Gå til innhold

Tid burde jeg vurdere om Lamictal virker eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. jeg har blitt satt på Lamictal (25mg nå), det er mistenkt at jeg er bipolar. Ingen andre antidepressiva har virket på meg.

Jeg lurer på hvor lang tid man gir Lamictal før man vurderer om den virker eller ikke? Takk. :)

Skrevet (endret)

Hei. jeg har blitt satt på Lamictal (25mg nå), det er mistenkt at jeg er bipolar. Ingen andre antidepressiva har virket på meg.

Jeg lurer på hvor lang tid man gir Lamictal før man vurderer om den virker eller ikke? Takk. :)

Tror 50 mg. er den laveste dosen det er klinisk bevist at har effekt på bipolare/depressive plager. I hvert fall det min psykiater sa til meg. Men alt avhenger jo av konsentrasjonen i blodet da du må ligge på et visst nivå for å få effekt. Om det er 100 eller 200 mg. kan derfor være litt vanskelig å forutsi tror jeg. Noen må ha 200 mg. for å oppnå riktig konsentrasjon, andre klarer seg med mindre. Det er derfor viktig at du tar serumspeil når du har nådd den dosen du skal trappe opp til og stoppe på.

Selv har jeg stått på 200 mg. ganske lenge, men pga bivirkninger (kognitive plager) skal jeg ned på 100 mg. Medisinen har nok hjulpet på depresjonene i form av at den har tatt bunnen av bunnen, men jeg har fått relativt funksjonsnedsettende problemer med konsentrasjon, oppmerksomhet, arbeidsminne og språk. Jeg håper du slipper unna dette. Lykke til:)

Endret av Janus30
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

10 dager etter at du har kommet opp på 200 mg, er det tid for serumkonsentrasjonsmåling. Når en har svaret på denne, kan en bestemme hva som er riktig dose for deg. 2-3 uker etter dette bør du ha merket klar virkning.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...