stjernestøv Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 (endret) Samboeren min viste meg en artikkel jeg ikke ville lese i dag, han sa det gjelder meg. Handlet om at folk med alvorlige psykiske lidelser lever kortere, det er jo pga livsstil. Vet jo det. Må visst gjør noe nå med denne livsstilen. Flere som føler seg truffet?Men kan det ha med medisiner å gjøre også? Endret 3. oktober 2015 av stjernestøv 0 Siter
slabbedask Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Samboeren min viste meg en artikkel jeg ikke ville lese i dag, han sa det gjelder meg. Handlet om at folk med alvorlige psykiske lidelser lever kortere, det er jo pga livsstil. Vet jo det. Må visst gjør noe nå med denne livsstilen. Flere som føler seg truffet?Men kan det ha med medisiner å gjøre også?Nei, tror ikke det.Den forventede levetid er omkring 20 år kortere for mennesker med alvorlige psykiske lidelser enn for befolkningen for øvrig. Nesten 60 % av overdødeligheten kan tilskrives somatiske sykdommer med stort potensial for forebygging. Mye tyder på at det svikter når det gjelder forebygging og behandling av vanlige somatiske sykdommer hos denne gruppen pasienter.http://tidsskriftet.no/article/3289159 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Skrevet 3. oktober 2015 Nei, tror ikke det.Den forventede levetid er omkring 20 år kortere for mennesker med alvorlige psykiske lidelser enn for befolkningen for øvrig. Nesten 60 % av overdødeligheten kan tilskrives somatiske sykdommer med stort potensial for forebygging. Mye tyder på at det svikter når det gjelder forebygging og behandling av vanlige somatiske sykdommer hos denne gruppen pasienter.http://tidsskriftet.no/article/3289159Uff liker ikke lese sånt. 0 Siter
slabbedask Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Uff liker ikke lese sånt. Men dette er noe det går an å gjøre noe med. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Skrevet 3. oktober 2015 Men dette er noe det går an å gjøre noe med.Ja men det er så vanskelig. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Skrevet 3. oktober 2015 Nei når jeg har røyk opp de røykene jeg har nå slutter jeg, jeg vil slutte. 0 Siter
Inner self Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Det krever vilje og sånn, for å kutte røyken. Det krever vilje å gå ned i vekt. Det krever vilje å trene. Jeg klarte å slutte å røyke, men gå ned i vekt har jeg ikke klart. Att det er så mye som 20 år forundrer meg litt, jeg har lest 12 hos schizofrene. Jeg satser på att det er rett. hehe. Vil man bli skremt så er det jo bare å lese om sykdommer, det kommer det sjelden noe godt ut av, annet enn økt angst. Vil man slutte å røyke, så krever det bare viljestyrke, vil man gå ned i vekt, så krever det kanskje også vilje, men man har dårligere utganspunkt som AP bruker. Men det er bevist att folk med stabil medisinering ikke lever kortere enn de som slutter med medisin. Mener jeg å huske... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Tiihonens berømte studie fra Finland viste at personer med schizofreni som fikk medisiner, hadde signifikant lavere dødelighet enn de som ikke brukte medisiner. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19595447 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Skrevet 4. oktober 2015 Det krever vilje og sånn, for å kutte røyken. Det krever vilje å gå ned i vekt. Det krever vilje å trene. Jeg klarte å slutte å røyke, men gå ned i vekt har jeg ikke klart. Att det er så mye som 20 år forundrer meg litt, jeg har lest 12 hos schizofrene. Jeg satser på att det er rett. hehe. Vil man bli skremt så er det jo bare å lese om sykdommer, det kommer det sjelden noe godt ut av, annet enn økt angst. Vil man slutte å røyke, så krever det bare viljestyrke, vil man gå ned i vekt, så krever det kanskje også vilje, men man har dårligere utganspunkt som AP bruker. Men det er bevist att folk med stabil medisinering ikke lever kortere enn de som slutter med medisin. Mener jeg å huske...Det er godt gjort at du har klart å slutte å røyke, det er jo så vanskelig. Trenger å gå ned i vekt jeg og, men må jo ta en ting av gangen. Er vel bare å ta medisin da. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Skrevet 4. oktober 2015 Tror det går på livsstil og suicidalitet dette. Hvis du slutter å røyke, og begynner å trene litt, stjernestøv, så er det ingenting i veien for at du blir 90 år. Tror årene frem til de 90 blir av høyere kvalitet, og.Ja må slutte å røyke, og gå turer. Må bare klare det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Skrevet 4. oktober 2015 Tiihonens berømte studie fra Finland viste at personer med schizofreni som fikk medisiner, hadde signifikant lavere dødelighet enn de som ikke brukte medisiner. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19595447Bare å ta medisiner da. 0 Siter
frosken Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 Ja må slutte å røyke, og gå turer. Må bare klare det. Jeg synes du skal delta på aktiviteter i regi av Friskvernsentralen. Det er viktig å ta dette med livsstilsendring på alvor. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Skrevet 4. oktober 2015 Jeg synes du skal delta på aktiviteter i regi av Friskvernsentralen. Det er viktig å ta dette med livsstilsendring på alvor. Ja det er jo det. De hadde jo røykeslutte kurs og nå, men tror det er ferdig nå. Skulle ønske jeg var med på det. 0 Siter
frosken Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 Ja det er jo det. De hadde jo røykeslutte kurs og nå, men tror det er ferdig nå. Skulle ønske jeg var med på det. Da kan du snakke med de på Friskvernsentralen om at du skulle ønske du kunne være med på et røykesluttkurs. De kommer sikkert til å arrangere nye kurs dersom de vet at noen ønsker å delta. Jeg tror det er svært viktig for deg at du tar noen små skritt i retning av et mer aktivt liv. Friskvernsentralen kan være til hjelp i denne prosessen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Skrevet 4. oktober 2015 Da kan du snakke med de på Friskvernsentralen om at du skulle ønske du kunne være med på et røykesluttkurs. De kommer sikkert til å arrangere nye kurs dersom de vet at noen ønsker å delta. Jeg tror det er svært viktig for deg at du tar noen små skritt i retning av et mer aktivt liv. Friskvernsentralen kan være til hjelp i denne prosessen. Så på FB nå at de driver å trener hver onsdag, men jeg er jo i dårlig form. 0 Siter
frosken Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 Så på FB nå at de driver å trener hver onsdag, men jeg er jo i dårlig form. Ja, men Friskvernsentralen skal være et sted for nettopp de som er i dårlig form. Ring dem i morgen og gjør en avtale. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Skrevet 4. oktober 2015 Ja, men Friskvernsentralen skal være et sted for nettopp de som er i dårlig form. Ring dem i morgen og gjør en avtale. Vet nå ikke det. Jeg gikk en liten tur nå og ble rar, spørs om jeg kan trene. Lurer virkelig på hva det er med meg, og hvorfor jeg ikke kan gjøre noe før jeg blir rar. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 Vet nå ikke det. Jeg gikk en liten tur nå og ble rar, spørs om jeg kan trene. Lurer virkelig på hva det er med meg, og hvorfor jeg ikke kan gjøre noe før jeg blir rar. Rarheten er ikke farlig. Du må bare ignorere den. Anonymkode: 41c53...09f 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Skrevet 4. oktober 2015 Rarheten er ikke farlig. Du må bare ignorere den.Anonymkode: 41c53...09fDet er vanskelig å ignorere den, må vel bare leve med den. Og det er også vanskelig, alt blir så rart ute. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 Det er vanskelig å ignorere den, må vel bare leve med den. Og det er også vanskelig, alt blir så rart ute. "Jobb" litt i hagen hvis du ikke orker/tørr gå så langt. Anonymkode: 024f7...206 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.