Gjest Xtra Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) (slettet svaret mitt, tråden var mye lengre enn jeg så først, og det meste var sagt før) Endret 5. oktober 2015 av Xtra 0 Siter
Kayia Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Der tror jeg strengt tatt du tar feil, men ikke dermed sagt at alle *bør* få barn.Jeg blir kjempeoverrasket om du finner en lov som rettighetfester det å få barn FNs menneskerettigheter omfatter iallefall ikke dette (se feks art. 16 og art. 25 som omtaler familieliv) http://www.fn.no/Bibliotek/Avtaler/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-om-menneskerettigheter 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg blir kjempeoverrasket om du finner en lov som rettighetfester det å få barn FNs menneskerettigheter omfatter iallefall ikke dette (se feks art. 16 og art. 25 som omtaler familieliv) http://www.fn.no/Bibliotek/Avtaler/Menneskerettigheter/FNs-verdenserklaering-om-menneskerettigheterHvis din innstilling til retten å få barn er rettet mot meg , så hadde det vært ok at du lager din egen tråd om dette emnet. 0 Siter
Kayia Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Hvis din innstilling til retten å få barn er rettet mot meg , så hadde det vært ok at du lager din egen tråd om dette emnet. Vi har vel foråvidt fått avklart at du ikke snakker om barn nå, så svaret mitt bør kun leses som et svar til Gargamels svar til meg, der hun antyder at det å få barn er en menneskerett. På et generellt nivå mener jeg imidlertid at det ikke er en menneskerett å få barn, ja - dvs at man må være kapabel til å øve tilstrekkelig omsorg for barnet. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Vi har vel foråvidt fått avklart at du ikke snakker om barn nå, så svaret mitt bør kun leses som et svar til Gargamels svar til meg, der hun antyder at det å få barn er en menneskerett. På et generellt nivå mener jeg imidlertid at det ikke er en menneskerett å få barn, ja - dvs at man må være kapabel til å øve tilstrekkelig omsorg for barnet.1. Jeg tar på meg det fulle og hele ansvaret for avsporingen, men startet en ny tråd.2. "(...) der hun antyder (...)"!? Tror du jeg er en dame 😄 Endret 5. oktober 2015 av Gargamel 0 Siter
Madelenemie Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Madelenemie skriver indirekte at om man får strekkmerker eller ikke, er avhengig av vekt. Det er hennes egen teori. Statistikken viser riktignok at det er høyere risiko for å få varige strekkmerker hvis man er overvektig, men også at det er vanligere hvis man bærer på en stor baby (eller to...) eller er ung mor. Det er ikke sånn at hvis man er slank, slipper man strekkmerker, de er heller ikke noe bevis på at man la på seg for mye. (For ordens skyld: Jeg har ingen strekkmerker etter to barn, men jeg påstår ikke at det har noe med meg eller min livsstil å gjøre, det er kun flaks og manglende reaksjon på svangerskapshormoner. Akkurat som at jeg slapp svangerskapskvalme.)Mange synes at puppene er litt annerledes etter svangerskap fulgt av månedsvis med amming, men de forblir ikke slik for alltid. Amming er dessuten frivillig (men veldig praktisk og hyggelig hvis man får det til).Underlivet går også tilbake til normaltilstanden etter hvert, men for noen fører hendelser (enten de "naturlige" eller nødvendige inngrep som klipping) under fødselen til at man får problemer med ufrivillig vannlating eller annet. Dette gjelder et fåtall, det kan ofte rettes opp i ettertid, og det er begrenset hva man kan gjøre med det selv, bortsett fra noen knipeøvelser.Som de fleste andre er jeg enig i at den fysiske delen er et forsvinnende lite problem hvis man har en fungerende kropp i utgangspunktet, det er langt viktigere å makte resten av oppgaven. Man får god bruk for de voksne, stabile og utholdende sidene av seg selv når man har barn. Nettopp statistikken viser at høyere risiko for strekkmerker når overvektig, jeg skrev et kort, kjapt og "overfladisk" svar til øyestikkeren, der konkrete tall og fakta manglet, men hovedpoenget var å få frem noe viktig!Mange får ikke strekkmerker, mange revner ikke, mange får ikke hengepupper, mange tisser ikke på seg ufrivillig, og jeg syns det er viktig å få frem den delen også, og ikke bare "skrekkhistoriene", jeg har fått mange barn, og ikke en gang med noen komplikasjon, men viktig, muligens hadde det med fødeforholdene å gjøre, men igjen, der kan man ta egne grep!Ja noe er gener, men noe kan man også gjøre selv,og ang å føde svære babyer, så er jo dette som kjent ofte forbundet med blodsukker og kosthold hos mor i siste tremister%Men det jeg syns er veldig interessant, er hvorfor vi kvinner som føder hjemme, sjeldent revner, eller får komplikasjoner, ala vandrehistorier om hvor grusomt det er å føde og alle de kroppslige ufrivillige tingene.Jeg tror en god del ligger i helse: og det er mye helse i innstilling.1 ) vi har normal vekt,2) vi røyker ikke /har ikke andre risikofaktorer som forhindrer hjemmefødsel.3) vi tror at å føde er noe som best utføres ved egen-kontroll, dvs indre trygghet, på at, dette går bra!4) en del kvinner som føder hjemme, og naturlig, feks ved lamace-metoden, opplever ikke smerter.5) oppsummert, det å føde er for noen vondt(eks meg) for andre ikke vondt, men i sum, en erfaring man ikke vil være foruten.Det syns jeg er interessant, selv var jeg ikke blant dem som ikke opplevde smerter, jeg prøvde alt med lamace gjennom mange fødsler og like vondt var det hver gang, men vondt, likevel bra, jeg hadde kontroll, jeg lå ikke på ryggen, med bena i bøyler, noe som er viktig hvis man ikke skal revne eller få andre komplikasjoner.Flere kvinner jeg skrev med, fødte uten smerte, de tok i mot sine barn selv,sittende på huk, jeg prøvde, men strevde med å puste meg gjennom smertene, Det ble mannwen min som tok i mot.,Den siste gangen jeg fødte, var jeg nære ved å ta imot selv, men da jordmor kom sa jeg "Jeg vil ha keisersnitt nå!", jeg hadde vondt, og var utålmodig på å få det vonde vekk,Jeg er helt sikker på at innstilling, helse, aktivitet har innvirkning på fødselsvekt, fødselskomplikasjoner, m.m.ikke alltid og på alt, men på mye, og jeg syns det er viktig å få frem at mange kvinner føder barn uten at kroppen vider tegn på det,jeg skrev det jeg skrev, fordi jeg er ganske lei av at de med store smerter og komplikasjoner m.m. skal ha og få en slags enerett på, å formidle hva graviditet og fødsel er.Vi er mange mange, som kjenner at graviditet og fødsler bare har bidratt positivt, og alle vi, må også bli hørt,ikke minst tror jeg unge kvinner trenger å få høre at man som oftest er helt ok, etter en vaginal fødsel, man blir verken stor, eller tisser på seg ufrivillig, og faktisk tror jeg mange gutter også trenger å lese og erfare at sånn er det, så så greit er det egentlig å bli voksen på sett og vis. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg tror ikke man tar skade av å smøre matpakke selv. enig,man tar neppe skade, men jeg har ikke som agenda og "ikke skade mine barn",men mer agenda å, bidra positivt, feks ved hyggelige matpakker, skolebrød, lan-party, i sum gir det masse gode minner,ikke-skade, er jo feil, strekke seg, dvs bli sliten, men likevel ha en egen dreven motor for andre enn seg selv, det er vel mer det jeg syns er viktig å evne om man er foreldre. 0 Siter
laban Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Nettopp statistikken viser at høyere risiko for strekkmerker når overvektig, jeg skrev et kort, kjapt og "overfladisk" svar til øyestikkeren, der konkrete tall og fakta manglet, men hovedpoenget var å få frem noe viktig!Mange får ikke strekkmerker, mange revner ikke, mange får ikke hengepupper, mange tisser ikke på seg ufrivillig, og jeg syns det er viktig å få frem den delen også, og ikke bare "skrekkhistoriene",Jeg er helt enig med deg i det om skrekkhistoriene (siste avsnitt av sitatet). Jeg har selv skrevet massevis av innlegg her på DOL om bl.a. misforståelser rundt svangerskapskvalme og andre symptomer. Det jeg kommenterte, var formuleringen "som normalvektig får man ingen strekkmerker av graviditet". Så enkelt er det ikke. Det stemmer at overvekt øker risikoen, men det er ikke det samme som at normalvektige slipper unna (eller omvendt - at hvis man er så uheldig å få strekkmerker, er dette et tegn på at man er overvektig generelt eller la på seg for mye under svangerskapet). 0 Siter
Madelenemie Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg er helt enig med deg i det om skrekkhistoriene (siste avsnitt av sitatet). Jeg har selv skrevet massevis av innlegg her på DOL om bl.a. misforståelser rundt svangerskapskvalme og andre symptomer. Det jeg kommenterte, var formuleringen "som normalvektig får man ingen strekkmerker av graviditet". Så enkelt er det ikke. Det stemmer at overvekt øker risikoen, men det er ikke det samme som at normalvektige slipper unna (eller omvendt - at hvis man er så uheldig å få strekkmerker, er dette et tegn på at man er overvektig generelt eller la på seg for mye under svangerskapet).OK, Den er jeg enig med deg i, jeg var litt for kjapp og upreis, dessverre. 0 Siter
slabbedask Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 enig,man tar neppe skade, men jeg har ikke som agenda og "ikke skade mine barn",men mer agenda å, bidra positivt, feks ved hyggelige matpakker, skolebrød, lan-party, i sum gir det masse gode minner,ikke-skade, er jo feil, strekke seg, dvs bli sliten, men likevel ha en egen dreven motor for andre enn seg selv, det er vel mer det jeg syns er viktig å evne om man er foreldre. Jeg tror man bare har godt av å lære å ta ansvar og klare seg selv, som å smøre sin egen matpakke. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Vi har vel foråvidt fått avklart at du ikke snakker om barn nå, så svaret mitt bør kun leses som et svar til Gargamels svar til meg, der hun antyder at det å få barn er en menneskerett. På et generellt nivå mener jeg imidlertid at det ikke er en menneskerett å få barn, ja - dvs at man må være kapabel til å øve tilstrekkelig omsorg for barnet.Ja, vi har vel det. Skal si strekkmerker var populært å diskutere om. : ) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Jeg tror man bare har godt av å lære å ta ansvar og klare seg selv, som å smøre sin egen matpakke.enig i at man har godt av å lære seg å ta ansvar,men jeg tror det er lettere å ta et sånt ansvar på en egen-trygg. trygt.grunnlagt.metode!Jeg har overlevd, min bror overlevde ikke, det var jammen ikke hans feil!Han var en liten normal og fint-følende gutt, han trengte rammer, trygghet som ikke fantes, mer enn matpakker smurt av meg, (jeg var for ung for å skjønne rekkeviddene av hva han trengte og hvor dypt savnet var i han. Om jeg kunne gjort noe, spolt tilbake så ville jeg det, han var et følsomt menneske som ikke hadde noen der for seg, derfor døde han! Jeg klandrer ikke meg selv, fordi min pensjonerte psykiater sa at dette ikke er noe jeg har ansvar for, men, hennes ord , ja de er ord, som storesøster kjenner man et ansvar likevel. Men min bror, og hans død, og savnet, uretteferdigheten, sinnet jeg kjenner inni mellom, vel, i sum, er han med meg, fordi jeg tenker på han når jeg lærer om de mellommenneskelige rellasjonernoen tror han døde av noe kriminelt, ytre sett gjorde han det, men jeg som søster, jeg vet at han døde av sorg, og at alle ord i kirken den dagen var for oss som skulle fortsette å leve, de var ikke om han. han som strevde pga av svik,Selv om mange tror min bror er død, og de sier, så trist at han døde av...så sier de ulike ting,sjelden eller aldri sier de det rette det er som om bare jeg vet at sorgen og ensomheten tok livsgnisten fra han,men, det er den livsgnisten, han døde av, i ensomhet, og i smerte, jeg ikke vil noe barn, en gang til skal dø av,så selv om alle tror min bror er død, og han er jo det, så tenker få på hva hans død gjorde,han er et like snilt og godt menneske, og han har berørt meg mer enn noen, som den lille han var, men for meg er fortsatt. i mitt hjerte er det bare en som har endret meg, og han var bitteliten og ensom, og ga meg gode minner.så ble han stor og mislykkket ( i andres øyne),men for meg var han liten og skjør, den skjørheten gjorde at han døde, og selv om jeg viste hva andre mente om han, så husker og vet jeg ting, ingen andre husker og vet, og de tingene er min lillebor, og sånn har var, og glad er jeg for at jeg vet at det jeg kjenner er riktig. Endret 5. oktober 2015 av Madelenemie 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg synes det er direkte frekt å begynne å snakke om strekkmerker og andre personlige ting når det ikke er det tråden handler om. Anonymkode: 8be1a...cd5 0 Siter
Bookworm Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg synes det er direkte frekt å begynne å snakke om strekkmerker og andre personlige ting når det ikke er det tråden handler om.Anonymkode: 8be1a...cd5Nå var det trådstarter selv som tok opp dette med strekkmerker da, så det er vel rimelig ok å diskutere. Men matpakker, og hva mangel på dette kan føre til av personlige grusomheter, har virkelig ingenting her å gjøre :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg synes det er direkte frekt å begynne å snakke om strekkmerker og andre personlige ting når det ikke er det tråden handler om.Anonymkode: 8be1a...cd5Dette er DOL, her kan alt skje. Anonymkode: 4aac2...739 0 Siter
laban Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg synes det er direkte frekt å begynne å snakke om strekkmerker og andre personlige ting når det ikke er det tråden handler om.Anonymkode: 8be1a...cd5Les avsnitt 2 i startinnlegget, så ser du hvorfor de fysiske sidene ved svangerskap og fødsler tas opp. 0 Siter
mxxmas Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg er ikke noe kone-emne iallfall. Er altfor sjuk i hodet. Fungerer ikke. Ligger bare i senga. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg synes det er direkte frekt å begynne å snakke om strekkmerker og andre personlige ting når det ikke er det tråden handler om.Anonymkode: 8be1a...cd5Takk for det ..? : ) For å være ærlig så ble jeg ikke fornærmet eller syntes det var frekt, selv om hovedtemaet handlet om noe annet. 1 Siter
Madelenemie Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Takk for det ..? : ) For å være ærlig så ble jeg ikke fornærmet eller syntes det var frekt, selv om hovedtemaet handlet om noe annet. Tommel opp:-)sånn bør vi ta det,usakliigheter kommer, er tidvis uheldige, men jammen trenger vi de også, :-)Jeg tror det fordi de engasjerer, og så lenge vi har evne til å "hente oss selv inn" se avsporingen, så er det jo ikke verre enn at det er litt irriterende,da er det godt vi kan minne hverandre på avsporingene:-) og neste gang sporer vi kanskje litt mindre av:-) 0 Siter
laban Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Takk for det ..? : ) For å være ærlig så ble jeg ikke fornærmet eller syntes det var frekt, selv om hovedtemaet handlet om noe annet. Du spurte jo selv om strekkmerker og kroppslige endringer i startinnlegget? Det er ikke så rart at mange synes det er lettere å svare litt generelt på sånt enn å kommentere om akkurat du bør få barn eller ikke... Endret 5. oktober 2015 av laban 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.