafétur på meg, og så spør jeg når hun vil at vi skal ta lunsjpause. Når jeg ikke har med mat og det frister å spise på kafé spør jeg om hun har tenkt å spise på en. Hvis ja sier jeg at jeg gjerne blir med.Jeg er enig med de som mener du bør si at du har asperger. Du trenger jo ikke å gi dem hele livshistorien din. Du kan si at du synes det er greit de vet at du har det men at du ikke føler for å snakke mer om det. De fleste vet litt om asperger og jeg tror du vil bli møtt med mer forståelse hvis du bare nevner det for dem. 0 Siter
slabbedask Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Det med den sultne damen bør være lett å løse. Snakk om det med spisingen når dere tar fatt på dagens samarbeid. Når jeg ikke har lyst til å spise på kafé sier jeg at i dag har jeg med meg matpakke så da blir det ikke noen kafétur på meg, og så spør jeg når hun vil at vi skal ta lunsjpause. Når jeg ikke har med mat og det frister å spise på kafé spør jeg om hun har tenkt å spise på en. Hvis ja sier jeg at jeg gjerne blir med.Jeg er enig med de som mener du bør si at du har asperger. Du trenger jo ikke å gi dem hele livshistorien din. Du kan si at du synes det er greit de vet at du har det men at du ikke føler for å snakke mer om det. De fleste vet litt om asperger det skal man ikke være så sikker på. Folk flest vet veldig lite om det meste. 0 Siter
frosken Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 så greit det ville vært om det hadde funka slik, det forutsetter imidlertid at de du sier det til vet hva diagnosen innebærer. Jeg tror dessverre ikke så mange gjør det. Verken autisme eller depresjon er noe alle forstår hva innebærer. Dessverre.Anonymkode: 68ea8...940Jeg husker ikke om det er Dagbladet eller VG som i dag har intervju med 4 personer med Asperger og hvor dette fremkommer på forsiden av avisen. Det er økende kunnskap om autisme i befolkningen, så selv om folk ikke har omfattende kunnskap, så vil de få en knagg å henge det som i utgangspunktet kan virke sært på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.