tjohei1 Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Har forskere rett til innsyn i journaler og behandling av pasienter uten pasientenes samtykke? 0 Siter
frosken Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Har forskere rett til innsyn i journaler og behandling av pasienter uten pasientenes samtykke?Nei, det har de ikke. Forskning krever som hovedregel informert samtykke fra de som deltar. 0 Siter
tjohei1 Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Skrevet 1. oktober 2015 Jeg lurer på dette for jeg leste om en som har skrevet doktorgrad innen psykologi hvor hun tydeligvis har fått samtykke fra 250 pasienter og 70 psykologer. Jeg synes det var mye og begynte å lure på om hun kanskje hadde brukt meg også uten at jeg fikk vite om det. 0 Siter
frosken Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Av og til gis forskere tilgang til anonymiserte journaldata. Da skal det være umulig for forskeren å identifisere hvem sin journal teksten kommer fra. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.