Gå til innhold

Hvilke tilpasninger kan jeg forvente? (Autisme)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på universitetet. Det er flere ting ved forelesninger og seminarer som er veldig slitsomme for meg, men siden det er så mange studenter, så antar jeg at jeg ikke kan få tilpasninger. Lurer bare på hva som er normalt av forståelse, så her er noen eksempler:

  • Foreleseren liker ikke at man setter seg spredt i salen, men jeg liker ikke sitte ved siden av noen. Han demonstrerer veldig om han mener vi sitter for spredt, for eksempel ved å gå bakerst i salen og forelese der i fra.
  • Alt er obligatorisk, men jeg må kutte ut enkelte seminarer som jeg selv føler jeg ikke har behov for. Hvis ikke blir jeg for sliten. Dette argumenterer enkelte forelesere mot og nekter å informere meg på forhånd om hva som skal gjennomgåes.
  • Det er utrolig my gruppearbeid, og selv en presentasjon som orignalt skulle være individuell er nå et gruppeprosjekt. Jeg vil heller gjøre all jobben selv. Kan jeg be om det?
  • Jeg leppeleser delevis, siden jeg strever med å prossessere lyd og ord. Å se på leppene til den som snakker er til god hjelp, men det er vanskelig å få til. Kan jeg informere om det og be om tilpasninger i forhold til diskusjoner osv.?
Skrevet

Jeg går på universitetet. Det er flere ting ved forelesninger og seminarer som er veldig slitsomme for meg, men siden det er så mange studenter, så antar jeg at jeg ikke kan få tilpasninger. Lurer bare på hva som er normalt av forståelse, så her er noen eksempler:

  • Foreleseren liker ikke at man setter seg spredt i salen, men jeg liker ikke sitte ved siden av noen. Han demonstrerer veldig om han mener vi sitter for spredt, for eksempel ved å gå bakerst i salen og forelese der i fra.
  • Alt er obligatorisk, men jeg må kutte ut enkelte seminarer som jeg selv føler jeg ikke har behov for. Hvis ikke blir jeg for sliten. Dette argumenterer enkelte forelesere mot og nekter å informere meg på forhånd om hva som skal gjennomgåes.
  • Det er utrolig my gruppearbeid, og selv en presentasjon som orignalt skulle være individuell er nå et gruppeprosjekt. Jeg vil heller gjøre all jobben selv. Kan jeg be om det?
  • Jeg leppeleser delevis, siden jeg strever med å prossessere lyd og ord. Å se på leppene til den som snakker er til god hjelp, men det er vanskelig å få til. Kan jeg informere om det og be om tilpasninger i forhold til diskusjoner osv.?

Hei!

 

Jeg strever selv veldig i utdanningssituasjoner.

Da jeg fullførte en utdanning skyldes det at forholdene var små og jeg fikk tilrettelegging og enda mer forståelse for vanskene

Nå får jeg lite tilrettelegging, men i år podcaster de alle forelesninger, jeg spurte om det, og det er til stor hjelp, da kan jeg sitte for meg selv å høre dem.

Det med podcasting var lett å få igjennom, mange andre studenter hadde også fordeler ved det.

Gruppearbeide er det verre med, så langt har jeg fått fritak fra mye, levert egne oppgaver, men studiene jeg tar nå, er så krevende at jeg må ha noen å jobbe med, noe som ikke har vært lett å finne/få til.

En foreleser vi har vil med jevne mellomrom at vi diskuterer det vi nettopp hørte med sidemannen, jeg misliker det, men jeg gjør det jo, men oftere velger jeg ikke gå på forelesninger, men med sterkt ubehag, sånt tror jeg det er lite å få gjort med.

En oppgave som nå skal presenteres muntlig i gruppe, leverer jeg skriftlig mest sannsynlig, må jeg muntlig, så blir det alene.

Jeg syns podcasting av forelesninger er noe du lett burde kunne få igjennom, fordi mange andre også har nytte av det,

ellers er det med tilrettelegging mye sånn at fine ord i paragrafer og lover ikke gjelder, 

Egentlig har jeg blitt møtt med mye forståelse av ledelsen, men de er bundet av lover, som ikke er særlig fleksible.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker at mye av dette kan imøtekommes med mindre dette også er ferdigheter en må ha i det arbeidet studiet retter seg inn mot. Eksempel hvis en studerer til lege, kan en ikke forvente at en kan få holde mennesker på avstand eller slippe å arbeide i gruppe.

Skrevet

Jeg går på universitetet. Det er flere ting ved forelesninger og seminarer som er veldig slitsomme for meg, men siden det er så mange studenter, så antar jeg at jeg ikke kan få tilpasninger. Lurer bare på hva som er normalt av forståelse, så her er noen eksempler:

  • Foreleseren liker ikke at man setter seg spredt i salen, men jeg liker ikke sitte ved siden av noen. Han demonstrerer veldig om han mener vi sitter for spredt, for eksempel ved å gå bakerst i salen og forelese der i fra.
  • Alt er obligatorisk, men jeg må kutte ut enkelte seminarer som jeg selv føler jeg ikke har behov for. Hvis ikke blir jeg for sliten. Dette argumenterer enkelte forelesere mot og nekter å informere meg på forhånd om hva som skal gjennomgåes.
  • Det er utrolig my gruppearbeid, og selv en presentasjon som orignalt skulle være individuell er nå et gruppeprosjekt. Jeg vil heller gjøre all jobben selv. Kan jeg be om det?
  • Jeg leppeleser delevis, siden jeg strever med å prossessere lyd og ord. Å se på leppene til den som snakker er til god hjelp, men det er vanskelig å få til. Kan jeg informere om det og be om tilpasninger i forhold til diskusjoner osv.?

Her er mine umiddelbare reaksjoner:

1. Du trenger ikke å følge oppfordringene om å sitte samlet, gi begrunnet beskjed til din foreleser om hvorfor du setter deg alene.

2. Dersom undervisning er obligatorisk, så gjør man ofte ingen unntak. Du kan forhøre deg med studiekonsulent eller lignende om hva som er konsekvensen av å ikke ha møtt til obligatorisk undervisning og om det pleier å bli gjort unntak. Grunnen til at enkelte forelesere ikke vil oppgi nøyaktig hva som skal gjennomgås på forhånd, kan av og til handle om at de forbereder seg rett før de skal undervise - og at de også tar en del på sparket.

3. Du kan forhøre deg om muligheten av å få levere individuelt på gruppearbeider. Enkelte forelesere vil kunne si nei til dette, da det er mer tidsbesparende for dem med gruppepresentasjoner. Siden dette er et problem du vil slite med gjennom hele studiet, så synes jeg du skal få hjelp til å finne måter å samarbeide med de andre på som ikke gjør deg mer sliten enn nødvendig. Noen grupper sørger for å dele oppgavene seg i mellom og at hver enkelt tar hovedansvar for sin del.

4. Det siste punktet tenker jeg det kan være vanskelig å tilrettelegge for. Studenter liker å få sitte på plassen sin når de deltar i diskusjoner, så det at alle skal innrette seg slik at du kan leppelese, tror jeg er lite gjennomførbart. Kan det være et alternativ at du ber om å få ta lydopptak av diskusjonen og så hører på opptaket f.eks. mens du reiser med bussen hjemover?

Skrevet

Hei!

 

Jeg strever selv veldig i utdanningssituasjoner.

Da jeg fullførte en utdanning skyldes det at forholdene var små og jeg fikk tilrettelegging og enda mer forståelse for vanskene

Nå får jeg lite tilrettelegging, men i år podcaster de alle forelesninger, jeg spurte om det, og det er til stor hjelp, da kan jeg sitte for meg selv å høre dem.

Det med podcasting var lett å få igjennom, mange andre studenter hadde også fordeler ved det.

Gruppearbeide er det verre med, så langt har jeg fått fritak fra mye, levert egne oppgaver, men studiene jeg tar nå, er så krevende at jeg må ha noen å jobbe med, noe som ikke har vært lett å finne/få til.

En foreleser vi har vil med jevne mellomrom at vi diskuterer det vi nettopp hørte med sidemannen, jeg misliker det, men jeg gjør det jo, men oftere velger jeg ikke gå på forelesninger, men med sterkt ubehag, sånt tror jeg det er lite å få gjort med.

En oppgave som nå skal presenteres muntlig i gruppe, leverer jeg skriftlig mest sannsynlig, må jeg muntlig, så blir det alene.

Jeg syns podcasting av forelesninger er noe du lett burde kunne få igjennom, fordi mange andre også har nytte av det,

ellers er det med tilrettelegging mye sånn at fine ord i paragrafer og lover ikke gjelder, 

Egentlig har jeg blitt møtt med mye forståelse av ledelsen, men de er bundet av lover, som ikke er særlig fleksible.

Jeg misliker veldig den "la oss diskutere det vi hørte med sidemannen". Som oftest er jeg akademisk langt foran de andre og jeg finner det bare slitsomt. Det beste er kanskje bare å sende en mail til alle og se hva som kan gjøres?

Jeg tenker at mye av dette kan imøtekommes med mindre dette også er ferdigheter en må ha i det arbeidet studiet retter seg inn mot. Eksempel hvis en studerer til lege, kan en ikke forvente at en kan få holde mennesker på avstand eller slippe å arbeide i gruppe.

Jeg studerer kriminologi og psykologi i kombinasjon. Jeg har ingen planer om å bli psykolog, men ønsker muligens å videreutdanne meg til å drive med forskning. Dette gjør kanskje at jeg må forvente å forholde meg til gruppearbeid?

Skrevet

Her er mine umiddelbare reaksjoner:

1. Du trenger ikke å følge oppfordringene om å sitte samlet, gi begrunnet beskjed til din foreleser om hvorfor du setter deg alene.

2. Dersom undervisning er obligatorisk, så gjør man ofte ingen unntak. Du kan forhøre deg med studiekonsulent eller lignende om hva som er konsekvensen av å ikke ha møtt til obligatorisk undervisning og om det pleier å bli gjort unntak. Grunnen til at enkelte forelesere ikke vil oppgi nøyaktig hva som skal gjennomgås på forhånd, kan av og til handle om at de forbereder seg rett før de skal undervise - og at de også tar en del på sparket.

3. Du kan forhøre deg om muligheten av å få levere individuelt på gruppearbeider. Enkelte forelesere vil kunne si nei til dette, da det er mer tidsbesparende for dem med gruppepresentasjoner. Siden dette er et problem du vil slite med gjennom hele studiet, så synes jeg du skal få hjelp til å finne måter å samarbeide med de andre på som ikke gjør deg mer sliten enn nødvendig. Noen grupper sørger for å dele oppgavene seg i mellom og at hver enkelt tar hovedansvar for sin del.

4. Det siste punktet tenker jeg det kan være vanskelig å tilrettelegge for. Studenter liker å få sitte på plassen sin når de deltar i diskusjoner, så det at alle skal innrette seg slik at du kan leppelese, tror jeg er lite gjennomførbart. Kan det være et alternativ at du ber om å få ta lydopptak av diskusjonen og så hører på opptaket f.eks. mens du reiser med bussen hjemover?

Takk for grundig svar.

Det er få konsekvenser ved å ikke dukke opp, spesielt om man leverer inn oppgaver i tide og får gode karakterer. I fjor fikk jeg veldig mye forståelse for at mye av undervisningen var mer til ulempe enn til hjelp for meg, men siden jeg nå forholder meg til to grupper med forelesere som jobber rimelig separert (kriminologi og psykologi), så virker det vanskeligere å kommunisere eller få generell forståelse.

En av de største problemene med gruppearbeid er at vi som oftest må finne våre egne grupper. Det synes jeg er ekstremt vanskelig, selv om jeg har mange vennlige samtaler med andre studenter. Jeg vet ikke når jeg eventuelt skal spørre angående å jobbe sammen og innen jeg kommer på det, så har alle funnet noen.

Jeg forstår at studenter kan finne det vanskelig å måtte reise seg eller noe bare for å snakke, så jeg må nok bare innse at jeg ikke kan delta i så stor grad i diskusjoner. Opptak osv. er vanligvis ok, men jeg tror noen av de mer usikre studentene vil føle det ganske ubehagelig, så her tror jeg kanskje det er best jeg forholder meg som best jeg kan til det som skjer i rommet.

Skrevet

Har dere noe nettforum/fb-side eller lignende hvor dere kan kommunisere med andre studenter? Det vil alltid være mer enn en student i en klasse som synes det er vanskelig å finne noen å samarbeide med. Det kan fungere å etterlyse samarbeidspartnere på klassens nettforum. Noen ganger fungerer det også å rekke opp hånden og si i begynnelsen av en time at du fortsatt ikke har funnet noen å samarbeide med og at du er takknemlig for om noen kontakter deg i pausen. Hvis du har en grei lærer, så kan du også be vedkommende hjelpe litt til med organiseringen. Det er jo foreløpig svært tidlig i dette studieåret. Dette med organisering av grupper pleier å gå seg til utover i semesteret når folk blir bedre kjent.

Skrevet

Har dere noe nettforum/fb-side eller lignende hvor dere kan kommunisere med andre studenter? Det vil alltid være mer enn en student i en klasse som synes det er vanskelig å finne noen å samarbeide med. Det kan fungere å etterlyse samarbeidspartnere på klassens nettforum. Noen ganger fungerer det også å rekke opp hånden og si i begynnelsen av en time at du fortsatt ikke har funnet noen å samarbeide med og at du er takknemlig for om noen kontakter deg i pausen. Hvis du har en grei lærer, så kan du også be vedkommende hjelpe litt til med organiseringen. Det er jo foreløpig svært tidlig i dette studieåret. Dette med organisering av grupper pleier å gå seg til utover i semesteret når folk blir bedre kjent.

Det er ingen steder å kommunisere hvor de andre studentene faktisk er aktive. Seminargruppen min er svært liten, på grunn av det unike studiet, så den består kun av rundt tretten elever. Jeg kan allerede se hvem som kommer til å jobbe med hvem, da de andre allerede sitter sammen i nesten-grupper.

Skrevet

Jeg misliker veldig den "la oss diskutere det vi hørte med sidemannen". Som oftest er jeg akademisk langt foran de andre og jeg finner det bare slitsomt. Det beste er kanskje bare å sende en mail til alle og se hva som kan gjøres?

Jeg studerer kriminologi og psykologi i kombinasjon. Jeg har ingen planer om å bli psykolog, men ønsker muligens å videreutdanne meg til å drive med forskning. Dette gjør kanskje at jeg må forvente å forholde meg til gruppearbeid?

Du må forvente å forholde deg til tett samarbeid med andre i forbindelse med forskning.

Skrevet

Det er ingen steder å kommunisere hvor de andre studentene faktisk er aktive. Seminargruppen min er svært liten, på grunn av det unike studiet, så den består kun av rundt tretten elever. Jeg kan allerede se hvem som kommer til å jobbe med hvem, da de andre allerede sitter sammen i nesten-grupper.

Dersom opplegget er at dere skal jobbe i grupper, så har du også rett til å delta i en av gruppene. Du kan selvfølgelig spørre om du kan få gjøre oppgavene alene i stedet, men det er ikke gitt at dette vil bli godtatt.

Skrevet

Jeg går på universitetet. Det er flere ting ved forelesninger og seminarer som er veldig slitsomme for meg, men siden det er så mange studenter, så antar jeg at jeg ikke kan få tilpasninger. Lurer bare på hva som er normalt av forståelse, så her er noen eksempler:

  • Foreleseren liker ikke at man setter seg spredt i salen, men jeg liker ikke sitte ved siden av noen. Han demonstrerer veldig om han mener vi sitter for spredt, for eksempel ved å gå bakerst i salen og forelese der i fra.
  • Alt er obligatorisk, men jeg må kutte ut enkelte seminarer som jeg selv føler jeg ikke har behov for. Hvis ikke blir jeg for sliten. Dette argumenterer enkelte forelesere mot og nekter å informere meg på forhånd om hva som skal gjennomgåes.
  • Det er utrolig my gruppearbeid, og selv en presentasjon som orignalt skulle være individuell er nå et gruppeprosjekt. Jeg vil heller gjøre all jobben selv. Kan jeg be om det?
  • Jeg leppeleser delevis, siden jeg strever med å prossessere lyd og ord. Å se på leppene til den som snakker er til god hjelp, men det er vanskelig å få til. Kan jeg informere om det og be om tilpasninger i forhold til diskusjoner osv.?

Punkt 1: Sitt hvor du vil. Det er da voldsomt med hva forelesere skal styre og bestemme.

Jeg gikk på et univ som tilrettela svært lite, om noe. Husker jeg prøvde å slippe noen gruppearbeid i starten, men det ble ikke godtatt, da de bruker argumentet med at selve gruppeprosessen er en del av faget. Det er jo et helvette. Fikk en periode en student i et kull over meg som skulle være en slags guide eller til hjelp, men det endte med at hun aldri hadde tid, da studiet var svært arbeidskrevende, og studieveileder sa da til meg at forutsetningen var at hun hadde tid, ikke at jeg hadde krav på en viss avtalt tid med henne. Tusen takk, verden (ironi).

Håper du er heldig og møter mer velvilje. Forhåpentligvis står det et sted at du har krav på noe tilrettelegging og det fins en interessert studieveileder som kan hjelpe til. Vet ikke om det er muligheter for at en annen student kan informere seg hva som skjedde på seminaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...