AJP Skrevet 6. oktober 2015 Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Hei,Jeg opplever at jeg går til anskaffese av mange ting som jeg egentlig ikke har så veldig bruk for, lurer på hva årsaken til det kan være? Kjenner meg så begeistret og engasjert når jeg skal til å kjøpe meg noe, helt opp til selve kjøpet (sammenligne produkter etc.), men etterpå så har det faktisk hendt at jeg ikke en gang har pakket ut tingen jeg har lagt så mye energi og entusiasme i å anskaffe meg på flere dager, og at det nærmest blir et ork å pakken den ut og finne et sted til den hjemme (det begynner å bli litt fullt hos meg). Det er ikke et så stort problem for meg at jeg tenker at jeg må søke profesjonell hjelp for det, men tenker at det er jo på en måte irrasjonellt og lurer på hva som er bakenforliggende årsaker. Tenker noen ganger at bare jeg anskaffer meg det ene eller andre så skal livet mitt bli bedre/triveligere uten at jeg har noen konkret formening om hvoran tingen skal føre til det eller jeg skal bruke den for å få et bedre liv - et er mer en slags følelse. Mangel på emosjonell tilfredstillelse på andre områder i livet? Et slags urinstinkt fra en fordums jeger/sankertilværelse der det var livsviktig å samle nok mat etc. for å overleve?Noen som har innspill, erfaringer, teorier? Nå kunne det jo vært et slags kjøpepress utenfra, men tror ikke det da det jeg anskaffer meg ikke er typiske ting som folk flest trakter etter som f.eks. nyeste modell. Endret 6. oktober 2015 av AJP 0 Siter
AJP Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Er uenig i at an ikke skal lete etter årsaker bare pga. at en kanskje ikke kan bruke kunnskapen til å forandre noe, det kan jo hende en finner ut noe som gjør at en nettopp kan forandre noe. Tror ikke f.eks. medisinen hadde vært der den er i dag om alle hadde tenkt slik. Endret 7. oktober 2015 av AJP 0 Siter
Psychopomp Skrevet 8. oktober 2015 Skrevet 8. oktober 2015 Enig generelt sett, med tanke på forskning og annen kunnskap om verden omkring en. Men det blir noe annet å fordype seg i sine egne indre mysterier. Finner aldri svaret (selv om man kan tro man har funnet det), og tjener intet formål. Hva er årsaken - hva så. Det kan føre til en unnskyldning for å ikke forandre noe. Hvis du vil ha forandring, så er det bare en ting som gjelder, og det er STAAAY TRYGDA JUST DO IT!!! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. oktober 2015 Skrevet 8. oktober 2015 http://www.uib.no/en/news/91783/addicted-shoppingJeg leser av ditt innlegg at det ikke er havesyke. Det er begeistringen rundt selve kjøpeprosessen som driver deg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.