Gå til innhold

Jeg vil ha handling, jeg vil ha et ord! (#bipolar)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en sykdom. Den er tidvis utfordrende å håndtere. Det tar mye tid, til å holde den i sjakk og behandle den.

Anonymkode: 1a49e...9b1

Jeg synes det er pussig å bli så opptatt av hva sykdommen skal hete, særlig når det primært gjelder kommunikasjon med helsepersonell, slik forfatteren forteller.

Endret av frosken
Skrevet

I ett tilfelle var helsepersonell en gynekolog. Ikke tro at man automatisk har innsikt i dette temaet, selv om det er snakk om både psykologer, fastleger eller psykiatere.

Samtidig er det jo fint at du ikke føler det på denne måten. Selv mener jeg (forfatteren) at ord er makt. Det er vanskelig å beskrive, det virker kanskje som en bagatell, men det gjør faktisk noe med selvfølelsen din.

En dag er det kanskje ikke bare helsepersonell jeg snakker med om dette og den dagen håper jeg situasjonen ser annerledes ut :)

Skrevet

Denne forstod jeg ikke.  Er det noen ord som er finere enn andre å bruke.  At man ikke er en sykdom, men har en sykdom er jeg enig i. Jeg har bipolar 2, og ville ikke følt det bedre om det var et annet navn på den.

Anonymkode: 18fe1...794

Skrevet

Det handler ikke om at det er noe galt med navnet, men med bøyningen. Du har jo løst det selv ved å si "jeg har bipolar 2". Det korrekte ville vært å si "jeg har bipolar lidelse type 2". Du har jo ikke bipolar, du har en lidelse som innebærer at du er bipolar. Og da er vil tilbake til "jeg er bipolar" som indikerer at du er noe, ikke har noe.

Tenker jeg da:)
Forfatteren

Skrevet

Det handler ikke om at det er noe galt med navnet, men med bøyningen. Du har jo løst det selv ved å si "jeg har bipolar 2". Det korrekte ville vært å si "jeg har bipolar lidelse type 2". Du har jo ikke bipolar, du har en lidelse som innebærer at du er bipolar. Og da er vil tilbake til "jeg er bipolar" som indikerer at du er noe, ikke har noe.

Tenker jeg da:)
Forfatteren

Slike bagateller ser jeg ikke hensikten med å henge seg opp i.  Jeg har bipolar, men jeg er ikke bipolar.  Likevel bryr jeg meg lite om noen sier at jeg er bipolar. Uansett hvilke ord de bruker, så er det tanken bak som teller. Jeg ønsker andre skal se hele meg, og ikke bare psykdommen.

Anonymkode: 18fe1...794

Skrevet

Dette blir bare flisespikkeri.

Anonymkode: 3ed26...97a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...