Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, det høres jo rent traumatisk ut for stakkars skolebarn. Jeg så barne tv en dag med noen unger og jeg ble sjokkert da de viste en episode om kjønnsorganene til mann og kvinne og forklarte stygge ord som jeg ikke kan nevne her engang.   Forstår ikke hvorfor små barn skal vite om det, hva skal de få ut av det liksom.      

I videoen i kirken viste de også de fæle instrumentene som ble brukt til abort.  Ganske sleipt mener jeg da.  

Ja, æsj, det er blant annet derfor jeg ikke er så glad i religion. Hvis noen vil tro på en såkalt "himmel" og andre eventyr, så er det helt greit for meg, men det irriterer meg når det får en politisk agenda, skapt av de som en gang skrev disse eventyrene. Om det finnes en Gud, så tror jeg nok at når han åpenbart driter i situasjonen i Syria, så driter han nok også i om en kvinne selv ønsker å være ansvarlig for hva som skjer med hennes egen kropp.

Skrevet

Ja, æsj, det er blant annet derfor jeg ikke er så glad i religion. Hvis noen vil tro på en såkalt "himmel" og andre eventyr, så er det helt greit for meg, men det irriterer meg når det får en politisk agenda, skapt av de som en gang skrev disse eventyrene. Om det finnes en Gud, så tror jeg nok at når han åpenbart driter i situasjonen i Syria, så driter han nok også i om en kvinne selv ønsker å være ansvarlig for hva som skjer med hennes egen kropp.

Jeg også har blandede følelser om religion. Tenker da spesielt på midtøsten.     Men tør ikke uttale meg om religion. Det hadde sikkert blitt en lang diskusjon...Fra strekkmerker til religion.

Skrevet

Det vet ikke jeg heller, hvorfor det ble diskutert så mye om barn.  Det var vel fordi folk var redde jeg hadde tenkt å bli befruktet en dag denne uka eller mnd. virket det som.  Til og med NHD anbefalt meg å ikke få barn. Men det flere ikke fikk med seg etterhvert er at jeg pratet om evt. å vurdere barn om flere år, hvis jeg er mye mer stabil og oppadgående.  

Jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer med menn.  

Størsteparten av hovedinnlegget ditt handler jo om det å få barn, så da er det vel ikke så underlig at nettopp det diskuteres.

Skrevet

Jepp. Bare underlig hvor sterkt folk reagerte på at et annet menneske i det hele tatt vurderte å få barn.  Og at de mistet poenget om at jeg kun vurderer det om flere år hvis jeg et mye friskere.      Men egentlig er det mitt valg uansett,samme hva.   nå ble det tull med trådene her. 

Det er mange myter knyttet til dette, men her er seriøs informasjon: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hud/strekkmerker-23933.html

Jeg vet ikke om noen kan forklare hvorfor overvektige har høyere risiko, men studier viser at de er overrepresentert.  Men det er altså ikke sånn at alle normalvektige slipper unna eller at alle overvektige får det.

Takk for tipset.   Ja,det hadde vært ganske urettferdig på en måte, om normalvektige skulle få slippe strekkmerker og de med litt ekstra ikke slapp unna dette. På den andre siden er der sikkert mange som har strekkmerker som ikke bryr seg om det.  Og det er jo bra,kun meg som er litt overflatisk.   Og håper ingen her inne har blitt fornærmet fordi jeg ser på strekkmerker som noe negativt.    

Skrevet (endret)

Jeg undrer meg over at du skriver at du fødte uten smerte, samtidig som du sier du hadde vondt. I min verden er dette det samme.

Selv benyttet jeg meg også av Lamaze-teknikk, og hadde relativt enkle fødsler uten komplikasjoner og revning, men ingen skal si det ikke var vondt. OG smerter ;).

(noen vil kanskje også si dette er en avsporing, men det får stå sin prøve)

Hei!

Du fikk ikke med deg ordet, "ikke", :-) Jeg hadde kjempevondt jeg :-)

Men det var kjekt å ha kontroll, bare vondt er ok, så lenge man har kontrollen selv. Det går jo over og er bare noe man på best mulig måte må jobbe seg gjennom.

Nettopp fordi det var så vondt, så prøvde jeg lese om lamaze metoden, jeg leste en bok av en fransk fødselslege, han skrev at på hans fødeklinikk utenfor Paris, er det kun en måte som ikke er lov å føde på, da han syns den var for risikofyldt, det er på ryggen med bena opp, og der ligger man passivt og kjenner på alt det vonde.

Siste gang jeg fødte, var jeg så avslappet at jeg ikke ville min mann skulle ringe etter jordmor, jeg ville ikke hun skulle gå rundt her før hun måtte,  og jeg ville ha fred og ro. Da min mann skjønte at nei nå, forandrer lyden seg, det var det han kalte urpusting, så ringte han, selv om jeg sa nei, og heldigvis, for jeg rakk nesten ikke mer enn å si, "jeg vil ha keisersnitt" før barnet kom ut.

Det er hyggelige minner egentlig å bli minnet om:-)

Det er sånt jeg ikke snakker med noen om:-)

Så bra for deg at du også bare hadde vondt og ikke fikk komplikasjoner.

Men er det ikke forunderlig at noen kvinner føder uten smerte? 

Endret av Madelenemie
Skrevet

Hei!

Du fikk ikke med deg ordet, "ikke", :-) Jeg hadde kjempevondt jeg :-)

Men det var kjekt å ha kontroll, bare vondt er ok, så lenge man har kontrollen selv. Det går jo over og er bare noe man på best mulig måte må jobbe seg gjennom.

Nettopp fordi det var så vondt, så prøvde jeg lese om lamaze metoden, jeg leste en bok av en fransk fødselslege, han skrev at på hans fødeklinikk utenfor Paris, er det kun en måte som ikke er lov å føde på, da han syns den var for risikofyldt, det er på ryggen med bena opp, og der ligger man passivt og kjenner på alt det vonde.

Siste gang jeg fødte, var jeg så avslappet at jeg ikke ville min mann skulle ringe etter jordmor, jeg ville ikke hun skulle gå rundt her før hun måtte,  og jeg ville ha fred og ro. Da min mann skjønte at nei nå, forandrer lyden seg, det var det han kalte urpusting, så ringte han, selv om jeg sa nei, og heldigvis, for jeg rakk nesten ikke mer enn å si, "jeg vil ha keisersnitt" før barnet kom ut.

Det er hyggelige minner egentlig å bli minnet om:-)

Det er sånt jeg ikke snakker med noen om:-)

Så bra for deg at du også bare hadde vondt og ikke fikk komplikasjoner.

Men er det ikke forunderlig at noen kvinner føder uten smerte? 

Ja, en annen var så vennlig å påpeke at jeg ikke fikk med meg et "ikke", så skjønte at jeg misforstod og at også du følte smerte :).

Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke tror på de som sier de fødte uten smerte. Antakelig har de fortrengt smerten i ettertid, kanskje fordi gleden tross alt var så mye større. Når det er sagt er det selvfølgelig forskjeller på smertenivået og -varigheten, men smertefritt tror jeg aldri at fødsler er.

Jeg hadde også glede av følelsen av kontroll gjennom blant annet pusten. Men i motsetning til deg følte jeg også kontroll ved å være på sykehus hvor jeg visste at all mulig ekspertise var innenfor rekkevidde - om det skulle bli nødvendig. Jeg hadde vært livredd for å føde hjemme.

Skrevet

Ja, en annen var så vennlig å påpeke at jeg ikke fikk med meg et "ikke", så skjønte at jeg misforstod og at også du følte smerte :).

Jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke tror på de som sier de fødte uten smerte. Antakelig har de fortrengt smerten i ettertid, kanskje fordi gleden tross alt var så mye større. Når det er sagt er det selvfølgelig forskjeller på smertenivået og -varigheten, men smertefritt tror jeg aldri at fødsler er.

Jeg hadde også glede av følelsen av kontroll gjennom blant annet pusten. Men i motsetning til deg følte jeg også kontroll ved å være på sykehus hvor jeg visste at all mulig ekspertise var innenfor rekkevidde - om det skulle bli nødvendig. Jeg hadde vært livredd for å føde hjemme.

ok

Jeg har sett you-tube videoer av mødre som smiler, ler og bare tar imot barnet sitt! Det var det jeg hadde sett for meg med den lamaze-metoden:-)

Jeg tåler normalt ganske mye smerte, jeg ville ikke ha smertelindring, men altså, det gjorde jo kjempevondt.:-)

Fint du fødte på sykehus da, det viktigste er jo at man føler seg trygg, jeg ville jo aldri slappet særlig godt av noe annet sted enn hjemme hos meg selv.  

Jeg syns bare det bør være et reellt valg, sånn som det er i dag, sparer vi " hjemmefødende" helsesystemet for mange penger, og da er det litt dårlig at skal vi føde hjemme så må vi betale, i tillegg er det et lite kjent tilbud og lite kjent feks hvor trygt det er.

Jeg måtte selv på sykehus en gang pga av prematur fødsel, man skriver kontrakt og forståelsen er sånn at når jordmor vurderer fødselsforløpet risikofyldt er det jordmor som bestemmer om man skal til sykehus, noe som er forståelig.

Skrevet

Stemmer visst det, ble nok for komplisert for meg med de doble nektelsene ;)

@madeleinemie - da er vi på linje og jeg forstår hva du mener likevel.

Måtte lese den et par ganger jeg også, før jeg fikk stokket meningen riktig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...