Gå til innhold

Anhedoni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har strevet med anhedoni en god del ganger i år.

Første gangen jeg hadde denne symptomen var sist vinter når jeg hadde alvorlig angst, så det var ikke akkurat hoved problemet da. Men det var der i bakgrunnen. Andre gangen var når jeg var preget av tvangstanker, så mye at jeg ikke klarte å nyte noen aktiviteter. Dette forsvant når jeg gikk på 15 mg Abilify, men denne medisinen ga meg akatisi så jeg sluttet på den. Etter jeg sluttet på den var jeg helt OK i en bitte liten stund, men så kom depresjonen tilbake igjen og har sittet fast med meg i c.a 4 måneder i strekk nå.

Denne gangen er det ikke noe problem som ligger på toppen som angst eller tvangstanker, nå er det bare tomhet/ingen glede eller ønske i å gjøre noe. Og nå lurer jeg på hva jeg kan forsøke for å kjempe imot denne forferdelige anhedonien, jeg har prøvd Wellbutrin. På 150mg følte jeg meg bedre. Etterhvert hadde jeg et manisk anfall, og den positive effekten av Wellbutrin forsvant. (Bipolar?) Jeg prøvde å øke dosen til 300mg men den har ikke gjort noe for meg. Har vært på Wellbutrin i 8 uker uten noe langvarig effekt, har ikke prøvd 450mg da. Men psykiateren min vil ikke øke dosen så høyt. Jeg prøver også Abilify igjen, siden den hjalp meg før med dette problemet. Men jeg har vært på Abilify i 5 uker uten noen effekt på anhedonien. Jeg begynte på 2,5mg, deretter 5mg og 7,5mg. Nå står jeg på 10mg og har vært på denne dosen i 4 dager. 

Jeg begynner å bli veldig desperat, og vil se til å prøve å legge til en stimulant som Ritalin for å prøve å hjelpe mot denne anhedonien. Eller noen andre dopamin agonister, har du noen forslag til hva jeg kan gjøre for å kjempe mot denne symptomen NHD?

Anonymkode: 3ca82...e92

Skrevet

Dopaminagonister (Ritalin er en reopptakshemmer, ikke en agonist) + tvangstanker = dårlig miks. Hvis tvangen ble bedre av AP så kan det jo absolutt tenkes at den blir verre av en medisin med motsatt effekt. Dessuten er det veldig vanskelig å få Ritalin (legalt) mot annet enn ADHD/ADD.

Personlig har jeg følt at tvangen i seg selv kan skape litt anhedoni, i og med at man i praksis fyller mesteparten av dagen med tullete og unødvendig tankevirksomhet. Så kanskje du blir bedre med denne under kontroll? Dessuten kan man jo få hjelp til å gjøre meningsfulle og normalt gledesfylte aktiviteter, og se om det etterhvert hjelper? Følelsene er ofte litt treige, de trenger tid for å spille på lag med deg.

Skrevet

Dopaminagonister (Ritalin er en reopptakshemmer, ikke en agonist) + tvangstanker = dårlig miks. Hvis tvangen ble bedre av AP så kan det jo absolutt tenkes at den blir verre av en medisin med motsatt effekt. Dessuten er det veldig vanskelig å få Ritalin (legalt) mot annet enn ADHD/ADD.

Personlig har jeg følt at tvangen i seg selv kan skape litt anhedoni, i og med at man i praksis fyller mesteparten av dagen med tullete og unødvendig tankevirksomhet. Så kanskje du blir bedre med denne under kontroll? Dessuten kan man jo få hjelp til å gjøre meningsfulle og normalt gledesfylte aktiviteter, og se om det etterhvert hjelper? Følelsene er ofte litt treige, de trenger tid for å spille på lag med deg.

Når jeg var på Abilify før gikk anhedonien vekk, men da var jeg på 15mg og jeg var for det meste preget av tvangs ruminering. Når den gikk vekk klarte jeg å nyte ting igjen, men denne gangen har den kun klart å håndtere mine tvangstanker men ikke selve anhedonien. Jeg klarer forsatt ikke å nyte ting for en eller annen grunn. Humøret mitt er forsatt deprimert hver dag, så jeg skjønner såpass at Abilify er brukelig for depresjon preget av tvangstanker men ikke så mye for tomhets depresjon. Det er nok der antidepressiva som Wellbutrin kommer inn, men den hadde ikke noe langvarig effekt på meg. Jeg går på stemningstabiliserende nå i tillegg for å se om det kan ha effekt.

Anonymkode: b3454...3b6

Skrevet

Abilify er jo litt "rar" i form av at den har en viss egenstimulerende effekt på dopaminreseptorene i tillegg til å blokkere dem. Det betyr at du får litt dopamineffekt, men ikke nok til å aktivere psykose eller tvangstanker.

Jeg vet egentlig ikke (men jeg er jo som nevnt ikke lege) hva man skal gjøre med anhedoni når man tar/trenger AP. Wellbutrin (og Ritalin og dopaminagonister for den saks skyld) sammen med AP har jo en motgift-effekt. Så det blir jo ett skritt fram og ett tilbake og det man vel ender opp med er kun bivirkningene (tror jeg?)

Skrevet

Abilify er jo litt "rar" i form av at den har en viss egenstimulerende effekt på dopaminreseptorene i tillegg til å blokkere dem. Det betyr at du får litt dopamineffekt, men ikke nok til å aktivere psykose eller tvangstanker.

Jeg vet egentlig ikke (men jeg er jo som nevnt ikke lege) hva man skal gjøre med anhedoni når man tar/trenger AP. Wellbutrin (og Ritalin og dopaminagonister for den saks skyld) sammen med AP har jo en motgift-effekt. Så det blir jo ett skritt fram og ett tilbake og det man vel ender opp med er kun bivirkningene (tror jeg?)

Som jeg forstår. så blokkerer Abilify dopaminreseptorene i høyere doser. Men i lavere doser så er det en delvis D2 reseptor agonist? Jeg er ikke lege, men det er denne informasjonen jeg har fått med meg. Jeg kan ta feil seff.

Skrevet (endret)

Som jeg forstår. så blokkerer Abilify dopaminreseptorene i høyere doser. Men i lavere doser så er det en delvis D2 reseptor agonist? Jeg er ikke lege, men det er denne informasjonen jeg har fått med meg. Jeg kan ta feil seff.

Det er nok helt riktig. Abilify stimulerer D2 med en % av hva dopamin gjør. Altså hvis denne % er, si 25, så vil du ved under 25% dopaminstimulering få en agonisteffekt, mens ved kraftigere stimulering en blokkade.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

kan man ikke ta wellbutrin sammen med abilify? fontex går jo bra bortsett fra at det gir mani

Skrevet

kan man ikke ta wellbutrin sammen med abilify? fontex går jo bra bortsett fra at det gir mani

Man KAN sikkert ta Wellbutrin og AP sammen, men det virker jo meningsløst å ta to medisiner som opphever hverandres effekt. Da sitter man jo bare igjen med bivirkninger.

Fontex påvirker en annen nevrotransmitter enn Wellbutrin. 

Skrevet

Man KAN sikkert ta Wellbutrin og AP sammen, men det virker jo meningsløst å ta to medisiner som opphever hverandres effekt. Da sitter man jo bare igjen med bivirkninger.

Fontex påvirker en annen nevrotransmitter enn Wellbutrin. 

folk på facebookstøttegruppe tar abilify og wellbutrin og de sier med god effekt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...