Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å bekrefte/avkrefte

Anbefalte innlegg

Skrevet

sliter du med depresjoner? lamictal skal jo være god på depresjoner uten å ta oppturene

Jeg har slitt med depresjon hele livet. Har fått effexor som jeg går på nå. De hjalp en stund, men ikke så mye nå lenger. Men nå skal jeg på dps om to uker så kanskje de kommer opp med noen vidunderkur der ;) Depresjonen er trolig en følge av add.

Skrevet

Jeg har slitt med depresjon hele livet. Har fått effexor som jeg går på nå. De hjalp en stund, men ikke så mye nå lenger. Men nå skal jeg på dps om to uker så kanskje de kommer opp med noen vidunderkur der ;) Depresjonen er trolig en følge av add.

jeg skal iallfall be om lamictal når jeg skal på DPS i morgen. de tar lang tid å trappe opp, så jo før jo heller. jeg vil også ha en lav dose SSRI for sosial angst.

det blir ikke mer litium! det må legen forstå og respektere!! jeg kaster jo opp hver gang jeg pusser tennene av litium. kanskje lamictal også er sånn, men kanskje jeg slipper være så tørst på lamictal.

Skrevet

jeg skal iallfall be om lamictal når jeg skal på DPS i morgen. de tar lang tid å trappe opp, så jo før jo heller. jeg vil også ha en lav dose SSRI for sosial angst.

det blir ikke mer litium! det må legen forstå og respektere!! jeg kaster jo opp hver gang jeg pusser tennene av litium. kanskje lamictal også er sånn, men kanskje jeg slipper være så tørst på lamictal.

Ja, du kan jo ikke gå på medisiner som gjør at du kaster opp hver gang du pusser tennene. Håper du får lamictal og at de hjelper.

Skrevet

Ja, du kan jo ikke gå på medisiner som gjør at du kaster opp hver gang du pusser tennene. Håper du får lamictal og at de hjelper.

takk!

nei, kan ikke det, men legene mener visst fordelene oppveier for ulempene i dette tilfellet...

Skrevet

takk!

nei, kan ikke det, men legene mener visst fordelene oppveier for ulempene i dette tilfellet...

hva vet legene..... De slipper selv å kaste opp hver kveld pga av meds.     Håper lamictal kan hjelpe deg istedenfor.. :) 

Skrevet

takk!

Akkurat det kan ikke jeg uttale meg om siden jeg ikke er i den situasjonen. Men jeg syns ikke det høres holdbart ut. Som øyenstikkeren sier, det er jo ikke legene som kaster opp hver gang de pusser tennene.

Skrevet

Akkurat det kan ikke jeg uttale meg om siden jeg ikke er i den situasjonen. Men jeg syns ikke det høres holdbart ut. Som øyenstikkeren sier, det er jo ikke legene som kaster opp hver gang de pusser tennene.

sant så sant. blir spennende med legetime i morgen. men jeg må jo ha rett på å bestemme ang min egen behandling

Skrevet (endret)

sant så sant. blir spennende med legetime i morgen. men jeg må jo ha rett på å bestemme ang min egen behandling

Ja, det har du. Ingen kan tvinge deg til å ta medisiner og mener du bivirkningene er for store så må de ta hensyn til det.

Lykke til i morgen :)

Endret av Trine
Skrevet (endret)

Kommer det plutselig eller gradvis? Høres veldig skummelt ut. Jeg tenker, kan du sitte og ha det helt normalt også plutselig blir du kjempe deprimert eller hypoman? Eller utvikler det seg gradvis over flere dager?

Det kan vel være alle varianter her, alt fra "plutselig" til gradvis utvikling over dager. For meg er det ikke alltid lett å vite nøyaktig tidspunkt når det starter. Men jeg tror iallefall ikke at "vippingen/tippingen"  kan skje fra ett sekund til et annet. Da heller man kanskje mer mot eupf, skjønt det går an å ha begge lidelser samtidig. Det skjer nok gradvis hos meg, men da over minutter og timer eller dager. Alt ettersom det blir utløst av ytre eller indre "ting" 

Håper du får god hjelp til å finne ut av ting når det gjelder deg selv og diagnose(r). Lykke til! 😊

Endret av Gjest
Skrevet

Det kan vel være alle varianter her, alt fra "plutselig" til gradvis utvikling over dager. For meg er det ikke alltid lett å vite nøyaktig tidspunkt når det starter. Men jeg tror iallefall ikke at "vippingen/tippingen"  kan skje fra ett sekund til et annet. Da heller man kanskje mer mot eupf, skjønt det går an å ha begge lidelser samtidig. Det skjer nok gradvis hos meg, men da over minutter og timer eller dager. Alt ettersom det blir utløst av ytre eller indre "ting". 

Håper du får god hjelp til å finne ut av ting når det gjelder deg selv og diagnose(r). Lykke til! 😊

Ahh, så det blir utløst av noe. Noen minutter er jo ikke mye tid. Man får liksom ikke forberedt seg på humørskifte. Jeg syns det virker som jeg har litt av alt jeg, men det har vel nesten alle. Jeg forstår ikke helt bp eller eupf. Jeg vet det er symptomer som jeg kjenner meg igjen i, men jeg tror ikke jeg har noen av delene, muligens fordi jeg syns begge tilstander høres ekstremt alvorlig ut.

Tusen takk :) De har et rykte på seg for å være flinke der og hyggelige og flinke til å lytte. Så jeg har et håp, selv om jeg egentlig ikke tør håpe på noe.

Skrevet

Ahh, så det blir utløst av noe. Noen minutter er jo ikke mye tid. Man får liksom ikke forberedt seg på humørskifte. 

Ja, jeg tror i alle fall at det blir utløst av noe. Har ikke full peil. Men jeg tror at jeg  f.eks. kan bli hypoman på venninnekvelder hvor det er mye latter og kos. Da har jeg opplevd at jeg nesten er blitt euforisk og blir faktisk den som snakker mest, spøker og tuller mest, osv. Jeg har ikke da noen annen forklaring enn at det må være hypomani utløst av god stemning i gruppa når vi møtes(?). Og da har det jo utviklet seg i løpet av minutter og timer. Vil også tilføye at dette er UTEN alkohol.  Til vanlig sliter jeg mye med sosialangst, lav selvtillit, osv. så er jo helt utrolig at det kan snu så fort. Men for all del, kanskje det er helt naturlig at det lett blir sånn på venninnekvelder. Alle er jo i godt humør der og vi skravler og fniser og ler alle mann. Men jeg føler meg liksom MER glad, har MYE bedre humør, har MYE mer selvtillit enn vanlig, hvis du skjønner. Men kanskje det er sånn for alle? 

Skrevet

Ja, jeg tror i alle fall at det blir utløst av noe. Har ikke full peil. Men jeg tror at jeg  f.eks. kan bli hypoman på venninnekvelder hvor det er mye latter og kos. Da har jeg opplevd at jeg nesten er blitt euforisk og blir faktisk den som snakker mest, spøker og tuller mest, osv. Jeg har ikke da noen annen forklaring enn at det må være hypomani utløst av god stemning i gruppa når vi møtes(?). Og da har det jo utviklet seg i løpet av minutter og timer. Vil også tilføye at dette er UTEN alkohol.  Til vanlig sliter jeg mye med sosialangst, lav selvtillit, osv. så er jo helt utrolig at det kan snu så fort. Men for all del, kanskje det er helt naturlig at det lett blir sånn på venninnekvelder. Alle er jo i godt humør der og vi skravler og fniser og ler alle mann. Men jeg føler meg liksom MER glad, har MYE bedre humør, har MYE mer selvtillit enn vanlig, hvis du skjønner. Men kanskje det er sånn for alle? 

Jeg skjønner hva du mener. Har selv opplevd at folk har trodd jeg har vært småfull uten at jeg har rørt en dråpe. Dette tror jeg skyldes adhd hos meg. Er jeg i en situasjon hvor jeg plutselig føler meg trygg, kanskje fått litt for lite søvn og egentlig er litt sliten, da tipper det fort over til hyperaktivitet i form av uendelig skravling eller manglende evne til å sitte i ro. Men det er lenge mellom de gangene. Som regel forsvinner jeg mer og mer inn i meg selv fordi jeg ikke klarer ta inn mer inntrykk. Aner ikke om sånt er vanlig. Vil vel tro de fleste blir mer oppspilt når de har det hyggelig, slik som du når du er sammen med venninner. Men det er vel kanskje graden av oppstemthet som avgjør. Ingen er jo helt flate. Men hvor på skalaen grensa for normal er, det vet jeg ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...