Gå til innhold

Følelser er komplisert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det godt for tiden. Men akkurat nå er jeg urolig, vil skade meg og orker ikke leve. Alt uten noe spesiell grunn. Slik går dagene. Det er som en berg og dalbane som aldri tar slutt. Den har noen pauser innimellom.  Men jeg er sliten av det, og forstår ikke hva som feiler meg. Kanskje det er helt normalt. Bare jeg som ikke har forstått det. Men jeg har hatt en lang bedre periode i vår/sommer. 

Anonymkode: a66dd...916

Skrevet

Hva med å prøve Lamictal?

Jeg har hatt bedre effekt av lithium. Men enkelte blir aldri helt bra selv med medisiner.

Eller er dette normalt? At det bare er slik livet er? En berg og dalbane som aldri tar slutt. Helt uten grunn.

Skrevet

Ja følelser er komplisert og må holdes under kontroll.

Hva legger du i at de må holdes under kontroll?

De skal selvsagt ikke gå ut over andre.  Men de er like kompliserte å vonde likevel. Jeg vet ikke om noen klarer å kontrollere hva de føler, men jeg klarer det ikke. 

Skrevet

Hm. Tror livet for folk flest (i Norge) er å ha det noenlunde greit, og ta det noenlunde greit.

Det er det inntrykket jeg også har.  Selvsagt er det vanskelig for alle når de er i veldig vanskelige situasjoner.  Men de svingningene jeg kan ha er i det meste laget. Spesielt når de er helt grunnløse. Også svingninger som har en grunn, som positive og negative tilbakemeldinger burde ikke ha så stor påvirkning på følelsene som det har hos meg. 

Skrevet

Hva legger du i at de må holdes under kontroll?

De skal selvsagt ikke gå ut over andre.  Men de er like kompliserte å vonde likevel. Jeg vet ikke om noen klarer å kontrollere hva de føler, men jeg klarer det ikke. 

Det er jeg mener også at det ikke skal gå utover andre, men en skal heller ikke se på sine vonde følelser som om de skal være der, at det er meg liksom. Hvis det er en psykisk sykdom så skal den ikke være der og da er de ikke en del av deg, da er det sykdommen. Følelser som gjør deg mindre verd, forlatt, ubetydelig, eller et ondt menneske, kan være noe som har med en psykisk tilstand å gjøre, som i utgangspunktet du ikke har vært  årsak til.  En kan ikke  hindre en fugl slå ned i hodet ditt, men du kan hindre den i å bygge rede der. Altså en må bevisstgjøre sine vonde følelser og unngå ting eller mennesker, eller du gjør noe selv  som forsterker de vonde følelsene . Da er det lettere å se  hva som har med deg og hva som ikke har med deg å gjøre.  

Skrevet

Det er jeg mener også at det ikke skal gå utover andre, men en skal heller ikke se på sine vonde følelser som om de skal være der, at det er meg liksom. Hvis det er en psykisk sykdom så skal den ikke være der og da er de ikke en del av deg, da er det sykdommen. Følelser som gjør deg mindre verd, forlatt, ubetydelig, eller et ondt menneske, kan være noe som har med en psykisk tilstand å gjøre, som i utgangspunktet du ikke har vært  årsak til.  En kan ikke  hindre en fugl slå ned i hodet ditt, men du kan hindre den i å bygge rede der. Altså en må bevisstgjøre sine vonde følelser og unngå ting eller mennesker, eller du gjør noe selv  som forsterker de vonde følelsene . Da er det lettere å se  hva som har med deg og hva som ikke har med deg å gjøre.  

Jeg vet ikke hva som forårsaker de vonde følelsene.  

Skrevet

Jeg vet ikke hva som forårsaker de vonde følelsene.  

Har du fått noen  diagnose  ?

Skrevet

Har du fått noen  diagnose  ?

BP2

Skrevet

Da er det jo en grunn til dine vonde følelser, men det vel ikke alle som plages likt for det. Bakgrunn og personligheten kan spille sterkt inn.

Skrevet

Da er det jo en grunn til dine vonde følelser, men det vel ikke alle som plages likt for det. Bakgrunn og personligheten kan spille sterkt inn.

Jeg er usikker på om diagnosen forklarer alt.

Skrevet

Je

Jeg er usikker på om diagnosen forklarer alt.

Jeg også

Skrevet

Det er det inntrykket jeg også har.  Selvsagt er det vanskelig for alle når de er i veldig vanskelige situasjoner.  Men de svingningene jeg kan ha er i det meste laget. Spesielt når de er helt grunnløse. Også svingninger som har en grunn, som positive og negative tilbakemeldinger burde ikke ha så stor påvirkning på følelsene som det har hos meg. 

Det påvirka meg masse før og..var en skikkelig berg og dalbane hele følelseslivet mitt. Mest depressivt da. De gikk fra BP til diverse pers.forstyrrelser hos meg...

Jeg begynte på Fluoxetin og har aldri følt meg så bra så lenge som jeg gjør nå. Har vært bra siden 27.August. DVS. jeg tryna litt for ett par uker siden, men ikke så kraftig at det er selvmordstanker/planer. Føles litt håpløst nå, men...

Må sies at uansett diagnose(jeg holder en knapp på BP fortsatt på meg), så har Fluoxetin fungert godt. Men jeg har Seroquel(800mg/dgl) i bunnen da(i tillegg til Fluanxol 3mg/dgl), så står ikke kun på antidepressiva.

Håper virkelig at du får det bedre og mer stabilt etterhvert, det er ikke noe godt å ha det som en berg og dalbane..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...